Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 6-12-2024 om 19:21, Flup zei:

Ik heb dit jaar veel last van phythophthora gehad, dus betwijfel of het zin heeft om in 2025 tomaten te zaaien. Doe het denk ik wel, maar dan in de bakken waar geen tomaat in heeft gezeten en in de tuin. De kas gaat dan anders gebruikt worden.

Als er tomaten komen, dan zullen het maar weinig soorten zijn. Heel jammer, maar ik wil wel gezonde tomaten oogsten.

Ik zou me niet laten weerhouden om gewoon weer tomaten te planten. Het is ook een nat voorjaar geweest. Maar zet ze inderdaad liever niet op dezelfde plek (of vervang de grond), kies wat varianten die resistent zijn, en zorg voor lucht, dus plant ze niet te dik en haal de onderste bladeren weg,want  als die de grond raken heb je zo ziektes te pakken, je kunt ze beter ook altijd water geven bij de grond zodat de bladeren zoveel mogelijk droog blijven, en geef ze af en toe een beetje kalium.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Stand van de dwergtomaatjes laatste zondag, gezaaid op 11/24 , de laatste is in vergelijk een normale tomaat qua groei  bedoeld voor extra dieven in het voorjaar.

Toch nog even benadrukken, de echte zaai van normale tomaten gebeurt hier ook maar half maart. 

In volgorde links naar rechts,

Zadenna, Florida Petite, Tiny Tiger,  Black Patio F2,  Pozzano F1

image.thumb.jpeg.db56d1960dbf4531a6a5d571508ea262.jpeg

20241222_161119.thumb.jpg.efa10bec3c4651e257d383c17765d9aa.jpg

Het werd tijd om ze te verspenen, hier in P9 en de normale in P11.

image.thumb.jpeg.be5fe895d74f0d76d11d4c91e5883e1a.jpegimage.thumb.jpeg.4ef62843a5b82c29d3ea22c14a4a8582.jpeg

Als je goed kijkt zie je de eerste bloemaanzet al bij Florida

image.thumb.jpeg.f060449bdb28a69df7d6e1251a30f90f.jpeg

Verder nog van zaai 08/12

Seviocard F1 (met dank aan @FruitLent om deze te proberen) ook zo vroeg gezaaid om dieven te kunnen nemen , ik had er 2 gezaaid, beide zijn opgekomen maar 1 heeft denk ik last van varenrouwmug gehad en blijft achter.

Tenslotte  als testje Tiny Tim, voorlopig te klein om iets zinnig over de groei te zeggen.. In de loop van januari ga ik normaal nog wat andere dwergtomaatjes zaaien als dat zaad aankomt.

image.thumb.jpeg.891afe99a9c4230b5bcd50e3f304c68d.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 9
Geplaatst: (aangepast)

Hier staan nu 3 Tiny Tim, en 4 stuks Tumbling Tom. De Tiny Tim zijn een weekje eerder gezet, staan er nu zo bij:

20241229_163822.thumb.jpg.f82dc4176a5b7687e4bf971cbd655e30.jpg

(direct in potje ø7cm)

Binnenkort nog super sweet 100, die ik aan de pergola wil binden..

Ik ga voor de kerstomaatjes dit seizoen.  Heb er zin aan. In de buitenlucht, de kas komt noodgedwongen later.

8 januari- zo staan de Tiny Tim er nu bij. De grootste staat al op de permanente pot, onder de lamp, in een oud terrarium.

20250108_170851.thumb.jpg.95120633a7dc035207d4c4ec9a5f3007.jpg

Ruimte in de zaaikast is gelijk weer bezet met Habanada pepers.. Beperkt aantal planten dit jaar.

13 januari- alle 3 de Tiny Tim hebben de eerste knopjes- ik ben in mijn nopjes.

20250113_170509.thumb.jpg.e2d848f98d5d3dfa7a66d7bf9054c7bb.jpg

18 januari: knopjes gaan mooi.

20250118_121903.thumb.jpg.534dcd74201ed357c6015982a395eaad.jpg

aangepast door Dashbro
Update van post
  • Like 7
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben nog lang niet toe aan het zaaien van de tomaten. Ik heb wel een warmtematje voor goede ontkieming maar zet ze daarna niet onder lampen. Dat heeft voor mij geen meerwaarde want zonder kas kunnen de planten pas na ijsheiligen naar buiten. 

Dit jaar komen er weer saustomaten en kleinere tomaatjes om zo te snoepen. 

• Like 3
Geplaatst:

Worden het dan geen lange slungels, als ze niet onder lampen staan?

Maar ik begin pas met mijn tomaten half april, eerder heeft geen zin.

• Like 1
Geplaatst:

Als je te vroeg begint of ze na het ontkiemen te warm laat staan wel maar als je geduld hebt dan worden de dagen vanzelf weer langer en kom je met een zonnig raam in een niet al te warme kamer ook een heel eind. 

Ik zal proberen dit jaar weer wat meer moestuindingen op de foto te zetten. 

• Like 5
Geplaatst:

Misschien een beginners vraag.
Maar wanneer gaan ze naar buiten? En hoe verplaats je ze wanneer ze zo groot zijn?
Want ze hebben warmte nodig, maar we wonen natuurlijk in Nederland. Ik twijfel altijd of ik wel aan tomaten moet beginnen om die reden haha.

Geplaatst:

Bij mij kunnen ze pas na 1 juni naar buiten, en meestal zelfs pas rond half juni.

Daarom begin ik pas vrij laat met het voorkiemen, ergens tussen half en eind april.

Dan heb ik nog niet van die grote planten en ze halen, eenmaal buiten, de achterstand snel in.

• Like 1
Geplaatst:
Op 24-1-2025 om 15:38, Rookie zei:

Worden het dan geen lange slungels, als ze niet onder lampen staan?

Het voordeel van met name tomaten is dat je ze gewoon dieper of zelfs liggend kunt uitplanten. De stengel in de grond maakt dan meer wortels aan.

Ik begin ook nog niet, ergens in Maart pas. Ik moet eerst nog kiezen welke ik dit jaar ga zaaien, elk jaar weer moeilijk!

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ook al zou ik eerder beginnen met een warmtematje en licht. Als ik ze dan buiten zet, dan is het bij mij nog donker door de vele bomen die rondom mijn tuin staan. Dus ik begin ook niet eerder voor te zaaien met tomaten dan half april. Trouwens ervoor staan toch andere plantjes en dan worden die niet weggekeken om te verdwijnen voor de tomaten. Maar ik zit echt in een dilemma, moet niet al te laat de tomaten buiten zetten, want in het najaar heb ik weer heel veel vocht in de tuin, ook vanwege die ellenlange bomen. Ik kan ze niet weghalen, is een huurwoning en sommige bomen staan bij de buren in de tuin, of die ze weg willen weet ik niet.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin klinkt als een lastige plek voor tomaten. Ik zou in ieder geval voor de vroege soorten gaan zodat je grotere kans hebt dat ze buiten afrijpen. Zeker met vocht en schaduw van bomen in de nazomer. Welke soorten had je vorig seizoen?

Geplaatst:

De meeste tomaten krijgen de beste plekjes hoor. In het zonnetje. Een aantal staan dan meer in de schaduw, maar die hebben het ook goed gedaan, dat waren de gele kerstomaatjes.
Ik had: Gele struiktomaat, rode kerstomaat, gele snacktomaat, balkontomaat en verder wat kleinere zoals Tiny Tim, Tomaat Yellow Window, trostomaten.

Geplaatst:

Ik reageerde eigenlijk een beetje op het door jouzelf genoemde dilemma (en ik bedoelde met mijn vraag tomatenrassen 😊). Maar als ik alle soorten zo lees die je met succes afgelopen seizoen hebt gekweekt, wat nu niet bepaald een zonnig en droog was 😉, dan zie ik je probleem niet zo.

Ik heb ook alleen de mogelijkheid om buiten en dus zonder kas tomaten te kweken, maar wel in de volle zon, zeer beschut op het Zuiden. Toch kweek ik voor de zekerheid alleen vroege rassen, en dat gaat ieder seizoen goed. Zelfs zonder phyt. Vandaar mijn suggestie op het door jou geschetste dilemma (voorjaar lang donker door grote bomen, nazomer weer donker en ook nog nat door diezelfde bomen).

• Like 1
Geplaatst:

@Dahli ik heb wel duidelijk de phyt gehad. In ieder geval de balkontomaat 1, de ander stond in de schaduw, die deed niets en de ander in mijn eigen gemaakte kas deed ook niet veel. Verder kregen de gele struiktomaat en de gele snacktomaat (3 x) uiteindelijk na veel tomaatjes ook de ziekte. Dus het ging niet helemaal goed. Maar ik mag niet klagen voor het eerste jaar.

Geplaatst:

In mijn kasje die ik aan het bouwen ben wil ik voornamelijk tomaten gaan kweken. En ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met water geven.

Ik zit te denken aan een soort druppelslang die ik dan aanleg op de bodem zodat de grond wel wordt bevochtigd maar niet de bladeren. Ik ben er alleen nog niet achter hoe of wat. Je hebt bijv complete startsets (microdrip) van Gardena , die me prima lijken voor een beginneling zoals ik, en reserve onderdelen of uitbreiding is makkelijk te krijgen. 

Maar je hebt op Chinese webshops ook allerlei andere veel goedkopere versies in allerlei soorten en maten. Waaronder ook een soort doordnormale geperforeerde tuinslang met een eindstop eraan.  Die dan het voordeel zou hebben dat de waterdruk aan het eind van de slang hezelfde is als de waterdruk aan het begin van de slang. Kan iemand mij advies geven wat een goede set is voor niet al teveel geld ?

Ik heb vorig jaar ook een soort van timer gekregen van Gardena die je op een kraan kunt aansluiten. Er moet een nieuwe batterij in dus ik heb hem nog niet geprobeerd, maar het lijkt me een handig ding, zeker voor in de kas. en ik zal niet iedere dag op de moestuin zijn, ga ook met vakantie  etc.  Maar misschien heb je voor een druppelslang zo'n ding geeneens nodig, en kun je hem dag en nacht laten druppelen ? Of is dat zeker niet de bedoeling  omdat de planten dan uiteindelijk teveel water krijgen en verzuipen? 

Geplaatst:

Ik was vorige week bij de action maar ze hadden niet nog niet bijster veel tuinspullen. Maar misschien inderdaad even in de gaten houden, mocht het uiteindelijk toch niet naar behoren werken dan ben je in ieder geval niet zo heel veel aan kwijt. En ik heb het voorlopig nog even niet nodig, En we hebben ook kraantjes dichtbij op ons moestuincomplex dus geen dompelpomp en regenton nodig in mijn geval .

Over die tijdklok, ik hoopte dat die niet nodig was bij druppelslangen, maar inderdaad het klinkt wel logisch om die te gebruiken. Op bloedhete dagen zal de waterbehoefte immers groter zijn dan op bewolkte of regenachtige dagen. Ik zal alleen moeten uitvogelen hoe ik die timer moet instellen. Als er bijvoorbeeld iedere seconde een druppel uitkomt bij het plantje dan is dat voor mijn gevoel niet heel veel water, dus zal ienormaliter  wel enige uren per dag moeten aanstaan denk ik ?

Geplaatst:

Je hoeft niet echt een speciale set te kopen, gewoon een stuk tuinslang waar je kleine gaatjes van 1 a 2 mm om de plantafstand boort of prikt met op het eind een slangkoppeling met stop van de action voldoet ook en zeker voor een meter of 10 is het voldoende.

Als aanvoer de waterkraan of @Lia56 haar oplossing hierboven, wat ook nog kan is een vat op hoogte en de zwaartekracht gebruiken (voordeel is dat je dan een bepaalde hoeveelheid kan afmeten en verdelen.

Een zweetslang vind ik niet ideaal voor de volle grond teveel waterverspilling.

Een pe slang met drippers kan natuurlijk ook het is eenvoudig maar die pe slang is stug dus hulpstukje zus en zo en het loopt financieel snel op. 

Uiteindelijk lopen al die kleine gaatjes dicht door alg of fijn vuil echt een aandachtpuntje.

Geplaatst:

Dat valt wel mee mee met die zweetslang, ik heb evenwel geen vaste instelling qua timer of om de hoeveel dagen, het  hangt er een beetje  vanaf hoeveel vocht de grond nog bevat en welk type weer het is. Ik gebruik ze hier onder andere in de tunnel (ze komen hier van de Aldi, elk jaar hebben ze deze en ook druppelslangen in de aanbieding in het voorjaar. ik leg ze dubbel +/-20 cm uiteen langs de planten,  een tomatenplant heeft ook in de breedte een uitgebreid wortelgestel. Daarboven komt een mulch laag, de laatste jaren hier stro in de tunnel om verdamping tegen te gaan (vroeger heb ik daarvoor ook nog landbouwplastiek gebruikt, wit naar boven zorgt ook nog voor extra lichtverspreiding en een koelere grond in de zomer)  . Je wil immers een licht vochtige grond, maar een lage luchtvochtigheid in je kas voor tomaten. Het hangt er ook wat vanaf in welke grond je teelt, ik zit hier op een van de hoogste punten in Limburg (grondwater op + 30m in de zomer en zandgrond) en moet sowieso water geven, zit je grondwater veel hoger en heb je een ander type grond dan kan het best zijn dat je nauwelijks tot geen water moet geven, alleen maar bij de aanplant.

• Like 2
Geplaatst:

Dank voor de reacties. Het grondwater hier zit op nog geen meter diep schat ik, maar aangezien de temperatuur aardig kan oplopen in een kasje in de zomer is het denk ik wel verstandig om iets aan te leggen. Het zal dan gewoon een simpel iets worden van de action/aldi of temu vermoed ik, mits ik die makkelijk kan aanklikken op de kraan met zo'n standaard koppeling.

Ik ben er nog niet echt uit hoe ik mijn kasje ga inrichten, ik denk dat ik sowieso een breed pad aanleg in het midden zodat ik er makkelijk met de kruiwagen in en uit kan, en zodat ik evt nog wat potten of kweekzakken binnen kan zetten op dat pad. En dan zou ik aan weerskanten van het pad twee bedden hebben van ongeveer  een meter breed en ongeveer 3,5 meter lang,  Misschien 1 kant met tomaten en aan de andere kant andere plantjes als paprika, aubergine, peper.

Misschien maak ik met planken ook nog verhoogde bedden en leg ik daar op de bodem nog iets van fijnmazig gaas ofzo tegen de veenmollen en muizen etc. En idealiter zou ik nog ergens een tafeltje willen hebben die ik als werkruimte kan gebruiken en daaronder en daarboven nog plek voor wat spulletjes op te bergen ofzo. Een en ander hangt ook af van de vrije tijd die ik heb, de kosten, en de waan van de dag (want iedere keer heb ik weer een ander idee). Hoe dan ook, ik droom alvast van een mooie oogst aan tomaten !

• Like 1
Geplaatst:

Een eindstop op een normale tuinslang kan ook simpeler, op het eind dubbelknikken en een sterke tierib er om. Scheelt als het voor iedereen bereikbaar is toch weer een paar euro als je geen dure stop kwijt bent door losse handjes..

Een doorstroombegrenzer, een vernauwing in de slang, zou ook nog een idee kunnen wezen. Scheelt een dure tijdschakelaar.. maar het verlaagt ook wel de druk in de slang.

Geplaatst:

I stick aluminiumf foil  on a board (cardboard)  to encircle the plants, which intensifies the light. I always grow Crimson Crush F1 PhR, as I grow my tomatoes outdoor and these are blight-resistant.

Ik plak aluminiumfolie op een plank (karton) om de planten heen, wat het licht intensiveert. Ik kweek altijd Crimson Crush F1 PhR, omdat ik mijn tomaten buiten kweek en deze zijn bestand tegen bacterievuur.

Anton

• Like 1
Geplaatst:
Op 30-1-2025 om 11:03, driepinter zei:

En ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met water geven.

Ik zet wel eens wat plastic flessen van 1,5 liter of meer half in de grond. Paar gaatjes in de bodem geprikt. Fles vullen met de gieter (trechter erbij is handig) dop erop en niet helemaal vastdraaien. Het water sijpelt vervolgens in heel langzaam diep in de grond. De wortels volgen.

Ik heb geen persoonlijke kraan of elektriciteit op mijn volkstuin. En ik kom er meestal alleen in het weekend, dus dan geef ik water. Mulchen helpt ook.

Afgelopen twee jaar was water geven in de tunnelkas nauwelijks nodig. Er zat genoeg water in de bodem. En dat merk je dan wanneer je de tomatenplanten rooit; wortels van een meter lang. Ik heb in de vijftien jaar dat ik tomaten kweek nog nooit problemen gehad vanwege het water. Ook kijk ik wanneer ik 's zomers in de ochtend op de tuin kom naar de hoeveelheid condens. Ik heb in de zomer alles open staan, maar zo lang er voldoende druppels aan het dak hangen, is er voldoende vocht in de grond.

In de kas achter ons huis kan ik elke dag water geven, dus daar hoef ik ook geen maatregelen te nemen.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...