Geplaatst: 7 november7 Nov Nog spitskool @Vrouwholle ? Dan heb je inderdaad een warme en zonnig plekje. Die van mij heb ik er al heel lang geleden uitgehaald. Ik kan echt niets in het najaar houden. En die bloemetjessla, bedoel je daarmee de algiersla? Die ik ook heb staan? Heel leuk die.
Geplaatst: 8 november8 Nov Klopt @Petrasmoestuin jij hebt um ook..poosje terug oogste jij ze en poste je een foto van de bloemetjes in een vaasje 😍Ook de warme plek klopt; mijn 3 voortuinbakken staan beschut en op het zuiden ; daar bof ik echt mee. 😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 8 november8 Nov Was heerlijk weer vandaag, zonnig en windstil, ben in m'n t-shirtje bezig geweest, en dat in november.Vandaag een verhoogde moestuinbak gemaakt. Ze hadden weer een berg verse mest liggen en ik dacht laat ik die mest onderin gooien en dan gooi ik er later wel tuinaarde op. En de oude bessenstruiken heb ik helemaal tot de grond gesnoeid, die gaven toch bijna niks meer en misschien nu weer wel over 2 jaar. Ik had eerst wat fijnmazig gaas op de bodem gelegd, toen karton, toen de takken van de bessenstruiken en toen de mest. Ik heb er 8 kruiwagens ingekieperd en nu zijn ze helemaal vol maar dat klinkt nog wel in. Verder mijn bamboerek weggehaald van de bonen en het provisorische bouwwerkje die boven de tomatenplanten stond ook weggehaald. En knoflook, ui en rode ui geplant. En toen werd het alweer donker.
Geplaatst: 8 november8 Nov Knap werk en fijn dat het bij jou zonnig was. Hier al dagen lang zuur weer, ook geen zin de tuin in te gaan.
Geplaatst: 8 november8 Nov @Vrouwholle bladmoes had ik in het najaar ook nog gekocht maar niet gezaaid. Ik geniet nu van mijn chinese kool. Geen grote kroppen maar voor mij weer genoeg. Ik houd van die smaak. Strakjes in het voorjaar dat blad moes maar proberen.
Geplaatst: 8 november8 Nov Ik heb vanmiddag een deel van de peper planten en alle paprika planten weggehaald. Verder nog de knolselderij geoogst. Het blad zit al in de vriezer. De knollen moet ik nog schillen, blancheren en invriezen. Dat ga ik dinsdag doen. Toen was het te donker om nog iets te kunnen doen. Dinsdag weer verder.
Geplaatst: 9 november9 Nov Ik heb eerst alle potten met paprika’s, pepers en aubergine’s leeg gemaakt….Daarna kon ik bij de bakken van de inmiddels 5 jaar oude aardbeien ;eindelijk de helft van langs mijn slaapkamer balkon geruimd….hopelijk komende week de rest….💪🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱Eigenlijk te mooi om weg te halen…😬Stekjes genoeg 😅slakken schuilplaats…😬
Geplaatst: 9 november9 Nov Peultjes geoogst. Beschermlaagje van stro bij de knoflook gelegd. Aankomende week heb ik hier geen tijd voor en het lijkt na aankomende week kouder te gaan worden.
Geplaatst: 9 november9 Nov Die knoflook is inderdaad al erg hoog! Normaliter zou ik denken dat ze pas op zijn vroegst in december boven de grond komt. Ik help je duimen dat er geen echte vorst komt anders misschien dán wat extra beschermen. Het loof kan wel wat vorst hebben, van de tenen ben ik niet zeker.Ik heb wat jonge boompjes lopen wegknippen. Behalve dat ik langs de rand van mijn voedselbos stukje wel wat minder opschot wil was ik ook op zoek naar wat staanders voor een vlechtwerk. Ik heb vetbolletjes voor de vogels, die bollen zonder netje. Maar mijn ijzeren korfje waar ik ze normaal in deed is weg..geen idee waar ik het gelaten heb. Nu dus maar iets nieuws vlechten maar met de mee-etende eekhoorn in gedachten.. 9 november9 Nov aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 november9 Nov De knoflook groeit ook bizar hard dit jaar bij mij @appelvrouw. Ik kijk het wel even aan wat het weer gaat doen en anders misschien een extra beschermlaagje inderdaad. Leuk hoor zelf iets vlechten! Laat je het eindresultaat zien? 🐦
Geplaatst: 9 november9 Nov Ik heb een beetje opgeruimd, de moestuinbakken opgeschoond, en opgevuld met potgrond wat uit m'n aardappelkweekzakken kwam en aangeharkt. Een legplank onder mijn tafel gemaakt in mijn hutje voor wat meer bergruimte.Gaatjes geboord in een lading bouwemmers van de Action. Van een moestuinbakje alvast de aardbeieenplanten gerooid en in emmers gezet. En onkruid gewied langs het paadje.En met wat aardappels naar huis, de allerlaatste. En een bosje mint.
Geplaatst: 12 november12 Nov Gisteren heeft hubby een zak compost omgekeerd op de plek, waar ik de knoflook wilde planten.Vandaag heb ik Morado (18 stuks), Messidor (20 stuks) en biologische Jumbo (15 stuks) in de grond gestopt.Lekker toegedekt met stro en afgevallen bladeren.Die komen de winter wel door.
Geplaatst: 12 november12 Nov @Janie hier staat een deel van de Messidrome staat ook al 10 cm hoog. Komt door het warme weer. Gisteren dus alle pepers en paprika's geoogst, gekleurd en groen. Omdat het volgende week echt kouder gaat worden. De palmkolen en paarse boerenkolen eindelijk op hun plek gezet. Dit omdat er eerst nog paprika planten op die plek stonden. Verder nog de laatste 2 paksoi planten geoogst. De tuin is nu wel wat kaal aan het worden. Maar dit jaar een stuk later dan normaal.
Geplaatst: 12 november12 Nov Het is inderdaad erg lang warm geweest @Gitta. Ik heb ook nog uitzonderlijk lang veel in de de tuin kunnen laten staan. Vrijdag of zaterdag ga ik een hoop groenten die niet tegen kouder weer kunnen oogsten. Volgende week word in ieder geval een stuk kouder volgens de voorspellingen.
Geplaatst: 13 november13 Nov Er had een kat zitten graven in het knoflookbed. Dat willen we natuurlijk niet, dus er vlak naast een mooi stukje omgewoeld in de hoop dat ze daar liever poepen. Om het knoflookbed heen wat takken om het wat moeilijker toegankelijk te maken. Alleen het bordje 'WC' ontbreekt nog 😆
Geplaatst: 13 november13 Nov Ik had ook alweer zo'n ongenode schijterd in mijn knoflookbed. Echt zo ontzettend goor. 🤮 Ik heb altijd neiging om het over de schutting te smijten, daar waar ze katten hebben. Maar ik houd me in (knap he ;-) ) en smeet het het bos in achter mijn tuin. Dat is ook ongeveer het enig wat ik deed vandaag in de tuin. Oh en ik raapte en plukte nog wat vijgen met kleur. Die zijn zo niet te eten, maar geschild en even in de oven zijn ze heerlijk, al dan niet met zachte/blauwe kaas erover. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 13 november13 Nov Ik kan het mij best voorstellen dat als je weet waar het vandaan komt, je het ook teruggooit. Dat is toch de natuur? Geven waar het vandaan komt.Ik zou er geen moeite mee hebben.Ja heerlijk vijgen! @hazeltje ik zag ze vandaag in de supermarkt voor 0,95 euro!!! per stuk. Wij hadden er honderden, wel misschien duizenden van onze vijgenboom in Spanje vroeger. Ik had ze kunnen verkopen voor die prijs.Geniet ervan zo lang het mogelijk is! Heb je mijn recept met vijgentaartjes als gelezen? Die aten wij elke dag.
Geplaatst: 15 november15 Nov Alle groenten geoogst die niet tegen het koudere weer kunnen.En nieuwe kerstverlichting opgehangen in de rozenboog en vlinderstruik. Ik had al verlichting in de vlinderstruik hangen maar vond deze toch niet zo geweldig. Blij met mijn sfeervolle tuintje! 💫 15 november15 Nov aangepast door Janie
Geplaatst: 16 november16 Nov Leuk gedaan! Ziet er heel gezellig uit @Janie 😍Wat een mens blij kan zijn met zijn eigen plekje ha 😍🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 16 november16 Nov Wat gezellig @Janie Wij hebben helaas geen stopcontacten in de buurt. Mijn man is al heel lang bezig geweest om pijpen te leggen met verlichting vanaf kamerterras voor tuinverlichting achter. Ik zou ook zoiets heel leuk vinden wat jij hebt.
Geplaatst: 16 november16 Nov Ik vind het een heerlijk plekje @Vrouwholle waar ik ontzettend graag ben! 😊
Geplaatst: 16 november16 Nov Even snel een uurtje naar de tuin omdat het komende week wel erg koud wordt aan de grond. De laatste chayotes, paprikas, pepers en pompoenen geoogst. Ook een deel van de planten weggehaald, rest komt later wel. Ook de yakon in de gaten houden nu, de blaadjes beginnen te verdorren en misschien komende week vorst aan de grond. Alles loopt nu wel op z’n eindje. Nu nadenken wat te doen met alle pompoenen, helaas blijkt de kruipruimte te vochtig. We hebben geen kelder. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 november16 Nov 14 minuten geleden, Tanja65 zei:Nu nadenken wat te doen met alle pompoenenJe hebt echt een zeer overvloedige oogst aan pompoenen! Bij mij liggen ze nu in de vensterbanken, even narijpen. Behalve de dwarsligger in z’n kooitje. Die gaat vanavond de schuur in. Misschien kun je ze kwijt op die kweektafel die je begin van het seizoen hebt gemaakt?
Geplaatst: 16 november16 Nov 4 minuten geleden, Dahli zei:Misschien kun je ze kwijt op die kweektafel die je begin van het seizoen hebt gemaakt?Ja, dat gaan we inderdaad doen! Er staat nu nog van alles anders op, morgen even opruimen (vanmiddag andere plannen). De pompoenen overleven wel een nachtje in de achterbak. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.