Rantje Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Raantje, je hebt de vraag van Veuvecouderc niet begrepen. Hij vraagt niet waar de afkorting MM voor staat (ik dacht trouwens dat het Makkelijke Moestuin was). Ik heb het ook nergens over waar de afkorting voor staat toch? Topic starter vraagt of haar indeling klopt en of er dingen anders kunnen.Ik heb de de vraag van de topic starter zo duidelijk en goed mogelijk beantwoord. Verder vind ik het niet nodig om serieus in te gaan op vreemde en onvriendelijke recties. Die sla ik tegenwoordig dus ook gewoon over.Zonde van mijn energie. En iemand die serieus belangstelling heeft kan dit heel eenvoudig zelf opzoeken. MM is de afkorting voor Makkelijke Moestuin, de naam die Jelle Medema eraan gegeven heeft. Het concept is gewoon SFG (Square Foot Gardening) wat door Mel Bartholomew bedacht is. Het is ook niet nieuw zoals veel mensen denken, dacht dat hij in 1980 hier al mee begonnen was. 't Is wel een hype aan het worden op het moment, dat zal wel komen omdat het leuk is en toegankelijk voor veel mensen. Zelfs op een balkon kan je best het een en ander telen. Onze voortuin is nu mijn moestuin, zonder de bak die ik vorig jaar voor mijn verjaardag kreeg was het nu nog steeds een onkruid-oerwoud Er wordt gesuggereerd dat de plantafstand volgens het MM-principe gehalveerd kan worden, 30x30 i.p.v. 60x60 en hij wil graag weten, net als ik, wat dat principe dan aan verandering teweeg brengt om dit teelttechnisch mogelijk te maken. Die verklaring heb ik op dit topic nog niet gezien.Wel weet ik dat bij een verdubbeling aan teeltdruk per m2 ook een verdubbeling aan voedingsstoffen en vocht zal moeten worden gegeven. Een exact antwoord kan ik je niet geven. Wel het een en ander uitleggen over het SFG concept. Misschien ook nog foto's als bewijsmateriaal toevoegen De 60x60 is een veelgegeven richtlijn. Vaak zie je ook 40 en 50 cm. Het principe van SFG is juist dat je naar de onderlinge plantafstand kijkt en niet naar de afstand in rij. Tenslotte werk je niet in rijen.In dit geval zou het dus iets minder zijn dan de aanbevolen onderlinge afstand. Heb ik me niet in verdiept en gewoon een koolsoort per vak aangehouden.Maar zomerwortels mogen zo rond de 5 cm á 7 cm van elkaar staan. In een vak zet je dus 16 wortels neer, of 16 radijsjes, 9 bietjes, 4 sla, 1 stamtomaat, 9 stambonen, 8 stokbonen etc. etc. SFG bakken hebben wel een ander formaat dan de bakken die je in het tuincentrum kan kopen. Het is ook helemaal niet bedoeld om alleen maar mini groenten in te telen. Merk dat er mensen zijn die dat denken. Kan zelf eigenlijk niets bedenken wat je er niet ik kan telen. Een ander voordeel van zo zaaien ten opzichte van in rijen zaaien is misschien ook wel dat je minder te gelijk zaait. Dus niet een hele rij kool die in een keer geoogst moet worden etc. Het is redelijk goed verdeeld. De planten groeien puur op compost. Iedere keer als je een gewas oogst, schep je wat compost erdoor en zaai of plant je het volgende gewas.En dan iets wat niet uit dezelfde familie komt.Zo kan je een vak soms wel 3 of 4 keer benutten in een seizoen. Je hoeft dus niet in de weer met mest- en voedingsstoffen. Planten die graag wat meer willen daar voeg je halverwege het seizoen een schep compost bij. Ik heb sinds mijn bloemkolen zich gaan vormen daar dus wat extra compost bij gedaan. Verder niets en ik kan niet anders zeggen dat mijn kolen niet onder doen dan die van anderen Ik had ook enorm grote paksoi, stonden met 4 in een vakje. Nu heb ik inmiddels ook regelmatig hier wat geleerd over bemesting, weet ook dat verschillende gewassen verschillende eisen stellen.Tot nu toe lijkt het toch wel zo dat mijn planten het wel naar hun zin hebben. De uien worden dikker, zowel de plantuitjes als de zelf gezaaide uien.De kolen groeien als kool, radijs gaat prima, bietjes hebben het naar hun zin, peulen groeien snel, de erwten zijn bijna te oogsten, wortels zijn bijna te oogsten en ik kom om in de sla. Daar zou ik wel iets minder van kunnen zetten. Ik gebruik dus geen meststoffen, hulpmiddelen of andere toevoegingen. Zelfs tijdens de opkweek van de pepers en paprika's heb ik niets toegevoegd. Ze zijn van het zaaien 3 keer in een iets groter potje gegaan gevuld met compost, bloeien volop en aan sommige hangen vruchtjes. En ze staan nog niet eens op de plek van bestemming.Ze hebben wel een paar keer water gekregen met wat oude koffie erin. In de mix zit ook turfstrooisel/turfmolm en vermiculiet. Beide houden vocht vast om vervolgens langzaam weer af te geven. De bak droogt minder snel uit dan een bloempotje met potgrond.Een teveel aan water loopt mooi weg, dus zeker met het weer zoals vorige zomer was het geen modderpoel. Daardoor best goed resultaat gehad. Veel tuinen stonden onder.De ene plant drinkt meer dan dan de andere, je hebt gewoon wat emmers met water staan en een plastic bekertje. De zon warmt het water op, vinden de planten ook fijn en je geeft gericht water bij de plant. Een plant die minder dorst heeft geef je dan dus geen water.Je hoeft niet bang te zijn dat het teveel is, een teveel loopt weg.Dus je geeft enkel de planten die het nodig hebben wat. Doordat je bij de voet water geeft, krijgt evt. onkruid/onkruidzaad geen druppel.Het voordeel van deze manier is dat je dus gelijk ziet hoe het met je gewas is. Een slak kan je verwijderen, gaatjes in de blaadjes zie je ook snel dus op zoek naar rupsen enz. En je ook midden op de dag gewoon kan geven omdat je plant zelf niet nat wordt. Dus ik geef gewoon wanneer het mij uitkomt en wanneer ik vind dat het nodig is. Met de tuinslang vullen we de emmers. En als er veel net ingezaaid is en niet regent dan ook weleens die vakken met een fijn broesje. Ik denk wel dat de planten met langdurige droogte sneller een slok nodig hebben dan als ze in de volle grond staan. Maar ik lees met potten enzo dat ze soms wel 2 maal per dag water moeten hebben. Dat doe ik dus niet en is ook niet nodig. In de gewone moestuin, wat ik hier vaak lees, is dat planten hun best moeten doen om zelf water te zoeken, dus dieper gaan wortelen. Maar radijs is vreselijk smerig als hij te droog geweest is. Veel gewassen schieten juist door, want dat is biologisch ingebouwd, zorgen voor nageslacht. Dus misschien is dat de reden dat mijn Paksoi wel groeit, mooie kroppen maakt en niet doorschiet? Het is een lange dag gewas...maar al vanaf begin maart heb ik steeds paksoi staan en het gaat geweldig, tot grote verbazing van ervaren moestuiniers. Dan zijn er ook gewassen die helemaal niet diep wortelen dus ook het grondwater niet gaan bereiken. Maar ik weet het niet maar het weet wel dat 't best goed gaat in mijn moestuin. En dit soort dingen wel mee kunnen spelen.Heb niets in volle grond staan, kan het niet vergelijken. Maar lees dit soort dingen wel van mensen hier op het forum. Zelf vind ik ook het vaste aantal plantjes per soort fijn werken. Het raster houdt de boel overzichtelijk. Doordat je weet waar je wat gezaaid heb herken je ook veel makkelijker een onkruidje. Maar die kom ik nog steeds niet veel tegen al zou dat in de loop der tijd wel vaker gaan voorkomen.Onkruidzaad wordt door de lucht ook verspreid, maar het is niet lastig of veel werk om af en toe een sprietje eruit te trekken. Onkruiden zijn meestal lichtkiemers. Dus door te spitten maak je slapende zaden wakker. Maar explosies zoals bij mijn opa in de tuin of zoals onze voortuin er eerst uitzag heb ik nog niet meegemaakt. Maar goed, ben er nog niet zo heel lang mee bezig dus kan niet zeggen of ik dit ook vind over 2 jaar... En veel vinden het te krap en te vol, misschien is dat ook wel een mooi iets waardoor onkruid minder kans maakt. Grond wil namelijk graag bedekt zijn, tegen uitdrogen e.d. Dat is iets wat ook door de natuur is ingeprogrammeerd. Een voordeel wat ik ook nog wil benoemen en typisch SFG is dat je dus meer kan zaaien op minder oppervlak. Schrijf er maar bij dat je dus ook meer oogst hebt op minder oppervlak. Je hoeft je ook niet te verdiepen in wat voor grond je hebt, je teelt tenslotte in een bak met minstens 15 cm met de mix. Dus of je op zand, klei of op stenen zit, maakt niets uit.Dus is het ook haalbaar om leuke resultaten te hebben als je niets of nauwelijks wat van moestuinieren af weet.Je bent zuinig met je zaden en water en werkt vrij efficiënt. En 't is gewoon vreselijk leuk! En zo zijn er nog veel meer voordelen, voor meer informatie kan je kijken op http://www.makkelijkemoestuin.nl of op de SFG site van Mel zelf. Terug naar de kool: Ik heb een aantal koolplanten staan, en die zijn zeker niet klein.Het past, het werkt en de bloemkolen groeien enorm hard. Bloemkool is niet een van de makkelijkste teelten toch?Ook de gewassen die ernaast staan doen het gewoon goed.Waarom? Geen idee, maar waarom niet...hihi Geloof dat ik beter maar niet kan zeggen hoeveel koolrabi er in een vakje staat bij mij.... Sowieso heb ik in april alleen al behoorlijk wat oogst gehad We zitten nog wel aan het begin van het seizoen, zou ook heus wel problemen tegen komen, het weer speelt een rol maar tot nu toe ziet alles er heel erg goed uit. De komkommers zijn uitgeplant en plots slaat het weer om met nachttemperaturen die ik aan de lage kant vind. Laat het wel gewoon staan, ik denk dat de grond warm genoeg is en ze het wel overleven..zo niet, dan zaai ik ze maar opnieuw hahaha Maar goed dit is niet specifiek iets wat met het systeem te maken heeft, hetzelfde probleem hebben de moestuinders in de volle grond ook. Daarbij heb ik een moestuin volgens SFG-principe, dat wil nog niet zeggen dat ik expert ben op dat vlak. Ik weet niet alles, leg misschien helemaal de verkeerde dingen uit. Wat ik wel weet is dat ik het geweldig leuk vind, enorm veel geleerd heb, heerlijk uit mijn eigen tuin kan eten en een hobby heb waarbij ik nog zat tijd over heb voor andere dingen. En als iemand een meter tussen zijn planten wil zetten moet hij of zij dat zelf weten, bij mij staan ze in een vakje van 30x30 en rond de 20 cm grond eronder en doen het ook prima.Waarom het werkt weet ik ook niet helemaal precies maar dát het wel kan weet ik wel! Drie verschillende bloemkolen in mijn tuintje die een mooi kooltje aan het vormen zijn, foto's zijn van afgelopen zondag. Mijn mooie grote Paksoi eind april: Half mei, de koolrabi begint dikker te worden: Beetje een overzichtje: Kropsla en pluksla: Broccoli, deze plant is veel groter dan het andere soort wat ik ook heb. Staan er 2 naast elkaar. Spitskool: Nog een beetje een overzichtje, foto was om het klimrek te laten zien wat opa gemaakt heeft voor mijn komkommers Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorieke123 Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Je zet dus naast een hoge grote kool, iets laags, zodat je nooit 2 kolen naast elkaar hebt. Als ik het goed begrijp. Want 2 kolen met een tussenruimte van 30 cm staan elkaar (boven de grond) erg in de weg. En zo blijven ze kleiner. Dat is geen mini soort, maar gewoon een klein-gebleven-grote-soort Ik zet mijn kolen 60 cm uit elkaar, en dan nog raken de bladeren elkaar zodra ze op hun eind-grootte zijn. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rantje Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 De rode en witte kool staan naast elkaar en 2 bloemkolen ook.De andere 2 staan verder uit elkaar.Wilde zelf het verschil zien. Een bloemkoolplant is kleiner dan de rest gebleven, maakte ook als eerste de kool aan. Gek genoeg is dat de plant die geen andere grote planten om zich heen heeft staan Ik denk ook niet dat mijn planten kleiner zijn, van de week bij de buren gekeken en ik denk dat die planten dezelfde grote hebben. Ik had 4 witte kolen gezaaid. Heb er maar 1 uitgeplant weken terug. Uiteraard is die groter maar het stomme is dat de planten in het plastic bekertje helemaal niet zo veel kleiner zijn. Staan naast elkaar...zonde om weg te gooien maar had geen plek in de tuin. Straks misschien toch een foto maken want eigenlijk is het heel raar dat ze in een weggooibeker nog best goed groeien... Misschien trekken de planten zich er weinig van aan, groeien zit natuurlijk ingeprogrammeerd... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorieke123 Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Nou ja, voor de rode kool en de witte kool is het nog een maand of 2 of 3 wachten tot ze echt enorm zijn. Mooi dat je verschillen test Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Je hebt het uitstekend uitgelegd, en je paksoi is ronduit schitterend, je bloemkolen gaan ook heel goedalle andere groente ziet er boven mijn verwachting uit en dat vindt ik cool om te zien, je doet het echt goed en ik heb bewondering voor het resultaat Quote Players only love you when they're playing.
Anja Geplaatst: 30 mei 2012 Auteur Geplaatst: 30 mei 2012 Rantje, Wow! Daar kan ik alleen nog maar jaloers op zijn. Hopelijk gaat die van mij er ooit ook zo uitzien. Jammer genoeg staat door omstandigheden de tweede bak nog niet maar ik ben al wel begonnen met voorzaaien. Scheelt weer een weekje De eerste bak is al wel bijna klaar. Daar moeten alleen de stokbonen nog in maar ik heb te kleine stokken Ondertussen heb ik het schema wel iets aangepast aan jou tips. Nog 2 vraagjes. De micro tomaten gaan nou in een mand. De tiny tim staat in de bak. één per vak. Ik heb er nog wat over en die wil ik in een mand. Maar kan er maar 1 of kunnen er daarvan ook meer in één mand? (31x31 cm) ze lijken namelijk nog zo klein...en wat betreft de gewone tomaten planten. Laat jij ze gewoon groeien of heb je daar ook een groeiconstructie voor? Ze groeien nou al erg wijd uit en ik twijfel of ik dat gewoon moet laten groeien, bijsnoeien (als dat kan) of dat er een bepaalde constructie voor moet komen zodat ze niet zo wijd worden... Quote groetjes Anja
Rantje Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Fijn dat je er wat aan hebt De Tiny Tim zou een struikje van ongeveer 30 bij 30 cm moeten worden.Dus ik denk dat je het echt met 1 moet doen. Die van mij zijn ook nog wat ielig, wel hooh maar nog niet breed, maar waarschijnlijk komt dat nog Stamtomaten moet je ondersteunen. Kan je op verschillende manieren doen.Een tomatenspiraal, daar groeien ze mooi in naar boven. Alleen is de bak niet diep genoeg vind ik om het er stevig in te laten staan. Met wat wind zou de boel om kunnen waaien omdat straks ook het gewicht van plant en tomaten eraan hangt. Je kan een touwtje spannen tussen de grond en een balk, schuting, muur etc. Gewoon van onder naar boven en elke week de tomaat erin draaien. Ik denk dat je niets hebt staan achteraan? Je zou van houten palen een contructie kunnen maken, soort pergola. Daar kan je grof net tussen spannen of gaas. Wel met openingen dat je handen er nog door kunnen.Dat heb ik aan de ene kant van de tuin ongeveer, en een laag schutting-ding, houdt de wind een beetje weg Aan de andere kant moeten ook wat tomaten en klimmers komen, daar hebben we met verwarmingsbuizen heel simpel een rek gemaakt. Alleen de koppelstukken waren wat prijzig, je zou de buizen ook kunnen buigen. Daar komt net tussen. Je zegt ze groeien wijdt...wat heb je struik- of stamtomaten. Stamtomaten moet je dieven, dus de nieuwe scheuten die in de oksel ontstaan verwijderen. Bij struiktomaten is dat niet helemaal de bedoeling maar als hij te vol wordt kan je wel iets weghalen.Struikjes kunnen ook best groot worden, afhankelijk van het soort. Ze hebben wel iets nodig wat steun geeft. Stamtomaten zijn dus de klimmers Je stokbonen kan je langs een stok laten groeien maar ook tegen een stuk gaas. Kijk even met google wat voor klimrekken mensen hebben bij hun MM, dan doe je zat ideeen op.Bij het topic klimcontructies komkommer buitenteelt of zoiets kwam ook een mooie verrijdbare bak voorbij met een klimgaas erin. TIP: zet niets neer wat klimconstructie nodig heeft terwijl die er nog niet is Verdomd lastig de boel uit de klit te halen zonder iets te beschadigen en 't is frustrerend Kan je het nog volgen?? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bubbels Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Ik vind het wonderbaarlijk dat iemand van Rantjes leeftijd al zoveel weet en met zoveel liefde een tuintje onderhoud. Daar kan je als "vollegrondverbouwer" neerbuigend over doen, maar ik heb vind het juist geweldig hoe vindingrijk Rantje is. En ze beweert nergens dat ze tomatenplanten met opbrengsten van kilo's wil opkweken. Volgens mij hebben we hier te maken met een meid met een passie, die het moet doen met weinig ruimte, en daar toch vreselijk veel plezier aan beleeft en ook belangrijk; al heel veel van leert. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Jorg Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Neerbuigend? Het is eerder andersom , niet daarmee bedoel ik niet jou of rantje of iemand anders van het forum maar in het algemeen in al die viva blabla verhaaltjes in blaadjes en op websites. Al die zogenaamde voordelen van deze methode, ik krijg er altijd een beetje de kriebels van. In alles wat ik lees over sfg klinkt wel een toontje door alsof alles aan de sfg positief en vooral beter is dan een normale moestuin. Niemand die ook maar een kritische of negatieve noot optikt. Ik vind dat een kritische vraag over hoe dat dan zit met de plantafstand bij een kool die op de volle grond met 60cm tussenruimte al dik in elkaar groeien (maar waar je dan wel het max aan oogst uithaalt) dan ook niet meer dan terecht. Neerbuigend zeker niet. Over het algemeen is bekend dat een kleinere tussenafstand leidt tot minder grote kroppen. Niet alleen competitie om water en voeding maar ook licht is dan een factor. Ook is bekend dat minder ruimte onder de grond leidt tot een kleinere oogst (al heb je met een 30x30 vakje en 20 cm diep al wel wat liters grond tot je beschikking ). Zo las ik overlaatst, puur theorie natuurlijk, dat als je een spruitjesplant wilt telen in pot en je het maximale uit de plant wil halen je ten minste een pot nodig hebt met een inhoud van 30 liter. Is natuurlijk theoretisch, heb het zelf niet geprobeerd en de meningen daarover verschillen sterk. Zo heeft luc van plantaardig.com immers ook een x aantal broccoli planten in een grote pot. Uiteindelijk is het lastig om te bepalen hoeveel grond een plant nodig heeft, dat is zelf experimenteren wat voor jou het beste werkt, maar als je naast het aantal liters naar de worteldiepte kijkt krijg je wel een indicatie. Sla die vrij oppervlakkig wortelt heeft al 20 cm nodig en ook de haarwortels van de daadwerkelijke (oranje) wortel groeien vele male dieper. Laatste puntje is dat de kolen het alleen op een schepje compost lastig gaan krijgen. Maar goed dat is allemaal in de ideale situatie. In de natuur heeft een plant ook last van competitie, he permacultuur, dus op zich kan het ook gewoon werken. Dat de methode werkt voor veel groente is duidelijk in ieder geval. De foto's van rantje en sky zijn een prachtig bewijs daarvan. Ik vind het sfg idee ook niet eens zo heel slecht maar we moeten niet vergeten dat het principe van verhoogde bakken absoluut niet nieuw is (maar worden zo geprestenteerd). Teeltmethoden verschillen in ook niet zoveel met die in de normale moestuin, je moet alleen alles in een 30x30 cm vakje proppen. Rantje, je weet ik vind het altijd geweldig om foto’s van je tuin te zien en volg je seizoen dan ook met veel plezier. Aan zo'n prachtig tuintje en zo'n goede mentaliteit kunnen nog veel mensen een puntje zuigen. Al met al heb ik er veel waardering voor (en ben stiekem wel een beetje jaloers hoor soms). Ook je manier van schrijven, uitleggen en forumen in zijn algemeenheid spreekt me aan. Kortom rantje, keep on growing en houdt ons op de hoogte van het experimentje. Dat is ook wat moestuinieren is, gewoon proberen daar leer je veel van en grote kans dat het gewoon een prima krop kunt oogsten. Dan is het voor ons ook weer een leuk leermomentje toch? Het draait er uiteindelijk om dat je plezier hebt. P.s. de laatste alinea is niet geschreven om evt kritische opmerkingen goed te praten. Soms mag er best direct en kritische wat geplaatst worden, we zijn de viva (bla-bla-happy-happy-chat-chat) tenslotte niet. Quote
guyske Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 @ Rantje: ik ben 2 jaar geleden met een paar bakken begonnen die ik van Sky had gekregen, verleden jaar aantal verdubbeld, wegens tijdgebrek om groter te tuinieren zoals ik dat jaren geleden deed ontbrak me de tijd om in volle grond te beginnen.Intussen is mijn situatie zeer drastisch veranderd en heb ik wel tijd, ben nu een redelijk grote serre aan het bouwen +/- 24 vierkante meter, 3 kleine serres van 6 tot 10 vierkante meter en in volle grond.Ik blijf echter mijn bakken houden omdat ik daar zeer goede resultaten in behaalde, ik heb 2 bakken met aardbeien, één sla, één met erwten, één met kruiden, één met tomaten onder afdak, één met broccoli en selder, in totaal 13 stuks.De resultaten zijn zo goed dat ik dit zeker ga blijven doen, en blijf daar ook in experimenteren, ik heb intussen al volop sla, broccoli, kruiden, rucola, erwten, selder, wortelen, kervel spinazie, radijzen kunnen oogsten en we zijn vandaag begonnen aan een eerste halve kilo aardbeien.Werk met compost thee die door sommigen ook maar niets gevonden word, kost maar een paar centiemen, compost is zowat gratis af te halen met aantal kubieke meter ineens, die meng ik met eigengemaakt compost en geef een beetje gedroogd koemest, niet meer niet minder.Ik ga kunnen vergelijken met teelt in volle grond en in serre, ik zou ook graag de resultaten delen met collega's zoals jij dat ook doet, mijn goede vriend Sky werkt ook in bakken, volle grond en serre, wij delen ervaring, zaad en plantjes zonder jaloezie, neerbuigend of afgunst, zonder kritiek maar wel met raad en daad, das iets heel anders dan zomaar negatief doen. Ik leer heel veel van hem en hij misschien soms iets van mij hoop ik.Wij zijn gewoon blij als de één of de ander een goed of beter resultaat haalt. Omdat we niet bang zijn om eens buiten de box te denken zullen er al eens dingen fout lopen, maar dat is niet erg omdat je daar het meest van opsteekt.We willen met plezier tuinieren en alle goedbedoelde raad is welkom van wie dan ook, ik ben de bezitter van een midden grote tuin dat is mijn geluk, bewonder diegenen die minder geluk hebben maar wel de moeite doen en er goed in lukken om anders te tuinieren in minder luxe omstandigheden dan ikzelf, niets tegen het klassieke tuinieren waar zeker niets mis mee is, als onze voorouders echter niet van alles en nog wat hadden geprobeerd leefden we nu nog van jacht en visvangst. Mijn aardbeien bv staan heel dicht op mekaar, zijn in hun 2 de jaar en staan afgeladen vol, tot mijn eigen verbazing en ook die van mijn goede vriend was mijn indruk, ik denk dat hij dat nog nooit gezien had. Was een test domweg gedaan maar keigoed meegevallen, niet geschoten is altijd mis denk ik zo.Om af te ronden, blijf lekker bezig meid, dan kan ik nog veel opsteken van je verhalen. Je bent een inspiratie voor deze 60 jarige man, op mijn leeftijd laat ik mijn plezier niet vergallen door één of een paar betweters, de tuin is er voor plezier, ontspanning en lekker eten.Buren en familie genieten mee van de eventuele overschotten, eerlijk gezegd als je iets kan weggeven geeft dat nog een beter gevoel dan het zelf op te smikkelen. Quote
Rantje Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Daar kan je als "vollegrondverbouwer" neerbuigend over doen Neerbuigend? Het is eerder andersom , niet daarmee bedoel ik niet jou of rantje of iemand anders van het forum maar in het algemeen in al die viva blabla verhaaltjes in blaadjes en op websites.Ik snap wat je bedoeld Jorg maar Bubbels heeft wel degelijk gelijk , lees maar eens een paar blz. terug Bedankt voor het compliment trouwens. Je noemt Sky ook en bij hem ziet het er nog beter uit dan bij mij. Helemaal geweldig, super gaaf om te zien Sindsdien let ik bij techniek iets beter op.. Zijn bouwwerken zijn ook echt geweldig... Ik ga kunnen vergelijken met teelt in volle grond en in serre, ik zou ook graag de resultaten delen met collega's zoals jij dat ook doet, mijn goede vriend Sky werkt ook in bakken, volle grond en serre, wij delen ervaring, zaad en plantjes zonder jaloezie, neerbuigend of afgunst, zonder kritiek maar wel met raad en daad, das iets heel anders dan zomaar negatief doen.Super leuk, ik kan het niet vergelijken in mijn eigen tuin helaas maar ga jullie avonturen zeker volgen Mijn aardbeien bv staan heel dicht op mekaar, zijn in hun 2 de jaar en staan afgeladen vol, tot mijn eigen verbazing en ook die van mijn goede vriend was mijn indruk, ik denk dat hij dat nog nooit gezien had. Was een test domweg gedaan maar keigoed meegevallen, niet geschoten is altijd mis denk ik zo.Nu ben ik wel erg benieuwd hoe dicht op elkaar ze staan Ik zit met een teveel aan zaailingen van m'n baron van Solemacher bosaardbeitjes...dus vertel, hoever kan ik gaan met ze ergens in te proppen Om af te ronden, blijf lekker bezig meid, dan kan ik nog veel opsteken van je verhalen. Je bent een inspiratie voor deze 60 jarige man, op mijn leeftijd laat ik mijn plezier niet vergallen door één of een paar betweters, de tuin is er voor plezier, ontspanning en lekker eten.Buren en familie genieten mee van de eventuele overschotten, eerlijk gezegd als je iets kan weggeven geeft dat nog een beter gevoel dan het zelf op te smikkelen.Ik trek me er al lang niets meer van aan, ook iets wat ik op dit forum geleerd heb! Ik heb plezier, veel geleerd en heb heerlijke verse onbespoten groenten. Daarbij ben ik over steeds meer dingen bewuster gaan nadenken.Dus dubbele winst Weggegeven, delen Echt niet Hahaha nee hoor het is super leuk om opa en oma eens wat te laten eten. De buurvrouw heeft al 2 keer raapsteeltjes gekregen én er enorm van genoten En met een beetje mazzel kom ik om in de tomaten straks..iets teveel soortjes Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
rubo Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Hallo Raantje,In mijn reactie op pag. 3 van 29-5 heb ik volkomen ten onrechte jou naam verwisseld met die van Jootje op zijn of haar bericht bovenaan pag.3.Mijn welgemeende excuses hiervoor.En verder bedankt voor je heldere uitleg over MM. Ik ben iemand die niet zo maar klakkeloos aanneemt wat anderen beweren en als er in Nederland honderden boeren zijn die duizenden hectaren verbouwen voor een zo hoog mogelijk rendement maar met een plantafstand die behoorlijk afwijkt van datgene wat er op hobbyniveau wordt gepresteerd (en de foto's zijn er een bewijs van dat het kan) dan word ik nieuwsgierig en ga vragen stellen. Verder wil ik over mijn reacties kwijt dat van enige neerbuigendheid t.a.v. MM of een onvriendelijke toon absoluut geen sprake is. Mocht het bij sommige mensen toch als zodanig zijn overgekomen dan is dat jammer maar nogmaals niet zo bedoeld. En om nu helemaal volledig te zijn teel ik niet in "vollegrond" maar in een aantal bakken van 1.20 x 2.40 waar niet op gelopen wordt en die niet omgespit worden maar losgewoeld voor de volgende teelt en eigen compost door de grond gemengd wordt, bemest wordt met organische meststoffen als koemest en Culterra en bijgemest wordt met NPK 12-10-18 en Patentkali. Ditzelfde doe ik ook voor de teelt van komkommers en tomaten in emmers, aardappels in zakken en aardbeien in bakken van 40 x 25 x 25 op stahoogte.Hieraan is te zien dat deze methode meer raakvlakken heeft met MM dan een rechthoekig stuk grond van een X aantal m2 welke na de jaarlijkse omspitterij in het voorjaar voorzien wordt van ingetrapte paden.Mogelijk dat dit mijn nieuwsgierigheid verklaart.De conclusie zoals ik die uit de reacties heb kunnen halen is dat het principe (over de plantafstanden) nog niet is gegeven maar dat het resultaat er wel is.-- vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan -- Quote met vriendelijke groet, Rubo
Jorieke123 Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Ok, nu weer gewoon de beginvraag behandelen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rantje Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Verder wil ik over mijn reacties kwijt dat van enige neerbuigendheid t.a.v. MM of een onvriendelijke toon absoluut geen sprake is. Mocht het bij sommige mensen toch als zodanig zijn overgekomen dan is dat jammer maar nogmaals niet zo bedoeld.Ik bedoelde niet jouw reacties Rubo, hier en op andere topics vind ik jouw kennis, tips en advies altijd super! Op de rest van je bericht reageer ik dan wel met een PB'tje Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
rubo Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Waarom MM het zo goed doet, Rantjes foto's bewijzen het, is denk ik het microklimaat wat gecreëerd wordt. Mogelijk dat het grote voordeel daarvan het nadeel van dicht op elkaar planten opheft.Maar dit is niet meer dan een mogelijke veronderstelling van mij. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Jorieke123 Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Maar zelfs met een microklimaat, kan een kool niet verder groeien als hij zijn buurman aanraakt Er is hier niemand die niet gelooft dat je groente kan kweken in bakken. Hoe die bakken er ook uit zien. Maar het simpele feit dat een kool met 30 cm ruimte nooit zo groot wordt als 1 met 60 cm ruimte, daar ging het een beetje om. Maar goed, we gaan al pagina's lang nogal offtopic Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Ik geloof ook in micoklimaatjes, ik zie het aan de kruiden spiraal hoe goed de planten het daarin doen.Kruidenspiraal is toch ook een soort van bak met beperkte ruimte.Leuk een super grote kool maar meeste mensen hebben toch genoeg aan klein kooltje, voor de rest vindt ik groente in algemeen lekkerst als het jong geplukt is, nuja dat doe je gauw met zo'n bak. Quote Players only love you when they're playing.
Rantje Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 voor de rest vindt ik groente in algemeen lekkerst als het jong geplukt is, nuja dat doe je gauw met zo'n bak. Ik heb erge moeite met oogsten altijd, oke, als 't op mijn bord ligt ben ik het alweer vergeten hoor Maar vind het altijd zoooo zonde om het eruit te halen... I know, i'm little crazy Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
rubo Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 En om nu op de vraag van Anja op 25-5 terug te komen of de indeling van haar 2 bakken zo klopt zou ik zeggen kijk de diverse reacties die van belang voor je zijn nog eens door, schuif hier of daar nog wat als je dat een beter gevoel geeft en dan is het een kwestie van gaan met die banaan. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Anja Geplaatst: 17 juni 2012 Auteur Geplaatst: 17 juni 2012 Na heel wat regen en een vakantie kan ik nou ook eindelijk gaan met die banaan Ik dacht dat het voor mensen die ook een planning willen maken wel interessant is om te weten hoe deze planning mij bevalt. Als eerste de linker bak. De tomaten zijn geen succes. Ze worden veel te groot/breed voor de bak. Die links achter hangt over de drie vakken er om heen. Gevolg is dat de tomaat (tweede van links) dood is gegaan door ruimte gebrek. In dat vak komt nou iets lagers te staan. Zelfde verhaal voor de vleestomaten. De micro tomaten staan in een mand en die vakken zijn nog leeg. De andijvie ging erg goed! Jammer genoeg zijn alle kropen gisteren doorgeschoten, maar dat heeft niks met de planning te maken.De bak recht geeft nog niet zoveel problemen maar daarin is alles ook nog klein. Alleen gaan de bloemkolen en meloen niet door. Ik krijg het maar niet voor elkaar om die in leven te houden. Quote groetjes Anja
Rantje Geplaatst: 17 juni 2012 Geplaatst: 17 juni 2012 Gelukkig zijn er nog allemaal andere dingen die je nu nog kan zaaien. Stok- en stambonen kunnen nog goed, andijvie kan ook nog, bietjes, wortelen etc...Maïs zou je ook nog kunnen zaaien trouwens? Welk soort tomaat heb je neergezet? Welk ras. Een stamtomaat kan je het beste laten klimmen, en je moet de dieven eruit halen om te voorkomen dat het een hele grote wildernis wordt.Je hebt ook struiktomaten...en ook die kan je een beetje binnen de perken houden als hij te uitbundig wordt. Voor meloen is het veel te koud en te nat, niets aan te doen.Wat gaat er mis met je kolen? Behalve dan dat je ze niet in leven kan houden Als de bloemetjes al te zien zijn is de andijvie heel bitter, maar als hij alleen maar omhoog groiet dat er een stengel komt is hij nog wel te eten, iets bitterder dan als dat niet gebeurd maar zeker niet vies. Je kan het een paar dagen ervoor duidelijk zien, hij wordt wat hoger en dikker in het midden Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Anja Geplaatst: 18 juni 2012 Auteur Geplaatst: 18 juni 2012 Nog keus genoeg dus Die tomaten zijn de ace 55 vf. De dieven haal ik er uit. Er zitten ook niet extreem veel takken aan hoor maar ze zijn zo lang Ik heb het net even opgemeten en de plant is (maar) 60 cm hoog en in totaal 95 cm breed (dus van het ene uiteinde naar de andere) maar ik zie hem elke dag nog breder worden. Wat betreft de kolen is het alleen de bloemkool die problemen geeft. De rest is gewoon nog erg klein maar gaat hopelijk bij iets mooier weer ook beter groeien. maar de bloemkool en ik zijn geen goede combi. Als ik ze zaai komen ze wel uit maar na een tijdje worden ze zwak, vallen om en gaan dood. In de andijvie zitten nog geen bloemen. Ik had twee dagen ziek op bed gelegen toen ik ging kijken en zag dat ze allemaal door waren geschoten. Die in de mand die ik bijna kon oogsten en één die halverwege was maar ook die in de bak zaten en nou een maand oud zijn. Quote groetjes Anja
Rantje Geplaatst: 24 juni 2012 Geplaatst: 24 juni 2012 Het zijn ook echte klimmers, dus als je ze niet goed kan laten klimmen dan worden ze idd. wat breder.Ik heb hem ook staan. Maar haal wel zo nu en dan een tak eraf. Sowieso de hele onderstam heb ik kaal geplukt, maar dit meer om te zorgen dat die bladeren niet nat blijven en te voorkomen dat er aardappelziekte ontstaat.Al gaat dat moeilijk worden ben ik bang, het is nat en wordt nu steeds warmer. Nou ja, we zien het wel. Die bloemkool, tsja, dat kunnen veel dingen zijn. Ze vallen om zeg je? Welk stadium gebeurd dat? Misschien rotten ze weg boven de wortels, dan zou hij te nat staan. Als ik ze uitplant zet ik hem iets dieper maar het hart is wel net boven de grond...snap je? Nou ja er zijn gelukkig zat andere dingen die ook erg leuk zijn om te telen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
rubo Geplaatst: 24 juni 2012 Geplaatst: 24 juni 2012 Volgend jaar de tomaten ook maar in emmers net als je komkommers. Dan hebben ze de ruimte om te groeien. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.