Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Handmatig bestuiven van komkommer true lemon (stuifmeel?)


jasmin

Aanbevolen berichten

Bestuiving komkommer true lemon

 

 

Ik heb de True Lemon in mijn vensterbank staan... prachtige plant geworden, vol bloei. Maar omdat het niet wemelt van honingbijen in mijn huiskamer, heb ik zelf het penseeltje gepakt om de bestuiving te doen... probleem is dat ik helemaal geen geel poeder (zoals bij andere planten) aan mijn penseel zie hangen.

 

Is dat normaal bij komkommerbloemen? Ik rommel wat met die penseel (voelt een beetje als het verkrachten van de komkommerbloemen), en hoop op goede afloop....

 

 

0660Helzahobbyzaden-Ronde-Komkommerzaden-zaai-zaden.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb precies hetzelfde met mijn lemon komkommer plant. Niets om je zorgen over te maken dus! Ik heb gemerkt dat zo tegen het einde van de bloei je makkelijker met het kwastje in de bloempjes komt, en de ene bloem geeft meer stuifmeel af dan de ander.

Echter sprak ik van de week een komkommerkweker en hij kreeg zowat een apenflauwte toen ik hem vertelde dat ik mijn komkommers in de vensterbank handmatig aan het bestuiven was! Hij vertelde mij dat ik juist de mannelijke bloemen eruit moest halen en dan komen de komkommers vanzelf uit de vrouwelijke bloemen. Want als ik ging bestuiven zou ik komkommers vol met zaad krijgen in plaats van eetbare exemplaren. Ik ben zelf een absolute noob met groentes kweken dus ik heb geen idee of het bovenstaande ook geldt voor de lemon komkommer, of dat dit alleen geld voor de moderne soorten groene komkommer. Ik heb zijn advies iniedergeval wel opgevolgd, tenminste ik heb hem voor laten doen wat hij bedoelde met mijn plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, onze overeenkomsten... behalve dat ik geen komkommerkweker ken die bij mij over de vloer komt...

Ik ging ervan uit dat mijn true lemon niet parthogeen is, op het zaadzakje staat immers: oud landras.

 

Vorig jaar heb ik ook een kk binnen gekweekt, ook een ouderwetse... zat vol zaad... lekkere komkommer!!

 

Bij de groenteboer kocht ik deze winter een paar van dat soort kk onder de naam: smaakkomkommer!!

 

Tja, je moet iets, want het uiterlijk was geen adembenemende schoonheid... en dan moet je naar karakter verwijzen... ha, ha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling op mijn bovenstaande reactie. Inmiddels ben ik een dikke week verder, blijkt dat de kweker ongelijk had! Het is inderdaad zoals jij zegt een oud landras en bevruchting is wel nodig, wat ik dus eerst ook dacht. Bij mij groeien namelijk de niet bevruchtte komkommers helemaal niet, (ze verdrogen en vallen eraf) degene die wel bevrucht zijn met een kwastje groeien als een gek dus de omstandigheden zijn wel goed. Ik zeg lekker blijven knoeien met het kwastje dus en dan maar komkommers vol met zaadjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, mooi dat ik nog iets hierover hoor. Sinds de vorige keer heb ik niet meer gerommeld met de komkommerbestuiving. Waarschijnlijk heeft er ook geen bevruchting plaats gevonden, want ik begrijp nu van jou dat de bevruchte komkommers als gekken gaan groeien... Dat gebeurt niet bij mij. Al heb ik ook nog geen afgevallen vruchtjes gezien. Lijkt wel of de tijd hier stil staat.

 

Hoe doe jij het met de bemesting van de komkommer in pot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk vrij weinig aan bemesting gedaan. Ik heb een keer wat met water verdunde blauwe korrels van de Lidl erbi gedaan toen de plant zijn eerst vruchtjes begon te maken. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik ze vrij lang in hele kleine potjes gehad heb. Pas sinds ik echt komkommers zie heb ik ze in een 5L emmer over gezet met een beetje compost door de potgrond. Ik moet er wel bij zegen dat ik en complete beginner ben en blind vaar op beginners geluk(tenminste dat hoop ik)

Geef je wel genoeg water? Ik neem aan van wel gezien je eerdere ervaringen. Ik giet de aarde nat zodra ik zie dat het opdroogt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...