Jump to content

Wintersnoei kleine appelboom

Inge34

Recommended Posts

We hebben een kleine appelboom van zo'n 5 jaar oud. Het boompje heeft drie grote takken (grootste bijna 2 meter hoog) en een paar kleine. Afgelopen zomer zes appels geoogst. De boom lijkt nu voornamelijk de hoogte in te gaan, hoe kunnen we het beste snoeien om een mooie vorm (wat meer in de breedte) te krijgen?

Alle tips zijn welkom!

Groeten,

Inge

20241218_130933.jpg

20241218_131047.jpg

Edited by Inge34
Foto's opnieuw toegevoegd

Hoi Inge, de fotolinks bij je bericht werken helaas niet. Het zijn lange links, ik haal ze even weg. Misschien kun je opnieuw proberen een foto te plaatsen?

Vragen over snoeien komen vaker aan de orde. Als je de zoekfunctie gebruikt van dit forum, vind je eerder gestelde vragen en antwoorden. Hieronder zet ik vast wat links naar eerdere topics over het snoeien van appelbomen.

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Een jonge boom gaat altijd de hoogte in , als je een bepaalde vorm wil kan je snoeien maar het is niet noodzakelijk , persoonlijk zou ik de boom gewoon laten verder groeien en in maart en juni wat extra bemesten , tijdens lange droogte wat water geven , takken die recht omhoog gaan groeien het sterkste maar wanneer er appels aankomen zullen de takken buigen onder het gewicht van de appels , gezien de boom vrij staat zou ik hem eerst stevige gesteltakken laten vormen , kruisende takken kunnen worden weggenomen maar uitbuigen is beter die gaan dan al snel vruchten dragen