Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pressure cannen

Rookie

Recommended Posts

Er wordt veel gesproken over pressure cannen en er werd al gevraagd om een speciaal topic daar over.

Bij deze dan.😊

Ikzelf heb twee pressure canners, eentje is al wat ouder.

Die heb ik online besteld bij Amazon, maar ik was er niet van overtuigd, dat hij goed werkte, het gewichtje draaide als een malle rond en hij deed erg agressief.

Ik heb nu sinds kort een pressure canner van pressurecanning.nl, waar ik meer vertrouwen in heb.

De mason jars heb ik de vorige jaren ook besteld bij Amazon, maar die ga ik nu bestellen bij de Nederlandse firma, daar zijn ze het goedkoopst.

Ze hebben ook de deksels, die bij de potten horen.

Je schijnt ook gewone Weckglazen te kunnen gebruiken, maar dan met 3 klemmetjes i.p.v. 2.

Dat heb ik zelf nog nooit gedaan.

Wel spaar ik gebruikte groentepotten, mits de deksel nog helemaal intact is.

• Like 2

1 uur terug, Rookie zei:

bestellen bij de Nederlandse firma

Welke firma is dat? Ik wil ook graag gaan inmaken. Wil ik eigenlijk al een paar jaar, maar de stap tot op heden nog niet durven maken. Ik ben nu veel aan het lezen hierover.

De site heet pressurecannen.nl

De firma is van Lisa, van Moestuin in een rijtjeshuis.

Gezellig dat jij er ook aan wilt.

Als je er genoeg voor gespaard hebt, zou ik het echt aanraden.

Ik ben er al een paar jaar mee bezig, maar ik wil het nu echt goed gaan opstarten.

• Like 1

Ja, Ik kijk af en toe naar haar vlogs. 

Alleen even kijken waar we de potten dan kwijt kunnen. De voorraadkast is behoorlijk warm, doordat daar de buizen van de vloerverwarming op uitkomen. Het lijkt me dat alles koel moet staan. 

Ik zal eens een thermometer in de voorraadkast leggen, kijken hoe warm het daar wordt. 

Het zou ook nog in de garage kunnen, maar daar zijn behoorlijke temperatuur wisselingen. In de zomer heel warm en in de winter heel koud. Dan is de voorraadkast beter.

Ik neem deze even mee uit het andere topic:

Op 1-10-2024 om 15:42, loes zei:

Tijd geleden wel wat over opgezocht maar begreep toen dat er nog geen elektrische pressure can op de europese markt is. 

Op 1-10-2024 om 16:24, Moestuinpassie zei:

@loes de mijn kan wel op inductie of elektrisch. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet 😃

Ik bedoel een stekker aan de pan vast
Lisa legt het hier mooi uit: 

• Like 2

De website doet het niet (pressurecannen.nl).

Zelf weck ik, maar een nadeel vind ik dat je alles wat je geweckt hebt, moet koken voordat je het eet. Bij pressure cannen is dat niet zo, maar het is ontzettend lastig om aan een goede pressure canner te komen. 

• Like 2

Het is pressurecanning.nl, niet pressurecannen.

Deze pannen zijn gewoon goed, ik ben er heel blij mee.

Dat vond ik dus het grootste nadeel van dat wecken in water, ik wil gewoon een pot pakken en klaar.

Als ik alles eerst nog moet gaan koken, neem ik net zo lief vers spul.

Het enige voordeel is dat je het lang kunt bewaren.

• Like 2

@Flup Dat is ook precies de reden waarom ik hierna aan het kijken was. Ik moet alles nog aanschaffen en hoewel ik waarschijnlijk wel wat glazen weckpotjes van mijn ouders kan overnemen zal ik de pan en dingen zoals de rubber ringen wel nieuw moeten aanschaffen. Dan kan ik beter direct een stap verder gaan dacht ik zo. 

Ik kwam hier een paar jaar geleden eigenlijk op door de zoektocht naar een Multicooker (ookwel pressure cooker). Zo kwam ik bij de Instant Pot met een canning optie maar helaas is deze niet op de Europese markt anders had ik een mooie alles in 1 pan gehad.
Wie weet later nog of ik wacht tot we een inductie kookplaat hebben en dan toch een CanMate...
Dan moet ik alleen nog uitzoeken welke inductiekookplaat daarvoor het beste is aangezien we die nog moeten aanschaffen. Voor nu eerst een grotere vriezer gekocht 🙈

• Like 3

40 minuten geleden, Flup zei:

Zelf wil ik een Presto, maar die zijn lastig te krijgen. Maar ik heb ook geen haast. Het voordeel van wecken of cannen is ook dat je minder diepvries nodig hebt en op lange termijn wat stroom bespaart.

En minder risico bij stroomuitval. en met pressure canning kan je het zelfs veilig eten zonder te verwarmen.

(Grotere vriezer is bij ons vooral nodig voor de hoeveelheid brood die de rest van mijn gezin naar binnen werkt en TGTG broodpakketten wat een hoop geld scheelt.)

2 uren geleden, Rookie zei:

Houd er rekening mee, dat een volle Canmate, double gestacked, vrij zwaar is.

Dat moet het glas van je inductieplaat wel aankunnen.

Maar een grote vriezer is ook super!

ja kijk daar zeg je dus al wat. Nog weer iets om mee te nemen.

Mijn ouders hadden vroeger een extra grote weckpan, die kon niet in de keuken op het gasstel. Daarvoor hadden ze en gasstel met gasfles in de schuur. Dat soort dingen wil ik dus niet, daar heb ik de ruimte helemaal niet voor en het hoeft ook allemaal niet zo groot.

• Like 2

Ik zet het hier vast even neer, zodat ik er niet meer onderuit kan.🙃

Deze week ga ik NZ spinazie, boerenkool en palmkool pressure cannen.

Misschien ook nog de sperziebonen uit de vriezer.

En ik wil ook witte kool gaan doen, ik heb al een boel zuurkool, maar nog 3 mooie witte kolen.

Edited by Rookie
  • Like 1