Geplaatst: 19 juni19 Jun Ja, hier groeien ze tussen de muur van het huis en de betonrand, die er tegenaan ligt, een stuk of zes planten.Vorig jaar gebeurde dat ook.Ik denk dat dat de sterkste planten zijn, die je kunt hebben en ze droegen vorig jaar uitbundig tomaatjes.Ik heb er al klimtouwen voor aangelegd, dus kom maar op met die bonusplanten.😄Ik zal er maar wel een paar tussenuit halen, ze staan wel erg dicht op elkaar.
Geplaatst: 19 juni19 Jun Ha, goed! Dan laat ik de verrassingstomaatjes rustig groeien 😀. Ben echt nieuwsgierig naar welk ras het is.
Geplaatst: 19 juni19 Jun Heb vorig jaar micro tomaatjes gehad, die zeer uitbundig groeiden en echt honderden tomaatjes gaven. Smaak was "meh" op zn best, maar uitzaaien doet ie als de beste... ze komen tussen de stoep op, in het gras, overal. Ik haal ze weg vanwege de smaak, en de kans op ziektes door een hoog aantal planten in het open lijkt me ook niet heel fijn. Als zoiets je je geplande planten kost..
Geplaatst: 19 juni19 Jun Alles hier blijft voorlopig goed gaan. Een korte impressie:Alleen is het frustrerend om opnieuw bij een gedeelte van de vleestomaten neusrot te zien (zie de foto hieronder). Volgens mij heb ik het nog nooit kunnen voorkomen in al die jaren bij de eerste oogst. Hoe zit het bij jullie?NB: Ik denk dat ik het bij 4 van de 10 tomaten of zo heb gezien aan die ene plant. Allemaal pas sinds gisteren, is snel op komen zetten. 19 juni19 Jun aangepast door Gianni1234
Geplaatst: 20 juni20 Jun Auteur Elk jaar wel 1 enkele tomaat ergens, maar over het algemeen geen last, ze staan hier wel niet in pot zoals bij jou en ik denk dat dat toch iets moeilijker is. De eerste tomaten zijn door de sterke groei van de plant in het begin inderdaad het meest vatbaar en de neusrot komt pas tot uiting wanneer klimaatomstandigheden iets extremer worden en de plant het wat moeilijker krijgt in waterhuishouding, in een pot is het dan soms onvermijdbaar dat je een paar tomaten verliest bij een aantal gevoelige variëteiten.
Geplaatst: 20 juni20 Jun Dat is ook zo: potten is immer moeilijker. Eerder had ik ze eerder in de volle grond en dat is meer vergevingsgezind als het op neusrot aankomt. Inderdaad omdat de waterhuishouding - zo ik beredeneer - minder pieken en dalen ziet. Ook gaan de planten ontzettend hard (2,5 tot 3+cm per dag) vanwege stevige bemesting en dagelijks veel water.Ook met de hele warme temperaturen die er nu weer aankomen is schaduwdoek toch wel een vereiste.Het goede nieuws is dat ik dit ook bij potten vooral bij de eerste oogst heb gezien in het verleden en daarna vrijwel niet meer. Dat zal hier denk ik ook weer opgaan.
Geplaatst: 21 juni21 Jun Eerste buitentomaatje rijpt af (Venus) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 juni24 Jun wat denken jullie? laatst kocht ik cherrytomaatjes, rood en geel (mini tros cherry mix). Ze waren zo lekker dat ik ze gezaaid heb in een aantal potjes,. de meeste hadden gewoon blad, maar twee daarvan tot mijn verbazing aardapelblad. Is dit mogelijk?? Of moet ik toch gaan denken dat er per ongeluk ander zaad in de grond zat? Zowel bij de rode als gele is er 1 aardappelblad en de rest gewoon blad. Beiden kleuren waren apart van elkaar gezaaid.Ik ga ze nu 'groot' brengen en eens kijken wat er van gaat komen. Maar kan dit twee verschillende soorten planten uit dezelfde zaad?
Geplaatst: 24 juni24 Jun Er zijn tomatenrassen die aardappelblad hebben en met zaden uit een F1 kun je planten met aardappelblad vinden in je F2 generatie.
Geplaatst: 30 juni30 Jun Ik heb hier maar een zeil gespannen voor de planten om de ergste gevolgen van de hitte te minimaliseren. De toppen krijgen nog licht, maar dat is het dan ook. 38-39 graden gedurende twee dagen is ook voor tomatenplanten 'too much'.Hebben jullie ook maatregelen genomen met schaduwdoek of andere oplossingen?
Geplaatst: 30 juni30 Jun 1 uur terug, Gianni1234 zei:Hebben jullie ook maatregelen genomen met schaduwdoek of andere oplossingen?De rolgordijnen neergelaten. Karweitje van één minuut en als ze donderdag niet meer nodig zijn haal ik ze in nogmaals één minuutje weer omhoog. Een eenmalige niet zo grote investering (had ik eerder moeten doen) en het tweede jaar in gebruik. Zelden nodig al heb ik ze dit jaar al eerder (2e foto) gebruikt. Verdomd makkelijk en praktisch onverslijtbaar omdat ze uit licht doorlatend polyester bestaan. Aanrader. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 30 juni30 Jun Ik heb er een boom voor neergezet, voor de schaduw😅 paar jaar voordat de kas er stond.. Maar zonder gein, succes allen, hoop dat ieders planten het gaan redden.
Geplaatst: 1 juli1 Jul Grootste deel van mijn tomaten staan op mijn slaapkamer balkonnetje pak op het zuiden..Ik geef daar alles bijna iedere ochtend water. Ik heb stenen bloempotten zonder gat met dekseltje erbin vol water. Gisteraaf voor het eerst hangende toppen (geen zon meer) terwijl de aarden nog vochtig was….😬Dus vanochtend vroeg op en hoeslakens op het rek ( zo’n kledingrek van Ikea op wieltjes; super handig!!) en over de balkonrand als zonnewering….Hopelijk helpt het voldoende…🤞🤞🤞Andere kant ook en de paprika’s en aubergine erbij onder geschoven….🤞🤞🤞Alles weer bewaterd zoals iedere ochtend🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 1 juli1 Jul 4 uren geleden, Gitta zei:binnen in de keukenIs die tomaat nog niet zo groot Gitta? Bij mij gaat het moeilijk. 2 x 4 tomaten in een Hero en 3 tomaten in zakken, maar zitten vast aan de muur.Ik heb bij die ene bak, die echt de meeste zonuren krijgt een muts aan de voorkant gehangen. Niet aan de zijkant, daar staat een framboos naast. Dan moet ik van alles gaan verhuizen. Ik zag wel dat mijn zomerspinazie al plat ligt van de warmte in het kleine kasje. Daar heb ik de voorkant dichtgeritst.
Geplaatst: 1 juli1 Jul 48 minuten geleden, Vrouwholle zei:en hoeslakensEn je lakens bleken ook meteen. Hier in het bos met regelmatig op verschillende uren schaduw op de potten doordat de zon achter een boom langs gaat hebben we er voordeel van..de planten staan er prima bij, alleen de Turborea knakt zijn takken door het gewicht van de tomaten. Dat is ook weer snel op te lossen. We eten nu iedere dag wel enkele kleine tomaten. @Rookie en @Jorieke123 hoe gaat bij jullie de Turborea en de andere tomaat ( weet niet meer welke) ? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 juli1 Jul Dat is er eentje die ik aan mijn zusje heb gegeven toch? Die Turborea? Ik zal eens om een update vragen. Ik heb hier niets hangen voor schaduw in de kas.. hopelijk gaat het allemaal goed. Misschien scheelt het dat er een scherm met komkommerplanten voor staat? Al komt de zon daar vast makkelijk overheen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 1 juli1 Jul Die doen het allebei prima!Die andere (Venus) is wel een blijvertje, wat een heerlijk zoete tomaatjes zijn dat!Ik ben al op zoek gegaan naar die zaden.Waar heb jij ze vandaan?
Geplaatst: 1 juli1 Jul Dat doet mij denken aan oma die bij haar boerderij in de Achterhoek nog een “ bleekveld “ had… ik dacht als kind dat we gingen picknicken toen op een ochtend de lakens plat op het grasveld lagen Appelvrouw🤣Mijn tomaten voor het eerst eens laat gezaaid ( omdat dat bij de mm steeds benadrukt word dat dat prima kan…) zo’n spijt van…. Ik heb alleen nog pas bloemetjes nu…. En ik wil ook eerdaags tomaten eten…😩Ja ik weet ; komt vast goed maar ik doe dat nooit meer…🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 1 juli1 Jul Bij mij geven ze ook bloemetjes, maar niet allemaal zoals je op de fotos kunt zien, als je het vergroot. Ik heb ze wel op tijd gezaaid. 3e week in maart en half mei buiten gezet. Maar bij mij gaat alles traag. Mijn tuinbonen staan er ook nog. Maar die ga ik binnenkort verwijderen.
Geplaatst: 1 juli1 Jul 3 uren geleden, Vrouwholle zei:komt vast goed maar ik doe dat nooit meer…Dit jaar heb ik ook 3 tot 4 weken later gezaaid, dat was meer omdat ik voorzag dat mijn vensterbanken vol met pepers zouden staan. Wat ook zo was 😊. Ik heb wel wat groene tomaten inmiddels, maar ook nog heel veel bloemen. Ik doe dat ook niet meer @Vrouwholle . Gewoon weer op 1 maart volgend jaar. Dan maar een list verzinnen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.