Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waarom verwelken de kiemblaadjes?


Liesje

Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

 

Even een vraagje aan jullie, want mij is het echt een raadsel: bij zowel mijn galiameloen en watermeloen (beiden in de kas), als de komkommer, courgette, en augurk (op een zonnige standplaats, buiten) verwelken de kiemblaadjes. De plantjes lijken het voor de rest prima te doen, maar waarom sterven deze blaadjes dan af? Komen ze iets te kort?

 

Alvast bedankt voor het meedenken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah gelukkig , dank voor jullie antwoord! Ik vroeg me al af of er niet een of ander vleesetend virus mijn plantjes te grazen had genomen . Water komen ze niet te kort denk ik, ze krijgen met dit warme weer elke avond een slokje. Maar ja, je weet nooit of ze niet toevallig nog meer willen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies zoals hansm schrijft.

Als sprekend voorbeeld een erwt of een pinda. Het kleine kiempje is / wordt de plant. De zaadlobben (die twee grote helften) geven de eerste voeding, daar zijn ze voor. Ze sterven af als ze hun nuttige werk gedaan hebben. Zoektermen: Dicotylen, tweezaadlobbigen. Bij grassen werkt het iets anders, die hebben maar één lobje: monocotylen. En bijvoorbeeld coniferen, naaldbomen zijn naaktzadig, Zerocotylen als het ware.

 

(Achteraf gezien had ook ik beter op moeten letten bij de biologie-les. Ze proberen je wat te leren, maar je weet nog niet waarom. Geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld wiskunde: hoeveel aarde is er nodig om een conische (taps toelopende) bloempot te vullen?)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...