Petrasmoestuin Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Je hebt mij al flink geholpen @Dahli. Vorig jaar hoorde ik regelmatig dat ik te veel water gaf, vooral buiten en nu ben ik te voorzichtig. Tijdens mijn afwezigheid heeft mijn man niets gegeven. Dat had hij 1 dag wel moeten doen. Toen ik terugkwam sproeide ik een beetje, maar ik heb ze nu extra water gegeven. Ik pak straks nog een beetje grond erbij en doe erop en weer wat water. Zo hoop ik de meeste nog te kunnen redden. Ik moet schipperen met de ruimte. Want sommige zijn boven en die hebben dan wel licht nodig. 3 Quote
Dahli Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april @Petrasmoestuin Wat ik nu zou doen, is je lekbakken waarin je zaailingen met hun potjes staan, vullen met een flinke laag lauw water. Geen koud water, want dan schrikken ze zich rot. Een uurtje laten staan en daarna kijken of de potjes zich volgezogen hebben. Zodanig dat de bovenkant van de aarde ook vochtig/nat is. Daarna het overtollige water uit de lekbakje gieten. En zorgen dat de komende tijd de aarde in de potjes voldoende vochtig blijft, niet kletsnat vanzelfsprekend 😉. Quote
Erny Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april @Petrasmoestuin Lange slungels = niet genoeg licht. Teveel licht geeft geen lange iele plantjes. Lees echt dit topic maar eens door. Je kunt trouwens echt heel erg simpel voor wat extra licht zorgen met bijvoorbeeld 18w TL buisjes die je ergens ophangt. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. En het vaker verpotten van de tomaten (dus niet in 1x van klein naar groot) heeft als voordeel dat je de plantjes steeds weer diep (tot aan de eerste blaadjes) in de grond kunt zetten. Zo vang je het slungelige ook op. En ik ben het met @Loes eens over die open potjes. Zie het nut daarvan niet, wel de nadelen. Zoals het snel uitdrogen. Ook wat @Dahli zegt. Niet van boven bewateren maar van onder naar behoefte laten opzuigen. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Ja Erny ik heb dat gelezen. Maar deze ielige overzetten gaat niet lukken. Ik heb wel ruimte om aan te aarden. Er is ook verband water/ licht. Ik heb groeilampen, maar die zijn dus nog niet genoeg.😮💨 2 Quote
Erny Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april @Petrasmoestuin Hoeveel afstand heb je tussen de plantjes en de lampen. Hoeveel licht krijgen ze dus werkelijk? (zie ook het licht/lichtbehoefte topic) Als de lampen te hoog staan dan gaan ze strekken naar het licht... met als gevolg: lange slungels. Tja, over die potjes... wie weet weten de MM'ers iets wat ik niet weet? Geen idee. Vond ze ook al behoorlijk veeeeeel te duur voor wat je krijgt. 🤔 @Fruitlent Dank voor de Fandango waarschuwing (heb de zaden al een paar jaar). Zal deze in tunnelkasje zetten. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april (aangepast) 1 uur geleden, Dahli zei: lekbakken Ze staan niet in lekbakken, want dan kom ik ruimte tekort. Ze staan op een onderbak tegen elkaar, maar daar kan ik even water in gieten en dan een andere onderbak nemen. Ze staan in het andere kozijn nu, dus ik zal ze later overzetten naar de kast op de andere onderbak. 6 april aangepast door Petrasmoestuin Quote
Dahli Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april @Petrasmoestuin Het gaat om het principe, niet het soort bak. Al zet je ze even tijdelijk in een diep bord. Het gaat erom dat je potjes voor een uurtje ofzo van onderen lauw water kunnen opzuigen totdat de aarde is verzadigd. 4 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Ja, dat begreep ik wel hoor. Ze staan lekker te zuigen nu. 2 Quote
Erny Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april (aangepast) Keek net even bij de tomatenbakjes... en shock... bijna iedereen is al boven de grond. Op 2/4 gezaaid en op 5 + 6 april gekiemd. 🌱 Er missen er nog maar vier. Oh, en @Fruitlent Heb van de testsoorten ieders 4 gezaaid. Van T en M zijn er nu elk 4 gekiemd, van C en J elk 3. Dus met de kieming is alvast niets mis. En... heel blij mee: de Aretxabaleta's zijn ook gekiemd. Het gekregen zaad van 2022 én het zaad uit het toen enige gerijpte tomaatje uit 2023. 6 april aangepast door Erny 4 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Maar @Erny jouw kiemplantjes zijn ook erg lang vind ik. Ga jij ze nu dieper zetten, of lijkt het maar zo? Quote
rorror Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Ja tomaten gewoon dieper zetten, als dat ondersteeltje nat wordt heb je ook grote kans dat ze hoger op wortels gaan maken. Dat tomaten zaailingen wat slungeriger zijn maakt net na het kiemen maakt niet heel veel uit. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Erny Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april @Petrasmoestuin Deze zaailingen zijn echt nét boven de grond. En worden nu niet verspeend. Blijven even in deze tray. Worden nu afgehard om aan de minder vochtige kameromgeving te wennen en dan gaan ze daarna, zonder kapje wat dichter onder de lampjes. Maar ik maak me hier echt helemaal geen zorgen over, de zaailingen zien er goed uit. En ja, zoals al een paar keer uitgelegd: de tomatenplantjes worden van deze tray naar P7 verpot, daarna naar P10 en dan hopelijk de volle grond in. Bij elk van deze verpoot acties worden ze tot aan hun eerste bladpaar in de aarde gezet. Ook als ze op de plek van bestemming terecht komen. 3 Quote
sugarlevi Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april Ik ben al mijn oude zaden, na een paar jaar geen tuin, eerst maar eens aan het opzaaien. Pepers ging niet zo lekker. Kan ook zijn omdat ik niet echt een ideal plek had. Maar tomaten doen het nu wel gelukkig deels. Van de soorten die ik gezaaid heb alles op gezaaid. Dus ik stik nu van de Black Cherry en Sun Sugar plantjes, uit zaden van tien jaar oud. De rest is niet echt lekker opgekomen, had ik ook minder van. Toch nog maar wat meer restjes op gezaaid, want ik wilde eigenlijk vier soortjes hebben. 2 Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
driepinter Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april De tomatenplantjes op het werk groeien als een tierelier. Wel zie ik bij de grootste plantjes wat geel blad aan de onderkant. Geen idee of ik ze teveel water had gegeven of dat zoiets normaal is of dat er iets anders is (voedingtekort?) En ik heb vanmorgen weer een bakje plantjes meegebracht : 3 heel kleine plantjes met onderstam tomaten , ik hoop dat ze een groeispurt krijgen zodat de stam iets dikker wordt en ik ermee kan gaan enten. Daarnaast 6 paprika plantjes meegenomen naar het werk. Kan ik zien wat beter groeit: de plantjes thuis op constante temperatuur van 25 graden op het warmtematje en een ledlampje, OF op het werk zonder warmtematje maar met zonlicht. 4 Quote
driepinter Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april @rorror (of andere tomatenkenner). Afgaande op de link Gebreksverschijnselen in tomaten | Yara Nederland lijden mijn plantjes in bovenstaande foro mogelijk aan stikstofgebrek of aan ijzergebrek. Dat gezegd hebbende, mogelijk heb ik ze verzopen afgelopen zaterdag, dat kan ook nog. Wat denk jij als je die gele blaadjes ziet ? Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april @driepinterlaat je het ons weten wat het beste is: op kantoor of thuis? Quote
Erny Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april @driepinter Sinds wanneer staan ze in de P10 potjes? Quote
driepinter Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april 4 uren geleden, Petrasmoestuin zei: @driepinterlaat je het ons weten wat het beste is: op kantoor of thuis? Doe ik 1 Quote
driepinter Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april 1 uur geleden, Erny zei: @driepinter Sinds wanneer staan ze in de P10 potjes? Zeker al een week of 2, nadat ze de het dak raakten van het kweekbakje heb ik ze vanuit de zaaitray met kleine vakjes in p9 potjes gezet. Wellicht had ik ze beter in iets kleinere potjes moeten zetten eerst maar die had ik toen niet bij de hand. 2 Quote
rorror Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april Gebreksverschijnselen kan stikstof en ijzer, maar ook door verzuipen kunnen alle bladeren geel worden. Bij te droog worden meestal de oudste bladeren geel en dat lijkt dat op stikstofgebrek. Wat voor potgrond is? Of is dit nog de zaai en stek grond, en hebben ze al eens een bemesting gehad. Als je al eens bemest heb denk ik dat ze een tijdje te nat hebben gestaan, dan even aankijken en als het niet bij trekt in de komende weken, dan toch maar bemesten. Hoor de resultaten over de pepers graag in het peper topic! 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 7 april Auteur Geplaatst: 7 april (aangepast) Of ze te nat hebben gestaan, kan je eventueel zien aan de wortels als je een plantje in zijn geheel met volledig kluit even voorzichtig uit het potje haalt, die moeten mooi wit zijn (hoe geef je water ?), edit, even gezocht voor een voorbeeld hoe de wortels er horen uit te zien, deze stonden in zaai en stekgrond welke een lichte voeding bevatte (in verhouding hebben jouw plantjes zelfs nog meer volume ter beschikking, te weinig voeding is altijd het laatste waar je aan moet denken, tenzij er in je substraat echt geen voeding zit, het omgekeerde is vaker waar) Hebben ze niet te nat en/of te droog gestaan, kan je ze ofwel verpotten in een rijkere potgrond ofwel vloeibare voeding geven, start bij deze kleiner plantjes dan altijd met maximum de helft van de aanbevolen hoeveelheid. 7 april aangepast door redzebra 1 Quote
MSDG Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april Nou, het is zover, de tomaten zijn gezaaid: 1. Bartelly F1 - Rode cherrytomaat 2. Sweet Baby - Rode cherrytomaat (NIEUW) 3. Sungold F1 - Oranje cherrytomaat 4. Datterino geel - Gele cherrytomaat (NIEUW) (Zelf gewonnen zaad uit Italië) 5. Black Cherry - Roze/Bruine cherrytomaat 6. Blush - Geel/oranje gestreepte middentomaat 7. Tigerella Bicolore - Gestreepte oranje middentomaat (NIEUW) 8. St. Pierre - Standaard rode middentomaat (NIEUW) 9. Brandywine yellow - Gele vleestomaat 10. Aretxabaleta - Rood/roze vleestomaat Iets minder rassen, waardoor hopelijk iets makkelijker om voor te zorgen. Daarnaast vooral sterkgroeiende cherrytomaten gekozen want die betalen zich dubbel en dwars uit. Gokje met de brandywine want die vind ik heel lekker maar is helaas niet zo'n heel sterk ras in mijn ervaring. Ook de St. Pierre is een gokje omdat ik nog op zoek ben naar een goede gewone productietomaat. Datterino is zelf gewonnen maar als ik het me goed kan herinneren was dat geen F1 dus zou zaadvast moeten zijn. Voor buiten is er maar één soort: Primabella. Daar gaan er weer 9 van de grond in. Perfect voor soep/saus/passata en af en toe in de salade. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Dahli Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april 1 uur terug, MSDG zei: Ook de St. Pierre is een gokje omdat ik nog op zoek ben naar een goede gewone productietomaat Ik denk dat je daar een goede keus in hebt gemaakt. Ik had de St. Pierre in 2023 (buiten, volle grond, geen afdak) en die deed het prima! Zie de foto (van 7 juli, dus nog niet rijp). Dit is 1 plant. En er kwam nog meer aan. Qua smaak een prima all rounder, niet exceptioneel, maar geschikt voor meerdere doeleinden. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april @rorror @redzebra Dank voor jullie antwoorden betreffende mijn vraag over de gele blaadjes in mijn tomatenplantjes. Stikstof en/of ijzergebrek lijkt me inderdaad minder waarschijnlijk : Ik had een zakje dure zaai-en stekgrond van Pokon gekocht en Pokon heeft het in hun reclame uitingen over "In deze potgrond zitten bovendien biologische meststoffen die voor 100 dagen voeding geven". En dan hadden de overige bakjes met tomatenplanten misschien ook last moeten hebben ? (al weet ik dit laatste niet zeker, dit zijn namelijk de tomaatjes die ik het eerst had gezaaid en dus al een stuk groter zijn dan de rest). Ik had ze vorige maandag voor het laatst een beetje water gegeven, en op woensdag leek het me nog niet echt nodig om water te geven en ik dacht dan doe ik het donderdag wel , maar ben dat straal vergeten te doen en afgelopen vrijdag (toen ik niet op kantoor was) en het weekend werd het net heel zonnig. Ik sluit niet uit dat ze dus te droog stonden, en ik ben speciaal zaterdag naar kantoor gekomen om die plantjes water te geven en ik heb een flinke plens water onderin de bodem gegooid wat ik no time werd opgezogen door de potjes. En misschien ben ik toen juist weer te royaal geweest met water. Eerst verdroogd, en toen verzopen lijkt me het meest waarschijnlijke scenario.Ik doe ook maar alles op de gok. Hoe dan ook, nu ze er zo pips uitzien ga ik ze niet nog een opdonder geven door ze uit de grond te halen om het wortelgestel te bekijken. Ik hou ze de komende dagen gewoon nog even in de gaten en als ik geen verbetering zie ga ik voeding bijgeven. Opnieuw verpotten verdient niet de voorkeur, althans niet ter plekke : dat geeft zo'n bende op kantoor en het aantal plantjes dat ik daar heb is al enigszins uit de hand gelopen. Verder zal ik het verschil in groei tussen de paprikaplantjes die ik zowel thuis heb staan als op kantoor tzt met foto's laten weten in het paprikatopic. Toch wel interessant om te weten of die planten beter af zijn met een constante warme temperatuur onder een groeilamp, of juist beter af zijn met schommelende temperaturen maar met plaatsing in een vensterbank. Afgelopen zaterdag waren het allemaal dezelfde plantjes (goed vergelijkingsmateriaal dus) en misschien zijn over een week of 2 de verschillen al goed zichtbaar en heeft een ander er ook nog wat aan om dat te weten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.