Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Bladeren met beginnende meeldauw bij de courgettes weggeknipt. De aubergine eindelijk ook gesnoeid. Verder nog wortelen en platte peterselie geoogst.

Geplaatst:

@appelvrouw waarom niet voordat de wind ervoor zorgt dat hij omgaat, zelf een zaag erin zetten? Weet je tenminste waar je aan toe bent.

Ik heb vandaag ook de zaag erin gezet. Taxus en ander gedoe weggezaagd op 3 verschillende manieren. Heggenschaar, recipro en handzaag… daar waar ik anders in het hekwerk kwam, moest ik met een klein zaagje te werk gaan. Op enig moment viel die uit mijn hand…. Net niet in het water. Toen moest ik over het hekwerk heem om maar zaagje te redden. Ik ben ook over het kippenhokdak naar beneden gegleden tijdens het snoeien en een stuk hok kapot gemaakt. Vervolgens was ik een paar meter verderop niet op het plastic dakje van de hut, maar op een steiger te werk om niks kapot te maken. Glij ik toch een partijtje uit met voet en zaag dwars door kunststof dak. Krak en gil… de overkant van het water die me niet konden zien vanwege hoge heg, maar wel horen, riepen nog heel bezorgd of het ging. Het was even schrikken.

De kwee en vijg gesnoeid. Van de kwee 2 vruchten per ongeluk mee afgesneden. Ze lagen op de grond, maar ben ze nu kwijt. Onrijpe vijgen geplukt tot de emmer vol was. Polsdik hout afgezaagd voor houthok. Rest in kliko. Nog wat ander ongewenst zooi gesnoeid. Flink gewerkt. Alle potten water gegeven.

IMG_1665.jpegIMG_1664.jpeg

IMG_1659.jpeg

IMG_1658.jpeg

IMG_1671.jpeg

En veel gevloekt op de mollen. Mijn enige komkommer is voor d’r derde x omgewoeld. Ik denk niet dat dir het nog gaat doen. Ik had eerst molshopen en aarde. Nu heb ik los gras, moestuin en overal bieten en ander spul wat ze omhoog werken. Ik ben inmiddels net zo veel haat aan het opkweken tegen mollen als tegen slakken.

Het was voor een rustig aan middagje, niet rustig. Ik ben langer bezig geweest om het snoeisel op te ruimen dan ik heb gesnoeid overigens 😬

aangepast door Mellie
autocorrect (hij was wel lollig: happy kippenhok)

Geplaatst:

In de stokbonen zat een begin van spintmijt, deze bladeren allemaal verwijderd. De bonen lopen toch op hun eind, dan kunnen de laatste bonen binnenkort geoogst worden en dan alles weg. Verder nog courgettes, bonen en pepers geoogst. Mijn mini's/plantzakken water gegeven, de rest was nog vochtig genoeg.

Geplaatst:

De laatste rij aardappels gerooid en daar weer herfstradijzen gezaaid.

Mais uitgetrokken. Mijn Painted Mountain mais is waardeloos dit jaar, de kolven zijn slecht bevrucht. Dus de korrels die er wel zijn ga ik drogen als zaaigoed voor volgend jaar.

Verder een hoop vingergras overal tussenuit geplukt. Verschrikkelijk spul.

Het was wel heerlijk weer op de tuin. Ook nog bietjes, tomaten, komkommers, boontjes geoogst.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Water gegeven. Het was behoorlijk droog in de bakken.

Geplaatst:

Van mij krijgen ze elke dag water met droog weer of bijna droog weer. Alleen een extra gaasrekje op mijn broccoliplant gezet en verder niets.
Stom vanmorgen. Gelijk water gegeven, maar ik zag een pompoenbloem open staan en die had ik nu nat gesproeid. Heel de dag geen bij of wesp gezien en de bloem nat, dus niet bevrucht. Zelf wel geprobeerd, maar nat heertje en nat vrouwtje, normaal geschikt, maar niet bij groente. Tja.

Geplaatst:
Op 6-9-2025 om 22:05, Mellie zei:

zelf een zaag erin zetten

Hij is niet van ons. Hij hangt nog stevig lijkt, hij is stoerder dan ik dacht.

Tatsoi en paksoi gezaaid in een vrijgekomen pot..ik verwacht er niet veel van. Verder een pompoenplant opgeruimd. Het plantje langs de weg gekocht..jaja het is een uchi kuri werd mij gezegd. Nou nee dus het werd een enorme plant die de hele bak overnam, mijn komkommer en courgette in dezelfde bak gingen dood en uiteindelijk groeide er wel een pompoen die ik vandaag geoogst heb en ook wat kleintjes die weer dood gingen. De vrij dikke pompoensteel is wel wat verkurkt maar de vrucht heeft een ( wel droge) beschadiging weegt flink iets van 3 kg en ik verwacht weinig van de smaak. Hij ziet er ook uit als de kop van een dood schaap of zo, blèghhh.

Ook de pot met peppadews die maar niet willen kleuren naar binnen gehaald. Hopelijk helpt het.

7E2072D8-7B75-4A5E-8030-E329C2A6F3F3.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Water gegeven, komkommers en een geel ei (wedstrijdaubergine) geoogst.

Geplaatst:
22 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

dus niet bevrucht

Je moet maar zo denken Petra, de kans dat een pompoen die nu nog wordt bevrucht rijp wordt, is echt nihil. Kost je plant alleen maar energie die hij beter kan besteden aan het afrijpen van de grotere/oudere vruchten 😃.

Geplaatst:

Ja klopt helemaal hoor! Ik heb vele planten zoals je weet, en er is een hele groep die toch nog bevrucht is en ja spannend hoe ver ze komen.
Vandaag zag ik een heel klein groen/wit kikkertje vlak bij de pompoen in de grond zitten en wegspringen. Helaas geen telefoon bij mij, maar hij was zo klein dat ik denk dat hij misschien 1 - 3 dagen oud was. Ik heb geen vijver of iets dergelijks, wat doet hij bij ons, midden in het grasveld? Ik hoop niet dat kikkers van pompoenen eten?

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@appelvrouw ’kop van een dood schaap ofzo’ 🤣🤣🤣 daar deed het mij nadat ik dat las, wel aan denken ja.

Ik ben dagelijks bezig molshopen te verwijderen en mijn tot actie te manen. Alles wat ik heb gedaan (carbid, molshopen met water vol laten lopen, dacht stampen, flessen) heeft alleen maar geleid tot een bijzonder agressieve mol. waar de molshopen afgelopen jaren alleen een hoop aarde bij de in- en/of uitgang was, hebben we nu complete gangenstelsels uit de aarde gestanst. Helemaal omhoog gedrukt. Zit er een plant? Plant om. Groeit er een biet? Biet omhoog. Is het gras? Gras omhoog. Om gek van te worden…

Ik heb gisteren ook de allerlaatste vijf geplukt waarvan ik wist dat die ging afrijpen. Jummm! De rest is te klein en hopelijk wordt dat volgend jaar vroeg in het seizoen wat.

Wat dingen gesnoeid en netjes gemaakt. Lijkt alleen allemaal voor jan doedel met zo’n mollenbende die je tuin aanvallen…

Geplaatst:

Dan misschien toch een val voor die mol. Is het een mol, zeker weten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zag laatst ergens een buis om de mol in te vangen. Hier dus: KLIK! De recensies zijn redelijk positief.

Ik plukte/raapte daarnet 65 perziken en 1 komkommer en ik haalde het gordijn weg in de kas. Ik hoop at zo de tomaten nog fijn allemaal afrijden.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Bij mijn moeder in de tuin de pruimenbomen gesnoeid. Nog niet alles af kunnen krijgen voor ik weer terug naar huis moest. Hopelijk volgende week ook weer een droge dag om alles af te maken.

In mijn eigen moestuin bonen geoogst.

Geplaatst:

Ik heb 2 stukjes grond op de moestuin, een stuk van 100 vierkante meter, en ongeveer 100 meter verderop nog een klein stukje van 25 vierkante meter waar ik op begonnen ben. Dat kleine stukje ga ik opgeven na dit seizoen. Het werkt veel fijner om alles bij elkaar te hebben , en er staan mensen op de wachtlijst die ook willen gaan tuinieren. Ik heb er nog wat snijbonen, paprika en tomaatjes staan dus de nieuwe persoon zal nog even moeten wachten en de verhoogde moestuinbakken die ik daar geplaatst heb wil ik nog gaan verplaatsen. In voorbereiding daarop heb ik alvast de aardbeienplanten in de moestuinbakken gerooid en gescheurd en in potjes gedaan. Ik heb nu zo'n stuk of 100 potjes staan wat natuurlijk veel en veel te veel is maar ik ga er vanuit dat ze het niet allemaal zullen redden en wat ik straks overhou geef ik straks wel weer weg. Sowieso ben ik niet erg goed in weggooien. Als ik het goed begrijp hebben aardbeiplanten wat kou nodig maar mocht het te koud worden van de winter kan ik ze in mijn kasje zetten of afdekken met stro, dan laat ik ze misschien wel gewoon in potjes tot het voorjaar.

Daarnaast nog 1 kruiwagen onkruid gebied en wat geoogst. En het houdt nu even op met regenen dus snel naar huis nu op de scooter!

Geplaatst:

Gras maaien, wieden en snoeien. Op mijn tuin zijn er altijd veel uitlopers van de pruimenboom, dus die maar weer eens weggehaald.

Ook de braam bij de ingang tot in de grond afgeknipt. Ik zag dat er een ziekte in zat (eencellige braamroest, volgens de Seek app) en ik had dit jaar ook maar een korte tijd bramen en toen verdroogde de boel of stierf het af. Waarschijnlijk loopt ie wel weer uit, want er komen op meer plaatsen bramen tevoorschijn die ik elk jaar wegknip, maar het volgende jaar staan ze er gewoon weer. Ik heb ook al een vervanger op voorraad (Triple Crown), maar die ga ik dan waarschijnlijk toch op een andere plek zetten.

Daarna lekker oogsten. Frambozen, twee hele kleine pompoenen (Golden nugget), komkommer, courgette, Herrenböhnli (blijft maar doorgaan), pepers, tomaten en paprika's en natuurlijk weer een bosje Zinnia's. Die blijven ook maar doorbloeien.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

De uitgebloeide bloemhoofden van de lage zonnebloemen afgehaald en neergelegd voor de vogels.

20250914_164650.jpg

Verder nog de uien en knoflook die sinds half juli hebben gedroogd het loof eraf gehaald en binnen gelegd. Het wordt buiten nu steeds vochtiger.

20250914_162824.jpg

Deze heb ik apart gehouden om in oktober weer te poten. Mooie grote tenen.

20250914_162831.jpg

aangepast door Gitta
Foto’s toegevoegd

Geplaatst:
Op 10-9-2025 om 11:00, appelvrouw zei:

Dan misschien toch een val voor die mol. Is het een mol, zeker weten?

Yep, echt een mol… die mollenklemmen lijken me bijzonder naar. Maar dat moet nu maar.

Ik heb bij de buren die over een paar welen alles uit de tuin laten halen, 10 kruiwagens met houtsnippers geschept.

IMG_1882.jpeg

De kippen zijn er blij mee! Ik trouwens ook. Is in de ren gegaan. De snippers die ik had gekocht, leek veel meer op snippers voor in je rookpven. Veel kleiner en waren zo verdwenen. Heb 1 kruiwagen verdeeld over wat blauwe bessen. Misschien dat ik morgen nog een paar x ga lopen. Wordt straks toch allemaal weggehaald en ik kan het mooi gebruiken voor bij mijn bessen nog als mulch.

Geplaatst:

Tomatenkassen geschoond geplukt en verwijderd. Wat gras en dat gruwelijke hondsdraf weggetrokken. Beetje aan de kippen. Rest in de kliko. Heel veel slakken geplet danwel in de sloot gegooid. Net veel meer agressie dan nodig…

Gebaald dat de afternoon delight onrijp geplukt is. Maar durfde niet. Hopelijk rijpt hij nog heerlijk af.

image.jpg

Alle ramen en deuren dicht. Losse of lichte dingen veilig weggezet. En nu maar hopen dat er geen bomen omgaan.

Geplaatst:

Helemaal niets gedaan. Ik ben weer Elstar appels, 3 soorten peren, Aronia bessen en nog wat blauwe pruimen gaan plukken bij een hofje in onze buurt.
Ik heb al weer lekkere recepten opgezocht voor de Aronia, appelbes.

Het was slecht weer en waaide veel en ik heb wat andere zoekwerk voor volgend jaar gedaan.

20250915_113603.jpg 20250915_113127.jpg

20250915_115300.jpg 20250915_120059.jpg 20250915_120121.jpg

20250915_120551.jpg 20250915_120851.jpg 20250915_122011.jpg

Geplaatst:

Wat leuk @Petrasmoestuin , mooie plek! Die appelbessen ook, nooit gezien. Daar kun je inderdaad leuke dingen mee maken las ik. Zag een mooi likeurrecept o.a. Fijn als je zo’n hofje in de buurt hebt.

Geplaatst:

Spekbonen geoogst, paarse en groene. Onkruid verwijderd en 2 pepers opnieuw opgebonden. Deze waren door de harde wind losgeraakt. Daarna regende het weer.

Geplaatst:

Pesto gemaakt van de Basilicum. Die in kleine muffin vormpjes gedaan en dan in de vriezer. Dan kan ik er later uithalen wat ik nodig heb.

Er staat een bordje Andijvie, maar die staat erachter. De Basilicum is zo snel gegroeid opeens, hahaha.

20250916_140113.jpg

20250916_190751.jpg

Geplaatst:

Gisteren rode kool, bloedworst en vita noir piepers op onze bordjes.

Het eten was zo donker dat we het hoge licht maar hebben aan gedaan...😋

Geplaatst:

Komkommers, kleine courgettes en verschillende soorten pepers geoogst. Verder niks omdat het alweer begon te regenen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.