Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dan ben ik blij, dat ik mijn hele verhaal, over waarom ik het niet ga doen, hier heb neergezet.

Ik ben heel erg voor veiligheid.

Ik wil niemand ziek maken...

Maar ik heb het nu ingevroren en dat gaat ook prima.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag heb ik erwtensoep gemaakt en gepressurecanned.

Dit zijn zeven quarts.

Ik heb al vijf pingen gehoord, ik hoop, dat de laatste twee ook nog pingen.

Van eentje denk ik het niet, die heeft wat gesyphont tijdens het cannen, dus daar kan wel iets tussen de deksel zitten.

Maar in elk geval heb ik 5 goede potten.😀

Ik heb een Amerikaans recept gebruikt, uit het Ball Book, maar daar maken ze de erwtensoep niet zo gevuld als wij hem hier maken.

Ik wilde het toch proberen, ik zie wel hoe het smaakt.

Ik heb naar een video gekeken van een dame, die altijd veel uitleg geeft over de wetenschappelijke kant van het hele pressure cannen.

Ze vertelt het heel goed en duidelijk, ze gaf les in natuurwetenschappen aan een universiteit, nu is ze met pensioen.

Ze heeft een heleboel video's met allerlei verschillende manieren van cannen en een heleboel recepten.

Maar hier zijn mijn foto's:

P1060019.thumb.JPG.532e23d29ea0001120141dd40ed0fe7a.JPG

P1060021.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 2

Alle 7 potten erwtensoep zijn gelukt.

De aardappelen, die ik in juni heb gerooid, had ik niet goed opgeborgen en ze begonnen allemaal te spruiten.

Operatie "Red de Aardappel" werd opgestart.

Vanochtend alle aardappelen geschild, schoongemaakt en gesneden en in potten gedaan.

Vanmiddag geblancheerd en 35 minuten in de pressure canner gedaan.

Volgende keer, dat ik aardappelen ga pressure cannen, ga ik ze niet meer blancheren en heet in de potten doen, maar doe ik ze gewoon na het snijden koud in de potten.

Beide methodes kunnen en mogen en zijn veilig.

P1060025.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Mijn zoete aardappelen waren niet zo mooi uit de grond gekomen en zeker niet lang houdbaar.

Ik heb ze maar allemaal schoongemaakt, geschild en in stukjes gesneden.

Ik heb ze ingemaakt met een lichte suikersiroop, mjum.

Deze zitten in pint jars, ik ben door mijn grote potten heen.

Ze moesten dus 65 minuten in de pressure canner.

P1060027.JPG

• Like 2
Geplaatst:
Op 9-10-2024 om 12:08, Rookie zei:

gelijkte dikte,

De NZ spinazie blaadjes zijn ook verschillend van grootte en kool dat kun je snijden of raspen in een keukenmachine. Zeker het raspen gaat wel gelijkmatiger, hoewel er ook dikke stukken over kunnen blijven, maar die moet je er dan uithalen.
En het houdt in dat je dan ook rode kool niet kunt PC?

Ik heb er dit jaar geen last van, bij mij doet geen ene kool het. Hoewel de boerenkool van jou nu wel aan het groeien is.

• Like 1

Kolen staan niet op de lijst van groentes, die veilig kunnen worden verwerkt.

Ik doe dat dan ook gewoon niet.

Ik houd me alleen aan de voorschriften van de USDA, jammer dat we zoiets hier niet hebben.

Die recepten zijn getest en veilig bevonden.

Sommige dingen kunnen gewoon niet, maar gelukkig een heleboel wel.

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:

Zojuist in twee keer, 11 potten met worteltjes en doperwtjes gepressurecanned.

Worteltjes moeten 35 minuten en erwtjes 40 minuten, dus dan neem je de langste tijd.

De voorraadkast begint lekker vol te raken zo.

Morgen (of overmorgen) haal ik alle sperzieboontjes uit de vriezer om te cannen.

P1060028.JPG

• Like 5
Geplaatst:

Dat ging heel goed.

Ik heb er drie klemmetjes opgedaan, in plaats van twee, voor de zekerheid.

Ik kon de potten ook gewoon stapelen in de canner, geen probleem, wel een stapelplaat ertussen uiteraard.

Maar er gaan er dan acht in, en ik had er elf, vandaar twee rondes.

Deze potten, kon ik voor een prikje overnemen op MP.

Ik gebruik meestal de potten met het dekseltje en de ringen.

• Like 1
  • 4 weeks later...

De mason potten zijn weer verkrijgbaar in drie maten! Ik zou graag zelf twee potten willen van 280 ml dus als iemand die ook naar de mtfd gaat ze wil bestellen en mij er twee overdoet?😎

Enfin tis maar voor de leuk voor mij, ik hou gewoon veel van die potten en die maat heb ik nog niet.

Hier is de link:

https://www.pressurecanning.nl/?utm_campaign=36bed840-62c5-4733-ae98-1e133c6fa078&utm_source=so&utm_medium=mail&cid=2d8cc9b7-7073-4a1e-b2d2-0801c4774a50

Edit: Verdorie die maat is al uitverkocht!

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 19-10-2024 om 15:58, Rookie zei:

sperzieboontjes uit de vriezer om te cannen.

Begrijp ik het nu goed dat je de boontjes hebt geblancheerd en dat als je ze hebt gepressurecanned. (wat een lastig woord) ze klaar zijn om te eten zoals je potten in de winkel koopt? Dus je hoeft ze helemaal niet meer te koken, alleen opwarmen?

• Like 1
Geplaatst:

Ik zocht op waar de naam "Mason Jar" vandaan komt.
En ik las dit.
Mason is een Engelse naam en komt voort uit het Engelse woord 'macian', dat 'maken' betekent. Het was oorspronkelijk een achternaam die werd gebruikt door steenwerkers. De betekenis van deze naam is dan ook 'persoon die met steen werkt'.
Oke 'jar' is pot. En die zijn nu uit glas.

En als je ze elders koopt kun je er dan vanuit gaan dat je ook een Mason Jar hebt?

• Like 1
36 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Begrijp ik het nu goed dat je de boontjes hebt geblancheerd en dat als je ze hebt gepressurecanned. (wat een lastig woord) ze klaar zijn om te eten zoals je potten in de winkel koopt? Dus je hoeft ze helemaal niet meer te koken, alleen opwarmen?

Ja, als ze uit de vriezer komen zijn ze geblancheerd.

Maar ze gaan 20 minuten in de p.c., dus geblancheerd of niet, ze zijn gaar als ze klaar zijn.

https://nchfp.uga.edu/how/can/canning-vegetables-and-vegetable-products/beans-snap-and-italian-pieces-green-and-wax/

Ik koop alleen maar mason jars als er ook bij staat dat het mason jars zijn.

Ik koop ook wel eens jampotten, om dingen in te maken, dat zijn dus geen mason jars.

aangepast door Rookie
  • Thanks 2

Een mason jar is inmiddels de algemene naam voor de engelstaligen om een inmaakpot aan te duiden, daarbinnen zijn een aantal merken, zoals Ball en dus ook Mason. Voor met name amerikanen telt dan vooral dat de potten geschikt zijn voor hoge druk en dat ze zich dus vacuum sluiten zonder rubber ringen. Metalen deksels met metalen buitenringen.

Het europese inmaaksysteem  gebruikt min of meer dezelfde soorten glas, maar pasteuriseert. En hier heet het dan wecken. Het vacuumtrekken moet dan zorgen voor het conserveren. samen met het pasteuriseren. Vaak met rubber ringen en glazen deksels evt. met klemmen.

En dan is er nog de gezellige decoratiepot. Leuk om kruiden en pasta in te bewaren. Maar alleen om droog te conserveren

Aan het glas zal het meestal niet liggen. Zolang het glas dik genoeg is en geen oneffenheden heeft kan het heel wat hitte en druk hebben. 

Kies een bewaarmethode en schaf dan je spullen aan. Als je denkt dat je over tien jaar nog steeds van de oogst van dit jaar wilt eten, maak dan alles onder hoge druk in. Als je net als bij het invriezen, gewoon probeert om ongeveer binnen hetzelfde jaar je oogst op te eten,  gewoon pasteuriseren.

aangepast door woldistel
  • Like 1
  • Thanks 2
Geplaatst:

Bedankt @woldistel voor de uitleg. En dan heb ik begrepen dat canning dan weer beter is dan gewoon vacumeren in een vacuumpan.
Tja, lastig voor mij. Waar wij nu wonen blijven wij nog een paar jaar tot de hond er niet meer is b.v.
Aan de ene kant handig zo'n pan, want ik kan ook groente die niet uit een tuin komt houdbaar maken en dan kan ik de potjes lang bewaren. Dan moet ik er wel veel aanschaffen. Aan de andere kant weer ballast om mee te nemen, zeker als ik een kleine keuken heb en weinig opslag.
Maar ik houd het toch in gedachten.

Ik bewaar nu ook glazen potjes, hoewel ik ze niet veel gebruik, meer blikken (die kun je heel lang bewaren, wel 20 jaar heb ik begrepen).

• Like 1
Geplaatst:
Op 14-10-2024 om 15:52, Rookie zei:

gesyphont

Ik vraag mij steeds af of dit een Nederlands woord is. Ik zoek het op internet op en dan kom ik op dit forum. Het staat dus gelijk op internet.

Het woord syphone kent het woordenboek ook niet. Wel siphon en dat betekent "sifon". 

Maar begrijp ik het goed dat er dan lucht uitkomt? @Rookie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...