Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planning voor de bakken


Aanbevolen berichten

Gisteren hebben wij (eindelijk) de bakken geplaatst en vanavond willen wij beginnen met alles er in zetten. Ik kan nou dus echt niet meer onder een goed plan uit. Ik heb hier lang mee gewacht omdat ik er gewoon niet uit komt. Goede buren, slechte buren, zorgen dat de hoge geen zon weg nemen van de lage planten...het is mij net iets te veel

 

Ik heb nou een plan gemaakt waar alles in staat. Ik heb geen flauw idee of het een beetje klopt vandaar dat ik hem hier maar even plaats.

Als jullie iets zien wat echt niet klopt dan hoor ik het graag.

 

moestuinplanning-voor-op-forum83831337947834.jpg

groetjes Anja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het dat je bakken 1.20 x 1.20 zijn ?

 

Ik zie nml. dat je rode kool, bloemkool en boerenkool gaat planten en volgens die maatvoering zou de plantafstand 30 x 30 cm zijn terwijl de koolsoorten normaal op 60 x 60 cm geplant worden.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het dat je bakken 1.20 x 1.20 zijn ?

 

Ik zie nml. dat je rode kool, bloemkool en boerenkool gaat planten en volgens die maatvoering zou de plantafstand 30 x 30 cm zijn terwijl de koolsoorten normaal op 60 x 60 cm geplant worden.

 

Volgens het mm principe kun je een kool plaatsen in 30x30. Ik heb het zelf ook in 30x30 staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het mm principe kun je een kool plaatsen in 30x30. Ik heb het zelf ook in 30x30 staan.

 

Maar hoe werkt dat principe dan? Ik snap weinig van de MM en dat hoeft gelukkig ook niet, maar het bovenstaande wil ik toch wel graag begrijpen. Welk principe maakt dat kolen in zo'n bak maar 30 cm nodig hebben? Volgens mij is een plantafstand gebaseerd op hoeveelheid voedsel dat zo'n plant uit de grond slurpt, zijn volwassen omvang en een beetje lebensraum om redelijk gezond het einde van z'n leven te halen. Natuurlijk kun je met die richtlijnen doen wat je wilt maar sommige dingen zijn geen onzin volgens mij. Wat voedingswaarde betreft kan ik me nog voorstellen dat je met kunstmatig toegevoegde spullen de kwaliteit van de grond kan opkrikken, maar heb je wel eens een volwassen boerenkool gezien dat gaat toch echt never nooit niet passen op zo'n stukje. Mijn tomaten passen niet eens op zo'n kleine oppervlakte .En de ruimte om bijvoorbeeld op te drogen na een flinke bui hebben de planten ook niet echt in zo'n bak. Of zijn er special MM mini-groentes die je erin moet plaatsen?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook oa een makkelijke moestuin, en je staat er versteld van wat daar op kan. Vorig jaar ben ik ook heel voorzichtig begonnen,als ik de foto's nu zie moet ik er om lachen vergeleken met hoe het dit jaar staat. vol,maar alles doet het zo goed. Nu weet ik dat er meer uit de grond gehaald kan worden, als ik eerder voor mogelijk hield. als je af en toe bij mest,wat compost er weer op doet. ja foto's mislukken tegenwoordig bij ons,anders zou ik het zo graag willen laten zien. even out topic,mijn laptop doet het ook niet naar behoren.moet weg gebracht worden,maar kan het zo moeilijk missen,van wat er over is, wat hij nog doet. Ik zou zeggen gewoon proberen,anders weer een leer voor het volgend seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niks mis met je indeling

 

Ikzelf probeer wat rekening te houden dat kleine gewassen ook nog wat zon krijgen.

Maar sla doet het ook prima met wat minder en zeker als het zo warm is als nu is het geen probleem.

De kolen kunnen wel zo staan, al verspreid ik ze wel iets meer. Dus een vak ertussen met iets wat minder ruimte gebruikt.

 

Ik zag dat je micro tomaten en de Tiny Tim hebt. Die zou je evt. ook in een pot kunnen zetten met als voordeel dat de vruchtjes van de micro soorten vaak op de grond liggen, in een pot valt het over de rand wat evt. problemen kan voorkomen. En je plek hebt om wat anders in te zetten.

Welk micro soortje heb je? Want sommige daarvan kunnen ook met zijn vieren in een vakje staan.

 

Als je de kolen nog moet zaaien dan zou je daarom heen wat radijs zetten.

De radijs kan je oogsten op het moment dat de kool het hele plekje nodig heeft.

 

Ik mis de afrikaantjes en goudsbloemen nog

De meloen heb je rechts in de hoek staan. Deze heeft veel warmte nodig en het moet echt een hele goede zomer zijn om het te laten lukken. Misschien dat hij tussen 2 gewassen in iets beschutter staat en daardoor misschien ook wat warmer?

 

Je vakken zijn wel 30x30 cm toch (de bakjes van tuincentra zijn namelijk kleiner en dan zou je wat aanpassingen moeten maken)

Als je de MM-mix hebt dan hoef je alleen bij gewassen zoals meloen, komkommer, tomaat en courgette halverwege wat compost toe te voegen en is het niet nodig om met allerlei meststofjes in de weer te gaan.

 

Nu mijn bloemkool het goed doet heb ik wel wat compost toegevoegd omdat het een hongerig ding schijnt te zijn...

 

Goede buren kan best leuk zijn hoor, het een helpt het ander maar het is echt niet zo dat het heel veel uitmaakt als je een minder goede combi hebt staan. Gewoon doen, leer van evt. fouten en geniet.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niks mis met je indeling Ikzelf probeer wat rekening te houden dat kleine gewassen ook nog wat zon krijgen.

Maar sla doet het ook prima met wat minder en zeker als het zo warm is als nu is het geen probleem.

Dat is juist de reden waarom ik de sla vooraan heb gezet. In het schema staat de zonsopkomst wel rechts boven maar tot een uur of 12 zit hij achter het bos (rechts) zodra de zon in de tuin komt staat hij dus al halverwege mijn schema.

 

 

De kolen kunnen wel zo staan, al verspreid ik ze wel iets meer. Dus een vak ertussen met iets wat minder ruimte gebruikt.

 

Ik zag dat je micro tomaten en de Tiny Tim hebt. Die zou je evt. ook in een pot kunnen zetten met als voordeel dat de vruchtjes van de micro soorten vaak op de grond liggen, in een pot valt het over de rand wat evt. problemen kan voorkomen. En je plek hebt om wat anders in te zetten.

Welk micro soortje heb je? Want sommige daarvan kunnen ook met zijn vieren in een vakje staan.

 

Dat is handige info. Aan zulke dingen denk ik zelf dus nog niet. Ik moet de rechterbak nog vullen dus kan dat nog makkelijk aanpassen.

 

Ik heb nog 8 manden van 31x31 cm staan die ik nog wil vullen. Ik ga daar wat tomaatjes inzetten. Heb ik ook weer plek over voor wat anders.

Ik hebt trouwens de micro tom. 4 in een bak zou helemaal mooi zijn. Dan hoef ik direct niet meer te kiezen welke ik bewaar en welke weg gaan.

 

Ik mis de afrikaantjes en goudsbloemen nog

Hahaha ze zijn er wel hoor maar ik had er nog geen plek voor gevonden. Altijd weer ruimte te kort hé. Maar als ik de micro tom en tiny tim in potten zet heb ik al wat plaatsen over. Zou ik het eventueel ook bij andere planten in kunnen zetten (bijvoorbeeld onder de tomaat aangezien daar toch ruimte over is)

groetjes Anja

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Micro Tom heb ik ook, zijn erg leuk vind ik, tot nu toe...hihi

Er kunnen er 3 in een pot van 26 tot 30 cm. Een potje van 15 cm ong. is voldoende voor 1 plantje

 

De broccoli en rode kool hier groeien een beetje aan een stammetje...dus de bladeren zitten wat hoger. Je zou kleine afrikaantjes eronder kwijt kunnen. wel echt een mini versie zeg maar.

Vorig jaar stond dat zo per toeval en dat ging erg goed en zag er leuk uit.

Op dit moment is de spitskool, bloemkool en witte kool bij mij heel laag, dus daar zou het niet kunnen. Boerenkool groeit ook zo dus daar kan echt niets bij.

14227300406w8qf44751333881260.jpg

 

Verder ontdek je wel wat goed gaat en wat niet.

Ook met de zon is het wat puzzelen want als straks in het najaar de zon weer lager staat heeft dat ook weer zijn effect in de tuin.

De boerenkool is voor de winter maar zou wel wat zon willen krijgen natuurlijk...

Kolen zijn evt. met een flinke kluit grond te verplaatsen.

Liever niet natuurlijk maar ze tolereren het wel.

(nou ja, de bloemkool en broccoli was geen probleem hier...)

 

Leuk ook met je manden, zou je evt. ook nog wat kruiden kunnen planten.

Of eetbare bloemen, cosmea vind ik zelf heel mooi, vol met bloemen tot het vriest.

 

Best veel mogelijk he, met zo'n klein stukje tuin?

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hij was lekker ook. Als je de hoofdkrop geoogst hebt dan kan je de plant laten staan en ontstaan er allemaal zijscheuten. Dus een heleboel mini broccolies

 

Het enige waar je op moet letten is dat de koolwitjes hun eitjes erop leggen en de rupsjes iets minder leuk zijn. Eitjes spotten en platdrukken, en als je gaten ziet gewoon op rupsenjacht Verder is 'ie erg makkelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk micro soortje heb je? Want sommige daarvan kunnen ook met zijn vieren in een vakje staan.

 

Dit topic wordt steeds gekker: vier tomaten op 30x30 cm Ik moet me toch eens verdiepen in de MM. En hoeveel tomaten eet je daar dan van? Hahaha, ik kan niet anders dan hierom lachen. Voor de zekerheid heb ik even gegoogled: tis inderdaad een mini plant!

 

En cosmea in je MM? Er gaat echt een wereld voor mij open. Je moet echt wel bonsai-technieken toepassen dan, want een vrijelijk groeiende cosmea vult je hele MM hoor! Tenminste, mijn cosmea's (in de volle grond) zijn niet zo bescheiden dat ze zich met een plekje van dertig bij dertig tevreden stellen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Volgens het mm principe kun je een kool plaatsen in 30x30.

Maar niemand die het voornoemde MM principe kan uitleggen?

Er komen een hoop smilies voorbij in dit topic [ik maak daaruit op dat iedereen erg gelukkig is] maar er is blijkbaar toch niemand die het magische MM-principe kan uitleggen aan de vollegrondsboeren. (Om er nog maar wat smilies tegenaan te gooien)

 

Nu ja, ik heb geen MM en ik hoef geen MM en ik heb er nu al meer tijd aan besteed dan nodig dus wat kan mij het ook schelen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

MM.....mini moestuin. Niks meer en niks minder. Word veel gebruikt als je geen plek hebt om anders te tuinieren. Mooi toch? En het werkt ook nog. Perfecte oplossing voor mensen met weinig ruimte. En ja, natuurlijk kan je ook potten naast elkaar zetten, zelfde effect, maar zo`n bak staat mooi strak, lekker overzichtelijk enz. Nee, geen aandelen, en ook geen MM, maar snap wel dat mensen die bakken hebben! Ik zal de smiley`s weglaten, goed? Grinnik!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raantje, je hebt de vraag van Veuvecouderc niet begrepen. Hij vraagt niet waar de afkorting MM voor staat (ik dacht trouwens dat het Makkelijke Moestuin was).

Er wordt gesuggereerd dat de plantafstand volgens het MM-principe gehalveerd kan worden, 30x30 i.p.v. 60x60 en hij wil graag weten, net als ik, wat dat principe dan aan verandering teweeg brengt om dit teelttechnisch mogelijk te maken. Die verklaring heb ik op dit topic nog niet gezien.

Wel weet ik dat bij een verdubbeling aan teeltdruk per m2 ook een verdubbeling aan voedingsstoffen en vocht zal moeten worden gegeven.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...