Geplaatst: 28 oktober28 Okt Het is jammer. Ik ga ze niet uit die vieze bak halen. Dan weet ik dat voor volgend jaar als ik ze zaai.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt 17 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Wat bedoel je daarmee? Er zit geen groen aan.Ze gaan weer uitlopen als je ze in de grond stopt. Dan uiengroen knippen.Edit: Je had hier al antwoord op gekregen, heel uitgebreid zelfs. Sorry voor de dubbele uitleg. 28 oktober28 Okt aangepast door Gitta Tekst toegevoegd
Geplaatst: 28 oktober28 Okt 18 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Volgende keer na mijn gezaaide sjalotten b.v. dan doe ik het zo!Heb je zaden gezaaid of plantuitjes gepoot? Vanuit zaden komen eerst plantuitjes plantsjalotten. Die worden het seizoen daarna gepoot om uit te groeien tot sjalotten. 29 oktober29 Okt aangepast door loes
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Schrok ik afgelopen nacht ineens wakker met de gedachte dat ik mijn uitjes te diep geplant heb! Waar dat zo ineens vandaan komt terwijl je rustig ligt te slapen? Afijn, ik pootte een dag of tien geleden eerst de knoflook en toen de plantuitjes. Daar is het natuurlijk misgegaan, niet nagedacht dat de knoflook wel lekker onder de grond wil, maar de pootui niet. Nu ga ik ze niet opgraven hoor, we zien wel wat het wordt. Tot mijn verbazing zag ik zowel bij de knoflook als de uien al puntjes boven de grond komen. Ondanks alle regen, daardoor was ik even bang dat alles meteen zou verrotten.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Herkenbaar @Arja, zou ook echt iets voor mij zijn! 🤭 Maar het hoeft niet slecht uit te pakken he!
Geplaatst: 28 oktober28 Okt 5 uren geleden, Arja zei:maar de pootui niet.Bij mij gaan de uitjes ook de grond in, laat jij wat erboven uit steken? Bij mij duurt het inderdaad wel lang, nog niets te zien na 2 weken. Vandaag de laatste gepoot.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt 6 uren geleden, loes zei:Vanuit zaden komen eerst plantuitjes.Is dat alleen bij de sjalotten? Want mijn vriendin zet elk jaar in het voorjaar gele uien en hetzelfde jaar oogst zei ze. 29 oktober29 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Ik heb eerlijk gezegd geen idee want ik poot alleen plantuitjes dus ik heb me nooit verdiept in het zaaien van ui-achtigen. Diana kan dat allemaal beter uitleggen want zij werkt wel met plantuien en zaaiuien en sjalotten:https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/sjalot/https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/ui/Sjalotten zijn familie van de uien maar het werkt toch allemaal net anders. Mijn vraag was niet wat je vriendin elk jaar doet maar wat heb jij gedaan. Want als je sjalotten hebt gezaaid is dat misschien de verklaring voor je kleine en moeilijk pelbare sjalotten. 29 oktober29 Okt aangepast door loes
Geplaatst: 28 oktober28 Okt 24 minuten geleden, loes zei:wat heb jij gedaan.Ik dacht dat ik het had geschreven. Nee ik had de gele en rode uitjes en de sjalotten gepoot. Alle 3 vrij klein gebleven, vooral de sjalotten dus. Ik had al eerder gevraagd of iemand weet welke sjalotten wat beter opleveren, maar geen antwoord tot nu toe gezien, dus ik ga ze nu proberen te zaaien. 29 oktober29 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 28 oktober28 Okt 1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:welke sjalotten wat beter opleveren, maar geen antwoord tot nu toe gezien, dus ik ga ze nu proberen te zaaien.Daar zou ik echt geen geduld voor hebben en zou me veel te lang duren. Dan kun je dus pas in de zomer van 2027 sjalotten oogsten.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt 13 uren geleden, loes zei:klein, formaatDat is niet zo. Rookie zaait en oogst hetzelfde jaar zegt ze.En dat geldt voor gele, rode uien en sjalotten. Ik ga het zaad in Duitsland bestellen. 29 oktober29 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 29 oktober29 Okt 16 uren geleden, loes zei:Vanuit zaden komen eerst plantuitjes. Die worden het seizoen daarna gepoot om uit te groeien tot sjalotten.Dat zou ik weleens willen beleven, een uitje dat een sjalot wordt....😉
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Waarom quote je dat kleine stukje tekst?Ik moest terugzoeken waar het over ging omdat je geen context quote maar losse woorden. Totaal willekeurige woorden lijkt het want het slaat niet op wat je daarna schrijft. De volledige zin:Op 27-10-2025 om 20:55, loes zei:Sjalotten heb ik nu niet maar het deel van mijn egyptische uitjes dat ik voor groen gebruik is ook klein, formaat knoflookteen zegmaar, en die zijn gewoon bruikbaarHoe kan je hiervan nu zeggen dat het niet zo is? Deze zin gaat over MIJN egyptische uitjes. En daarna gaat het ineens over Rookie die ik op het forum niets heb zien schrijven over sjalotten. Om vervolgens een plaatje te posten wat verwijst naar gewone uien (Botanische naam sjalotten zijn Allium ascalonicum en geen Allium cepa). Ik probeer JOU te helpen het probleem van de oneetbare kleine sjalotten op te lossen maar ik heb het idee dat ik tegen de muur praat.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt 9 minuten geleden, Roelie zei:Dat zou ik weleens willen beleven, een uitje dat een sjalot wordt....😉Oeps. Het hele stuk ging over sjalotten dus ik had beter plantsjalotten kunnen schrijven ipv plantuitjes.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt @loes je gooit een aantal zaken door elkaar denk ik. Rookie heeft niets geschreven, ik heb het van haar gehoord en de grote uien bij haar ook gezien. Gele en rode uien zaait zij en oogst zij hetzelfde jaar. Dat wil ik het komende jaar ook gaan doen en dan ook de sjalotten erbij. Ik had er een van de uien plaatjes erbij gedaan als voorbeeld dat je ze hetzelfde jaar kunt oogsten. Voor de rode ui en sjalot geldt dit ook, maar ik wou niet 3 fotos erbij plaatsen. Je kunt dit zelf lezen bij Hof Jebel. https://biogartenversand.de/ Dit topic gaat over uien en prei. Had ik een apart topic moeten maken over sjalotten? En dat jij het over je Egyptische uitjes schreef, heb ik ook niet meegekregen. Kan ik de volgende keer beter een apart topic maken? Ik dacht dat ik was begonnen met de kleine sjalotten?😉 29 oktober29 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Auteur Word ik geroepen? ☺️Ik ga weer proberen een beetje mee te doen af en toe.Ik word een beetje gek van mezelf...
Geplaatst: 29 oktober29 Okt Volgens mij is er sowieso nogal eens gedoe geweest over naamgeving en het al dan niet zaaien van sjalotten. Het feit dat er gekruist is, werkt ook niet mee aan de duidelijkheid. Wat ik een verhelderend stuk over dit onderwerp vind is te lezen via onderstaande link. Mergenmetz is sowieso zeer volledig in hun achtergrondinformatie en altijd een feest om te lezen. Mooi geïllustreerd ook!MergenMetzSjalot - De Tuinen van MergenMetzDe sjalot is, naar het verhaal gaat, door de kruisvaarders meegenomen vanuit Asjhkelon. Maar de werkelijkheid is dat het onduidelijk is waar deze bijzondere ui vandaan komt. Lees er alles over.
Geplaatst: 29 oktober29 Okt 1 uur geleden, Rookie zei:Word ik geroepen? ☺️Nee hoor, hahaha. Ik had jou alleen genoemd, omdat jij altijd de uien zaait en ik kon toen ook niet geloven dat je ze hetzelfde jaar ook oogstte. Dus dat wil ik nu ook proberen, nadat ik allemaal lilliputters heb geoogst na pootuien.😊
Geplaatst: 29 oktober29 Okt 3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:@loes je gooit een aantal zaken door elkaar denk ik. Rookie heeft niets geschreven, ik heb het van haar gehoord en de grote uien bij haar ook gezien. Gele en rode uien zaait zij en oogst zij hetzelfde jaar. Dat wil ik het komende jaar ook gaan doen en dan ook de sjalotten erbij. Ik had er een van de uien plaatjes erbij gedaan als voorbeeld dat je ze hetzelfde jaar kunt oogsten. Voor de rode ui en sjalot geldt dit ook, maar ik wou niet 3 fotos erbij plaatsen. Je kunt dit zelf lezen bij Hof Jebel. https://biogartenversand.de/ Dit topic gaat over uien en prei. Had ik een apart topic moeten maken over sjalotten? En dat jij het over je Egyptische uitjes schreef, heb ik ook niet meegekregen. Kan ik de volgende keer beter een apart topic maken? Ik dacht dat ik was begonnen met de kleine sjalotten?😉Ga nu niet mij verwijten dat ik zaken door elkaar gooit. Ik gooi niets door elkaar maar jij haalt er dingen bij die niets te maken hebben met sjalotten. We hadden een gesprek over je mislukte sjalotten want daar begon jij inderdaad over en ging ik op door. Niet over uien die iemand anders zaait of die je volgend jaar wil zaaien maar blijkbaar schieten je gedachten alle kanten op en kan je aandacht niet bij 1 gesprek blijven of een simpele vraag beantwoorden. Dat je niet mee hebt gekregen dat ik verwees naar mijn Egyptische uitjes (=Allium cepa var. viviparum) had om een vergelijking te maken met het formaat dat verbaast mij al helemaal want je quote zelf uit die zin 2 woordjes om te schrijven dat het niet klopt?? Lees je dan helemaal niet wat je quote?? Als ik vraag waarom je specifiek die 2 woordjes quote dan komt er geen antwoord dus ik weet nog steeds niet wat er niet klopt en wat de zaaiuien van Rookie daarmee te maken hebben.Sowieso heeft het geen zin om willekeurige woordjes van iemand te quoten als je daar niets over wil zeggen. Wil je iets gericht tegen mij zeggen dan gebruik je de tag zoals je hierboven deed. Wil je reageren op een eerder geschreven stuk tekst dan gebruik je een quote maar dan wel de hele context en geen losse woordjes want dan moeten we alsnog teruglezen en het idee van een quote is juist dat we niet terug hoeven te lezen. Voor mij is het nu klaar want waarschijnlijk schrijf ik dit bovenstaande weer voor de blinde muur maar ik laat me niet naar het hoofd slingeren dat ik zaken door elkaar gooi en ik ben ook wel klaar met dat rare quotegedrag. 29 oktober29 Okt aangepast door loes
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Op 28-10-2025 om 16:39, Arja zei:Waar dat zo ineens vandaan komt terwijl je rustig ligt te slapen?Dat is normaal, ik heb dat ook wel eens met dingen van het werk. Blijkbaar zit er dan een "dingetje" in je hoofd waar je niet zeker van bent en knutselt je brein dat ergens in je lichte slaap. Poef, net voor je wilt dromen. Beetje zoals een sleeptwitch, waarje spieren net voordat je echt weg bent nog even een flinke elektrisch schok doen (terwijl je al droomt dat je verkeerd van een trapje stapt, uitglijdt, omver schuift o.i.d.) Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Verder is het simpel.Jaar 1: van zaadje naar klein uitje (of sjalotje)jaar 2: van klein uitje naar dikker uitje (of sjalotje)Wat men leest op internet is geen garantie. Alles is afhankelijk van voeding en water, het weer. Ook bij de familie allium. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik zaai uien, en oogst hetzelfde jaar nog uien van normaal formaat. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.