Geplaatst: 6 oktober 20241 j Benoem iets wat verschrikkelijk moeilijk is om tot een succes te brengen. De eerste soort die iemand benoemd bouw ik een systeem om heen en gaat een YT-special worden. Dus ga niet reageren als je niet iets creatiefs weet te benoemen. UWW / VNW ? 6 oktober 20241 j aangepast door Vrolijk
Geplaatst: 6 oktober 20241 j 4 uren geleden, Vrolijk zei: UWW / VNW ? Wat betekent dat? Chayote vind ik persoonlijk wel een moeilijke. Eerste jaar een super oogst. 2e, 3e en 4e naar samen maar 10% van de opbrengst in het eerste jaar.😓 Maar dat past niet in zo'n kleine kast. Wat ook moeilijk is, gember en kurkuma (behalve bij @Jorieke123 dan..). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 6 oktober 20241 j 4 uren geleden, Vrolijk zei: Dus ga niet reageren als je niet iets creatiefs weet te benoemen. Dus het wordt chayote?🤭 Wel de Pronk's Pride variant (weinig stekels, dus niet helemaal stekelloos en zeker niet die vol met stekels. 6 oktober 20241 j aangepast door acpronk Verduidelijking welke variant Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 oktober 20241 j Auteur Ja, dat gaat hem worden en zal mij er vol in verdiepen voor het beste resultaat 👍Prachtige plant en ga er veel plezier aan beleven. UWW en VNW is aanduiding van beschikbaarheid truffelsoorten in het wild, velen zijn dus niet meer in het wild te vinden in Nederland. Het kwam even in mij op omdat het verschrikkelijk moeilijk is en een zeer langdurig project van x jaren, ik denk dat geeft een mooie hint voor de moeilijkheidsgraad en eventuele duur. 7 oktober 20241 j aangepast door Vrolijk
Geplaatst: 7 oktober 20241 j Vruchten kun je in de Aziatische supermarkt kopen, in ieder geval Amazing Oriental, maar mogelijk is het een seizoensgroente. Winter zou wel moeten lukken. En dan in de koelkast bewaren tot rond februari (tenzij je eerder wilt starten). Anders kan ik ook wel aan de tante van mijn vrouw vragen, die kweekt de ieder jaar. De kast moet wel zo groot als jouw muur zijn hoor, maar met een beetje leiden hoeft de kast niet diep te zijn. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 oktober 20241 j Auteur Ik verplaats mijn hele set-up naar de andere kant van de woonkamer en bouw er een speciale kast voor. Inmiddels al even snel wat bekeken van het hoe of wat en denk dat het wel vrij makkelijk lukt in huis, heb eerder dingen getest voor lange duur wat niet volgens de "regels" ging en ook is gelukt (alleen veel werk om telkens de sterkste stekken er uit te halen en de voeding eindeloos aanpassen tot het ultieme). Wellicht kunnen ze zelfs geënt worden op de Armeense komkommer, maar moet mij er wel even in verdiepen; zaai wel alvast wat uit een deze dagen van de Armeen. Geeft een mooi wortelstelsel en kan een eventuele stevige vrucht lading wel voorzien. Heb ook nog ene leuk YT filmpje gezien met iemand die de Pronk's Pride heeft, maar daar zag ik direct al dat de voedingsbodem nooit geschikt kon zijn. Weet vrijwel zeker dat daar de fout in voeding zit als die persoon hem langer dan een jaar wil houden, maar er waren geen vervolg filmpjes. Mooie test gaat dit worden omdat ik ook wat ga experimenteren met UV en RI om de plant compacter en sterker te maken. 👍Heb er wel vertrouwen in en al behoorlijk wat experimenten gedaan. Ik gebruik een lab test kit voor alle voedingswaarden en heb in het verleden planten bewust ziek gemaakt door met voeding te rommelen, veelal is fosfor tekort een killer naar mijn ervaring en willen de planten niet meer lekker. Gezonde dosis kippenmest doet dan wonderen en gebruik ik graag. 7 oktober 20241 j aangepast door Vrolijk
Geplaatst: 7 oktober 20241 j Ik wens je heel veel succes, en ik zal de ontwikkelingen volgen maar zal jou niet nadoen hoor. Vrouw zal dat niet zo leuk vinden.. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 oktober 20241 j Auteur Ik kan het doen omdat ik ga verhuizen en alleen woon. Alleen de Costa Rica kan ik nu verkrijgen als vrucht: 3-4 stuks voor 15 euro thuisbezorgd. PS: Wat betreft enten zijn de armeen en chay niet genetisch aan elkaar verwant en in oorsprong ongeschikt om te enten, maar het is wel leuk om even te proberen en som lukt het. Ik zal nog even zoeken in de stam welke enten eventueel wel logisch zijn. 7 oktober 20241 j aangepast door Vrolijk
Geplaatst: 7 oktober 20241 j Auteur walu jipang of labu siam (Zit ik mij ondertussen in de Maya keuken te verdiepen) Ik hou wel van dit soort uitstapjes. Ancient Maya Agriculture at Tamarindito, Guatemala | VU BreakThru | Vanderbilt University Afbranden van gewassen, vis begraven en voldoende mineralen... drie-zuster"-systeem op mais, bonen en pompoenen. Mycorrhiza-schimmels 4. Winter – Rustperiode Temperatuur: De drie zusters worden meestal in de late herfst geoogst, voordat de eerste nachtvorst begint. In de winter rust het land en kunnen de resten van de oogst worden teruggeploegd om de bodem te verrijken. Neerslag: Winterregen of sneeuwval helpt om de bodemvochtigheid in stand te houden en zorgt voor een goede start van het volgende groeiseizoen, omdat dit helpt de bodemstructuur te verbeteren en voedingsstoffen aan te vullen. Bodemvoorbereiding: Het is een goed moment om de bodem te bedekken met een laag compost of mulch, zodat deze voorbereid is op de lente. 7 oktober 20241 j aangepast door Vrolijk
Geplaatst: 8 oktober 20241 j Met alle respect voor ACPronk": Chayote is, zeker de geheel gestekelde variant ,is normaal gesproken een eitje. Misschien dat de vele regen dit jaar de boel heeft verpest voor hem, maar dat is dan alles. Geen plaagdieren en nauwelijkse ziekten (hooguit wat meeldauw) . Chayote heeft een grote voedselvoorraad vanuit de knol en kan 2x uitlopen als het de eerste keer stilgevallen is. Wat tot nu toe bij mij altijd mislukt is Lulo, een lid van de nachtschadefamilie. Heerlijke vruchten/sap maar mijn experiment eindigt al bij het gebrek aan ontkiemen. Vervolgens is het een vrucht uit het regenwoud: kan niet tegen vorst, niet tegen grote temperatuurswisselingen, wil wel graag wat schaduw/gefilterd licht en de ideale groeitemperatuur ligt tussen 19 tot 25 graden.
Geplaatst: 8 oktober 20241 j De gestekelde variant zou inderdaad makkelijker zijn. Wat betreft mijn "avontuur": - eerste jaar (2019 dacht ik) 2 planten, redelijk beschutte locatie, 100+ vruchten. - tweede jaar (2020) had ik deze vol in de zon (en wind) geplant, maar wind vindt de plant niet leuk. Blad gaat kapot en plant loopt groeiachterstand op. Bijna geen bloei. 6 planten 2 vruchten. - derde jaar (2022) erg late groei, maar 2 vertakkingen, late vruchtzetting en vanwege de weinige takken ook weinig vruchten (ongeveer 10). - vierde jaar (2023) 4 planten, maar kwamen maar niet op gang en ook last van slakkenvraat. Werden niet hoger dan zeg 50cm. Totaal geen opbrengst. Maar we gaan komende winter verhuizen, dus misschien zet ik ze wel in de achtertuin van het nieuwe huis (wel in kuip, want het is helemaal betegeld). Als je wilt, en ik ben toevallig naar de Amazing Oriental geweest, of ik heb ze van de tante van mijn vrouw gekregen, dan kan ik er wel 1 of enkele toesturen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 oktober 20241 j Auteur @Goldfish Doen we de Lulo er gewoon bij, het moet wel moeilijk zijn omdat het anders weinig nut heeft om een deftig systeem te bouwen en alles gedetailleerd bij te houden. Het doel is wel om er gedegen verslag omheen te schrijven met wat extra onderzoek en foto video materiaal. EDIT: Zaden (190810 LULO 'Naranjilla) zijn besteld. @acpronk Als de boel klaar staat en kan er zelf niet aan komen dan geef ik even een gil. Ondertussen wel van alles en nog wat opgezocht en het ziet er positief uit. Als het dan wat minder moeilijk is, maakt niet uit en vind het een mooie plant om te zien en straks zelf in de tuin te hebben. 9 oktober 20241 j aangepast door Vrolijk
Geplaatst: 12 oktober 20241 j On 10/6/2024 at 7:22 PM, Vrolijk said: Benoem iets wat verschrikkelijk moeilijk is om tot een succes te brengen. De eerste soort die iemand benoemd bouw ik een systeem om heen en gaat een YT-special worden. Dus ga niet reageren als je niet iets creatiefs weet te benoemen. UWW / VNW ? Wasabi, niet moeilijk om te planten, te onderhouden. Maar een authentieke Japanse kenner je de goedkeuring laten geven, om Wasabi als zodanig te serveren? Dat is een uitdaging.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.