Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren de peultjes en sugarsnaps in de voorkiem gelegd. De wintererwten die ik wilde gaan zaaien, gaan naar mijn moeder. Die ze vergeten was te kopen. Ik krijg dan een maaltje van haar als ze geoogst zijn.

• Like 1
Geplaatst:

Hier ook de gisteren geweekte erwten in de kas in bakken voorgezaaid. Usui bladerwt, Zwitserse reuzen peul, Jessy sugarsnap en Tristar doperwt. Ik heb nog een paar soorten die ik wil zaaien, maar die doe ik over een paar weken pas.

• Like 1
Geplaatst:

Ik ben helemaal fan van de zgn “zaai rollade” 😍

Ik heb 3-2 mijn tuinbonen via demo ontkiemd.. 8-2 hadden ze begin van een wortel en deed ik ze in een rollade… dwz een reep plastic of karton beleggen met laag goed vochtige aarde de bonen er aan de boven erop een rij met iets tussenruimte erop verdelen. Oprollen , stiekem of touwtje erom … voorzichtig rechtop zetten in een bakje of zoiets . Ik zette ze in mijn zijraam en 11-2 was er groen te zien en de foto maakte ik gister 16-2. Vandaag ga ik ze koeler zetten en als er geen nachtvorst meer is in mijn koude kasje…Ze mogen daar wat groter worden zodat de duiven en muizen er geen intresse meer in hebben.

Dan rol ik de rollade open en hebben de plantjes verbazingwekkend mooi wortelstelsel en zijn heel makkelijk los te halen om in een pot te planten. Mijn ervaring is dat ik dan lekker vroeg kan oogsten vaak zelfs voordat de zwarte luis zijn intrede doet. 👍😊

Inmiddels ook de paarse peultjes en veldsla in een rollade gezaaid…😊

Tarbis bonen deed ik afgelopen jaar in 2 vakken en stond versteld van de opbrengst… helaas liepen ze spint op en moest ik de boel voortijdig rooien… voordeel is dan de de peulen die nog geen bonen hadden als peultjes klaargemaakt konden worden omdat dit soort in alle stadia eetbaar zijn!!😋 aanrader zou ik zeggen zelfs in een mm bak van maar 20cm diep dus.👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

IMG_3434.jpeg

IMG_3461.jpeg

IMG_3462.jpeg

• Like 5
  • Thanks 3
Geplaatst:
20 uren geleden, donaldk zei:

Kelvedon Wonder

Vorig jaar prima peulen oogst met Kelvedon Wonder gehad t.o.v. andere rassen. Stevigere planten. Mijns inziens minder geschikt voor sugar snaps of doperwten.

• Like 1
Geplaatst:

@loes  @Arja @Petrasmoestuin @woldistel

Voorweken is inderdaad niet nodig. Er wordt altijd gezegd(!) dat het dan sneller ontkiemt. Ik meen een YouTube-experiment gezien te hebben waarbij de peulzaden (of dat nou erwten of bonen waren weet ik niet meer) juist iets trager op gang kwamen in tegenstelling tot als je ze direct in de potgrond gedaan zou hebben. En ergens is dat wel logisch, zodra je de zaden weekt (= te nat, weinig zuurstof) begint de biologische strijd tegen bacteriën en schimmels al. En bij sommige zaden (met name met hard omhulsel) kan dat handig zijn, maar peulzaden hebben het dus niet nodig.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik doe het voorweken niet om sneller te laten ontkiemen maar om ze minder snel te laten rotten. Vooral keukzadige erwten nemen nogal wat vocht op en dat vocht moeten ze anders uit de zaaigrond halen. Grond minder vochtig = minder kans op rot is de gedachten. 

aangepast door loes
  • Like 1
Geplaatst:

@EdelSpint wintererwten, sugarsnaps en peulen doe ik tussen vochtig keukenpapier en keukenfolie erover en dan na 3 of 4 dagen hebben ze lange wortels.

Bonen en peulvruchten gelijk de grond in. Maar nu had ik doperwten, is dat anders dan wintererwt wat de MM noemt? Daaraan twijfelde ik.

Geplaatst:

@loes jouw opmerking snap ik niet: je zegt om ze minder snel te laten rotten. Week jij ze nu wel of niet? (Ik doe het voorweken niet..... of moet ik de hele zin lezen, maar dan is het volgens mij tegenstrijdig) Als je ze weekt dan zijn ze juist in en in nat, het vliesje raakt dan ook gauw los. En als je ze direct in de aarde doet, dan halen ze het vocht uit de aarde. Of bedoel je nu dat als ze vochtig zijn zij geen vocht meer uit de aarde halen?

Geplaatst:
18 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

doperwten, is dat anders dan wintererwt wat de MM noemt

Hoi Petra, de wintererwt van MM is gewoon een variëteit doperwt. Uit mijn hoofd is dat Feltham first. Omdat ze wat koudebestendiger zijn, kun je ze eerder al zaaien. 

Ik begrijp dat je voor hoofdteelt en niet winterteelt gaat, aangezien ze anders al in het najaar gezaaid waren.

Het zijn dus gewoon erwten.

Geplaatst:

Ja klopt Feltham First.  Je kunt deze in het najaar zetten maar ook half februari. In het najaar heb ik er niets aan, dat is alleen voor de scheuten.

En ik heb 2 soorten Vroege Mei. En ik dacht dat die anders waren en langer blijven staan. Ik wil namelijk eind mei/begin juni de zomergroente erin zetten en dan wil ik dat de erwt klaar is. Ik had het idee (volgens de omschrijving) dat deze wel 3 - 4 maanden kunnen blijven staan.
Dan heb ik dus lekker veel erwten en 3 soorten, maar 2 heb ik al door elkaar tijdelijk in potten weggezet in mijn koude kas omdat de aarde nog bevroren is.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Ik week ze wel want dan liggen ze maar 1 nacht in een extra vochtige omgeving. 
Zonder voorweken moet de zaaigrond iets vochtiger zijn en dan liggen ze langer in een extra vochtige omgeving. 

Ik heb met voorweken geen last van dat het vliesje los komt, dan liggen ze dan misschien te lang in het water? Alleen even laten volzuigen dat de kreukzadige erwten rond zijn. 

En wat ik eerder ook al zei, er zijn meerdere manieren en er is hierin geen goed of fout. Het is vooral een persoonlijke voorkeur. Ik vond het in het begin lastig de juiste vochtbalans te vinden waardoor peulvruchten niet opkwamen of lagen weg te rotten. Daar heb ik geen last meer van sinds ik voorweek dus ik geef de voorkeur aan deze manier.
Heb jij bij voorweken last van loslatende vliesjes waardoor de peulvruchten niet opkomen dan werkt deze manier voor jou niet en probeer je iets anders. 

• Like 1
  • Thanks 1

Ik heb ze gewoon in de grond in de zaaitrays geprakt.

Ik zie het wel.

Ik vergeet dat voorweken altijd...

aangepast door Rookie
  • Like 2

@Vrouwholle Gezellig dat ik weer wat van je hoor. Ja dat heb ik eerder van je gezien in het andere forum. Ik heb ze nu in potjes gezet in mijn koude kas, maar eigenlijk moet ik dit ook eens proberen. Misschien ga ik het proberen met mijn mungbonen. Je hebt gewoon een soort vuilniszakje gebruikt?  Lukt het niet, maakt niet uit, want mijn bakken zijn eigenlijk allemaal al volgepland met andere bonen. Maar dan laat ik iets anders vallen. Ik heb alles toch al 10 x veranderd in mijn planning hahaha.

aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst:

Klopt Petra… ik knipte een kleine maat vuilniszak in de lengte doormidden en vouwde die dubbel voor de lage… die hoge van de tuinbonen vind ik wel eerrrrggg hoog…maar het kan allemaal ; bubbeltje plastic… een strook karton,,, maar net wat je prettig vind.

Het is igv heel erg ruimte besparend 👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

• Like 2
Geplaatst:

Ik had wat peultjes - te vroeg - voorgezaaid, buiten in een mini maakte weggezet, en vergeten (eigenlijk was het een kiemtest en was ik verbaasd dat ze nog kiemden, tien maar in poortjes gestopt). Ze zijn gegroeid geknakt (want geen steun), en toch gewoon doorgegroeid. Kan ik die met een beetje versteviging voor de steel nog planten? Of blijven ze zielig?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Gister peultjes in de aarde gestopt. En wel in de wcrolletjes.

20250220_152622.thumb.jpg.e577562b7ed58a89954702cfb61a05ef.jpg

Met trechtertje en stampertje...

20250220_154334.thumb.jpg.ba45d59d2ab2767a7e2147cc4153df69.jpg

Scheutje water erin en klaar voor de peultjes. De Grijze Roodbloeiende.

20250220_154618.thumb.jpg.7f7de5f78ead17c4785cf3c5a2822709.jpg

Drie per rolletje. Aarde erop. Nog een scheutje water en op naar de volgende bak.

Heb ze in de achtertuin in een plastic kasje staan omdat het opeens zo mild is buiten. Zon heb ik nog niet in de tuin.

• Like 4
Geplaatst:

Ik heb vandaag de peultjes en sugarsnaps in twee mini's gelegd. Ze hadden inmiddels allemaal een worteltje en sommige kregen bijna groene blaadjes al. Ik heb er nog een muts overheen gedaan om de vogels erbij weg te houden.

• Like 4
Geplaatst:

Ik heb gisteren een vak gevuld met tuinbonen, witkiem. Ik had ook nog 3 zaden van aqua dulce, maar dat is al wat ouder zaad. Ik dacht daar komt niks meer van op. Zie ik gisteren toch nog wat groens verschijnen. Dus ik wacht het nog even af.

• Like 1
Geplaatst:

b104f45c4272270bc057df110b183ab5.jpg

Gaat lekker! Ik heb gisteren nog meer erwten in de week gezet en ga ze erna ook met watten opkweken tot een groot genoeg formaat dat ze veiliger zijn van de slakken.

• Like 4
Geplaatst:

@Mellie op watten? En zoveel bij elkaar? En als je ze straks in de aarde zet met hoeveel afstand zet jij ze dan? Ik houd er ongeveer 10 cm tussen.
Ik doe steeds tussen keukenpapier en dat werkt goed, hebben zee een aardig worteltje, dan gelijk de grond in.
Nu een hele serie erwten niet, maar ik was gewoon te vroeg ermee en de bakken bevroren. Maar die ga ik er over een paar dagen op de juiste plek zetten.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...