Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Heeft iemand een tip voor een goede lekkere en resistente druif voor in een kas. Ik weet dat sommige buiten druiven het in een kas juist niet goed doen. En misschien is er een druif die het in een kas juist wel goed doet, maar buiten niet en de moeite waard is te kweken.

Mathijs

Geplaatst:

In kom uit de druivenstreek, mijn grootouders kweekten hier verschillende rassen die enkel voor de kas geschikt zijn. De druivelaars zijn intussen weg uit de serre, maar ik herinner me vooral de "leopold 3". Dikke druiven met enorm veel smaak en amper pitjes. Plantgoed is niet zo makkelijk te krijgen, maar wil ze zelf ook opnieuw in de serre zetten.

• Like 1
Geplaatst:

Daar heb ik al eerder over gehoord, in België nog wel beschikbaar zag ik toen. Maar ik begreep zeer gevoelig voor meeldauw, en ik zie het niet zitten te spuiten, zeker niet in een afgesloten ruimte. Anders zou het een mooie druif zijn. Of iemand moet hier ervaring hebben met die druif en dat het wel mee valt.

Geplaatst:

Ik weet dat de planten een paar jaar geleden inderdaad zijn gerooid wegens "witziekte" - meeldauw. Daarvoor hebben de ranken er 35 jaar gestaan. Geen idee of ze daar toen veel op spoten of niet. Zelf teel ik ook alles biologisch, zal mij er dus ook eens in moeten verdiepen...

De "royale" en "Muscat" hadden ze ook staan.

http://nieuw.tafeldruif.be/varieteiten/

• Like 1
Geplaatst:

Volgens mij spuiten ze met zwavel tegen meeldauw, dat is wel toegestaan in de biologische landbouw. Maar gezond is anders en in de kas staat van alles. Die website had ik toen ook gevonden. Maar daar wordt niet gesproken over ziektes. Zouden er niet ook inmiddels betere rassen zijn?

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb Frankental , Baidor en Royal in de kas , deze druiven moeten allen gekrent , van elke tros 2/3 van besjes wegnemen om mooie dikke te krijgen;

Spuitzwavel mag in bio landbouw en kan je gebruiken tot aan de bloei van de druiven , mag niet op bessen komen (verkurking van de schil))

Voldoende luchten zodat er geen condens in serre komt anders snel bladziekten , afwitten bij te sterke zon , of klimaatdoek gebruiken , het is een heel karwei en met vallen en opstaan om mooie smakelijke trossen te kweken , na 3 jaar heb ik zeer goede resultaten , het een jaar is het ander niet maar je leert met vallen en opstaan

• Like 1
Geplaatst:

Bedankt voor de tip @Jan winter, maar dan ga ik toch liever voor soorten die niet zo bewerkelijk zijn en duurzamer. Ik denk dat het voor mijn eigen gezondheid niet gezond is met zwavel te spuiten in een kas. Ik weet niet precies wat voor spul is, moet ik zeggen, heb het nooit gebruikt.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Er zijn ook druiven die even groot als een euro munten zijn, dunne schil met volle smaak.

Geen idee hoe heet een keer aan de kweker gevraagd om welke ras het ging en zoals verwacht die antwoorde dat die niet wist.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...