Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

hulp bij koude kas


lorre

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Mooie serre, hoe hebt je die scharnieren vastgemaakt op die platen ?

Ik ben voor ons nieuw huis ook aan het rondkijken om een nieuwe serre zelf te bouwen.

Maar dan wel een inloopmodel. Men serre die ik nu heb gebouwd heb ik ook niet in glas maar met plastieke golfplaten gemaakt.

Kan beter tegen een voetbal dan glas.

 

Maar om terug te keren naar uw vraag. Persoonlijk vind ik het moeilijk met de koolplanten erbij. Als er in openlucht staan zal je ze moeten sproeien tegen de koolvlieg en de serre afsluiten op zomerdagen zal de temperatuur te warm oplopen.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey,

 

Ik heb vandaag aan mijn tuinhuisje een koude kas aangebouwd.

Kas is 3 meter breed,achter 60 hoog,voor 40 hoog en 90 diep.

Bovenop de kas liggen 4 afzonderlijk te openen dubbelwandige polycarbonaat platen.

Ik heb er ook reeds enkele planten in gezet.

6 sla,3 broccoli,3 bloemkool,1 courgette, 1 gele paprika,3 selder.

Ook heb ik er nog tuinkers,nog sla en radijsjes in gezaaid.

Nu...ik ben een complete beginner in tuinieren/kas gebruik.

Hoe moet ik nu verder?

Wanneer moet de kas open of dicht of hoelang?

Wanneer moet ik bewateren?

Wanneer of hoe ......?

Alle tips welkom!!!

p104082132421338403584.JPGp104082243361338403600.JPGp104082396821338403618.JPGp104082446791338403636.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het kasje open houden anders wordt het volgens mij te warm en verlept alles voor je er erg in hebt. ik heb zelf ook zo'n soort kasje en gebruik dat alleen in het vroege voorjaar. Nu staat alles gewoon buiten.

En ja water geven, ik zou in het begin iedere morgen of avond wat geven en als de planten wat gegroeid zijn om de dag aangezien er niet makkelijk regenwater in komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groosen,

Complimenten, ziet er goed uit. In principe kun je de kappen vanaf nu gewoon openhouden. Buiten de paprika groeit de rest van de genoemde groente het liefst niet op bij hoge kas-temperaturen. Die hoeven dus niet persee nu in de koude bak te staan. Wat wel leuk is voor zo'n koude bak in de zomer zijn meloenen, komkommers, paprika's en tomaten. Plantjes zijn op dit moment te koop bij het tuincentrum Het voordeel van een koude bak zoals jij die hebt is vooral dat je in het vroege voorjaar en najaar het seizeon kunt vervroegen of verlengen. Dat betekend dus eerder gewassen zaaien en oogsten zoals sla, radijs, wortel, bietjes. En ook langer sla oogsten als het seizeon buiten de kas al voorbij is. In de koude bak is de temperatuur dan nog goed genoeg. Verder is het ideaal om plantjes in voor te zaaien.

 

Na zaaien regelmatig water geven, zaden mogen niet uitdrogen. Daarna met mate, op warme dagen en vooral de gulzige planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plantjes staan dus in de kas om bescherming te bieden...

Eerst en vooral aan de sjottende kinderen,anderzijds aan onze hond,en eventuele katten en vogels hier in de tuin. Apart uitplanten is dus niet direct een optie...

 

@Lorre: de platen zijn dubbelwandig,ik heb gewoon de gaten afgetekend en geboord,scharnier er terug opgezet en boutjes doorgestoken die onderaan met een moertje zijn geborgd.

 

@Jorg: in je berichtje heb je het over komkommer,paprika,tomaat...

Worden deze planten niet te groot voor in deze kas? Of bestaan er ook kleine soorten?

Anders moet de bak continue open blijven en heeft het geen nut meer als bescherming zoals hierboven beschreven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een meloen en komkommer kun je over de grond laten kruipen maar dan zit de bak wel helemaal vol. Ik snap nu het doel van het dichtdoen van de bakken. Toch zou mijn advies zijn om de kappen nu gewoon dag en nacht open te houden anders is het echt te warm voor de groenten die je opnoemt, zeker in de zomermaanden (behalve voor de courgette en paprika). Misschien is het een optie om er kippengaas over te spannen ter bescherming?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...