Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit komt sinds enige tijd mijn tuin ingegroeid (afkomstig van de buren), maar aangezien ik ze nooit zie kan ik ze ook niet vragen wat het voor iets is. De vruchtjes zijn harig van buiten en heel vettig van binnen (lijkt op avocado) en er zitten 3 lobben (onrijpe pitten?) in. Of in ieder geval in het vruchtje dat ik geplukt had om eens te bekijken. De plant is nogal verweven met een blauwe regen voor het geval je in de war gebracht wordt door de verschillende bladeren op de foto. De grote bladen zijn in ieder geval van de plant die ik bedoel. Iemand enig idee?

onbekendeplant65031411223299.jpg

Geplaatst:

Nee, eigenlijk niet echt. De peul midden op de foto is dacht ik dus een peul van die Blauwe Regen. Bedoel je die ?

Geplaatst:

En Luffa operculata is zwaar giftig ! ( trouwens de zaden in de peul van de Blauwe regen, óók )

Wellicht een andere Luffa ?

Geplaatst:

Nog even over mijn bloem..ik heb er een zinnia bijgehaald en denk niet dat het er een is...zoek de verschillen..de zinnia = linksIMG885477611411247865.JPGIMG885579221411247894.JPGIMG885862811411247949.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Kan wel bevestigen wat Geedee zegt: een dahlia.

Naast de grootbloemige grotere "knol"-dahlia's die je in de winter opslaat en in mei weer uitplant, zijn er ook zaadzakjes of soms kleine plantjes van allerlei "perk"-dahlia's of "zomer"-dahlia's (of welke aansprekende naam ze ervoor ook bedenken) te koop. Altijd een verrassing welke - vaak felle - kleuren en bloemvormen daar uit komen...meestal heel divers. Plantjes blijven veel kleiner (25 a 50 cm. afhankelijk van het mengsel) en zijn heel makkelijk te telen en zaad is niet zo duur. Bloeien lang, als je uitgebloeide bloemen verwijdert en zaad nemen kan heel goed. Wat daar weer uitkomt is ook onvoorspelbaar. Spontane uitzaai die het volgende seizoen weer opkomt komt ook voor. Ze maken allemaal ook wel (grotere of kleinere) knollen en die kunnen worden overgehouden zoals die grote dahlia's. Wij selecteerden soms enkele mooie zaailingen daarvoor. Op de foto naast de zinnia is vast een plantje of een zaailing uit zo een mengsel-plantje.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Weknow en Geedee, dat zou kunnen, maar dan moet ik geheel mijn idee over Dahlia`s bijstellen..de groeivorm van de plant lijkt er niet op..deze plant is heel open..de plant was al heel vroeg in de bloei, en ruikt en smaakt ook al niet als een dahlia..er vormen zich geen zijbloemen..het blad en de stengel is veel "droger" meer als een zonnebloem zeg maar.

Geplaatst:

In het najaar weet je het zeker, Appelvrouw, want bij een dahlia moeten er (zelfs al zijn het maar kleine) van die tuber-knollen aan de wortels zitten. Een gazania of iets zonnehoed-achtigs is het - vanaf de foto te zien - ook niet direct: gazania is ook niet vroeg en bij zonnehoed klopt de kleur niet. Open vorm en ruwere stengel had daar op kunnen wijzen. Variatie in die zaai-dahlia's is enorm...dus dat blijft mijn bescheiden diagnose.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

44291411293763.

Ik kwam dit tijdens het wandelen tegen en heb een stekje meegenomen. Kruipende (kleine, vertakte) struik met blauwe bloemen en een uitgesproken citroen geur. Blad doet me dan weer denken aan lavendel.

89961411294645.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ja , de variant 'prostratus' of prostatus, dat moet je even checken.

Appelvrouw. Zonnehoed zou inderdaad óók een optie zijn. Zo erg oranje komt inmiddels ook voor in het hele gamma, maar zijn erg recente planten en nog moeilijk aan te komen. Verwacht ik eigenlijk niet.

Dahlia lijkt mij sterk hoor. Ik vind Zinnia nog steeds de beste optie, al lijken er in de bloembouw veel verschillen. Moet je verschillende soorten Zinnia's es naast elkaar vergelijken. Zijn er best veel van.

Geplaatst:

Weet iemand wat voor bessen struik dit is.

Deze staat op me nieuwe tuintje. iemand op de tuintjes zij zwarte bes. klopt dit

er staan er drie naast elkaar.

Hier een foto ervan.

614553_0_82_dsc03601.jpg

Geplaatst:

Als het zwarte bes is moet je het kunnen ruiken aan blad en takken Jessica.

Mijn bloem is opgelost..Het is de Mexicaanse zonnebloem

Geplaatst:

en wat moet ik dan ruiken wat voor geur zou ik dan ongeveer moeten ruiken.

Geplaatst:

Erny Oké ga ik morgen eens doen. Aan een blaadje ruiken. van de struik.

Groetjes jessica

Oké bedankt appel vrouw. De sterke geur en bessen ga ik na zoeken beter gezegt ruiken.

Geplaatst:

Heb helaas geen foto van de boom zelf. Het is een kleine meerstammige boom, nu zo'n 3,5m hoog. Breed-rond. rond de 15 a 20 jaar oud.

Handvormig ingesneden blad, elke 'vinger' los van elkaar en puntig. Gaafrandig. Geen paardenkastanje dus, maar wel die richting op, maar ook weer anders : gladder, puntiger, kleiner.

Het is een kastanje, zoveel is duidelijk. Misschien een Japanse of Chinese soort ?

Ik kom er niet goed achter zelf. Misschien ook niet goed gezocht.

En eigenlijk de uiteindelijke vraag : eetbaar ? Herkent iemand iets ?

In de zaaddozen komen soms 2 ( dubbele halve ), soms 1 kastanje voor.

DSCN618833331411465289.JPG

Geplaatst:

Bit: In ieder geval een paardenkastanje-achtige..volgens mij geen eetbare. Marrone betekend toch kastanje? Zoals in het Frans: Marron.

Geplaatst:

Ik heb die Chinese en Japanse ook al liggen googlen maar zie enkel prikkelbolsters.....ik kom ook 2 van die foto's tegen en heel lekkere Italiaanse gerechten en hele feesten rondom de marrones, maar die gladjakker = nergens te vinden.

Benieuwd welk Latijns jasje om 'm heen past

Geplaatst:

Marrone = bruin(dus daar kom je nog niet verder mee ).

Edit : Ik heb nu net nog even in mijn boeken gekeken en denk dat het eerder de Aesculus pavia is en die zou licht giftig zijn. Bit, weet je soms ook de kleur van de bloemen(om b.v. de flava uit te kunnen sluiten) ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...