Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommervruchtjes sterven af

Recommended Posts

Ik heb 2 komkommer planten, en ze hebben nu 3 kleine vruchtjes gegeven

Alleen sterven ze na 1-1,5 week af, Ze worden niet groter dan max 5 cm...

Weet iemand hoe dit kan? Ze krijgen gewoon elke dag water, staan nog in de woonkamer achter glas. Geven veel bloemen...

Ik denk dat ze niet goed bestoven zijn...

Je hebt mannelijke en vrouwelijke bloemen, je kan ze met de hand bestuiven door met een kwastje of wattenstaafje van de mannelijke naar de vrouwelijke bloem te gaan.

(De mannelijke bloem zit aan een dun langer stengeltje, bij het vrouwtje zie je een mini vruchtje al zitten)

Heb wel ergens gelezen dat sommige de mannelijke bloemen er juist uithalen zodat er komkommers komen zonder zaden erin.

Denk dat dit afhankelijk is van welk ras je hebt?

Hi Rantje,

Ik heb de eerst 5 oksels met bloemen er idd uit gehaald. En ik dacht dat je ze juist niet moest bestuiven omdat ze anders bitter werden??!!

Ik kan het proberen om de eerst volgende vrouwlijke bloem te bestuiven met die mannelijke,(waar ik er heel veel van heb!)

Het ras weet ik niet, komt bij de boerenbond weg, voor in de MM tuin

Ik kan je niet echt helpen. Te weinig kennis over komkommers. Op zich niet verkeerd dat je de eerste bloempjes verwijderd hebt hoor.

Kan je wel een tip/advies geven

Koop niet iets wat speciaal voor de MM is. Want je kan alles er zaaien en planten. Is een beetje een verkooptruc maar eigenlijk gewoon onzin In de zakjes zaad zitten veel minder zaden maar je betaald net iets meer. Dat soort dingen...

Ik kan het proberen om de eerst volgende vrouwlijke bloem te bestuiven met die mannelijke,(waar ik er heel veel van heb!)
Zijn het toevallig de mannelijke bloemen die afvallen? Het komt wel vaker voor dat er eerst een hoop mannelijke bloemen verschijnen die even later afvallen. Dat is niet erg want die geven ook geen komkommers. De vrouwelijke bloem heeft een kleine verdikking (het vruchtbeginsel – mini komkommer) en vormt dus een komkommer, de mannelijke bloem niet.

Wat betreft de bittere komkommers en bestuiving is het de vraag wat voor type je hebt staan. Een modern ras of een oud ras / glaskomkommers of buitenkomkommers. Tegenwoordig worden vaak moderne rassen (f1 hybride) verkocht, die hebben vaak een wat gladdere schil, zijn zo’n 30 cm lang en de moderne rassen moeten niet bevrucht worden, hebben vaak ook alleen vrouwlijke bloemen. Mochten er toch mannelijke bloemen verschijnen (is dan vaak al weer een wat ouder ras) dan moet je wel de mannelijke bloemen verwijderen ivm met de bittere komkommers vol met zaad. Oude rassen hebben namelijk zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen. De echt oude buiten rassen moeten juist wel door insecten (of met de hand) worden bestoven. De vruchten bij die komkommers worden namelijk pas gevormd na bestuiving. Ik denk overigens dat je de mannelijke bloemen het beste verwijderd omat ik niet verwacht dat de bb die laatste verkoopt Iemand aanvullingen of verbeteringen

Ze krijgen gewoon elke dag water, staan nog in de woonkamer achter glas. Geven veel bloemen...
Achter glas met beperkt licht van één kant, een binnenatmosfeer en misschien wel te veel of juist te weinig water is niet echt een goede combinatie voor snelgroeiend en veeleisend gewas als komkommer. Met deze temperaturen lekker afharden en uitplanten

• 3 weeks later...

Wat toevallig, ik heb hier hetzelfde probleem!

Voor het eerst komkommers gezaaid. Heb nu 3 grote planten, elk in een grote pot. 2 ervan staan buiten (in pot dus) in een soort bamboe-indianentent constructie en 1 ervan staat binnen achter glas. De binnenplant is het verst gevorderd, deze is nu zo'n 1,5 meter hoog en heeft al gele bloemetjes, alleen vallen deze uit. Na wat onderzoek op google en hier op het forum kwam ik erachter dat het de mannelijke bloemen zijn en deze zaadjes heb ik dus bij de BB gekocht....

In elke bladoksel zitten meerdere bloempjes, die ik in eerste instantie heb uitgedund. De grootste heb ik telkens laten zitten, maar kan het zijn dat dit juist de mannelijke zijn en dat de kleinere die ik weg heb gehaald de vrouwelijke zijn?

Bij een vrouwelijke bloem zie je heel duidelijk het vruchtje al zitten. Een mannelijke bloem zit aan een dun steeltje.

Voorbeeld:

Deze bloem is mannelijk, ernaast en eronder zie je de bloemknop van een vrouwelijk exemplaar:

img9718-b-24-5-augurk-in-wording92691337945568.jpg

Vrouwelijke bloempjes in wording:

img0371-b-10-6-augurk-vg38001339420283.jpg

Een vrouwelijke bloem, duidelijk een mini vrucht te zien:

img0380-b-10-6-diva-snackkomkommer66261339420288.jpg