Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja. Een Roodbladige Penstemon. Ik geloof dat deze behoorlijk nat moet staan ( weet het niet meer zeker, zelf even zoeken ) Vuurrode bloemen, er is er ook 1 met roze bloemen en 1 met wittige bloemen dacht ik, met deze kleur blad.

Geplaatst:
Wild guess: spinazie?

Je zat er niet ver naast Speets! Waterspinach zaden uit Thailand hebben kennelijk besloten na 2 maanden te ontkiemen... is een soort boontje dat zaad. Vond het verrukkelijk, dus ben benieuwd of ze hun nieuwe moerasvrije heimat leuk gaan vinden!

Geplaatst:

Leuk

Heb je de bamboebladige of de langbladige?

Ik denk dat dat moeras helemaal geen slecht idee is.

Het heet niet voor niets waterspinazie

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

f45b71300fa2e9a1c9dda668717a5c2f.png

Deze.

En ze krijgen vochtige grond, maar niet meer dat ze verzuipen. Had het bij de koop gevraagd, veel water, maar geen natte voeten. Maar ja, zon lief Thais ding vroeg ook heel onschuldig 'joe don laik chiekenn', dus wellicht een fawtje

Geplaatst:

Dat zal hem dan zijn. Of de mijne. Beide lijken zeer op mekaar in dit stadium. Ook die wil vochtig trouwens ( meer zelfs dan de Penstemon )

Geplaatst:

In mijn verrassingsveldje (i.e. laat de natuur hier maar zijn gang gaan/ achterstallig onderhoud) staat iets wat ik niet herken. Vooral de steel is opmerkelijk. Is het onkruid of een bloem? Iemand die het misschien wel weet?

IMG974557261499526046.JPG

IMG974681671499526047.JPG

IMG974794011499526048.JPG

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:
iets amorphophallus achtigs misschien?

Dat deed me ineens denken aan de twee bolletjes van de cobralelie die ik ergens op een tuinevent heb gekregen. Zou heel goed kunnen dat die het zijn. Ik ben benieuwd wat er uit komt!

https://goo.gl/images/gnyhLr

Geplaatst:
Het is een Sauromatum venosum!

Hoe groot is de kans dat het toch nog een cobralelie is? Want anders heb ik net wat te dicht bij huis straks een mooi bloemetje staan dat stinkt naar rottend vlees... Haha!

Geplaatst:
Nepalese Cobralelie. Ik heb hem ook en verschillende uitzaaiingen op de Keyhole.

Dat scheelt toch weer. Ben ik nog wel benieuwd hoe je de Nepalese cobralelie zo van mijn foto's herkent. Ik vond de stengel toch ook wel lijken op de sauromatum venosum die Dennis dacht te herkennen.

Geplaatst:

Sorry zei ik Nepalese Cobralelie? Ik bedoel natuurlijk de sauromatum venosum dat stinkding.. Hier niet uit te roeien. .

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Sorry zei ik Nepalese Cobralelie? Ik bedoel natuurlijk de sauromatum venosum dat stinkding.. Hier niet uit te roeien. .

Dus de stinkbloem is ook nog eens onkruid?

En toch laat ik hem staan, ik wil hem er niet zomaar uit trekken. Wie weet heb ik daar straks heel veel spijt van, maar dat gaan we dan zien.

Geplaatst:

Ik had de bol in een pot. Daar kwam hij jaren in op, ondanks koude winters enz. Vorig jaar kwam hij plots niet op. Toen heb ik de pot omgekeerd op de Keyhole waar nu dus kleine planten ervan opkomen. Ik zal er eens een foto van maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier in de tuin staat hij ook. Ik vind hem mooi. Ook al vanwege de synoniemen Voodoo Lily en Voodoo Bulb

Dat stinken valt nog wel mee. Duurt ook maar een paar dagen, als ik me goed herinner.

Deze kwam hier aanwaaien. Komt me bekend voor, volgens mij een struik, maar verder kom ik niet.

Edit: bij nader inzien is het denk ik toch een boom: een populier.

DSCF646365331499615220.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

image31831499707495.jpegDit zou volgens mijn label rode puntpaprika moeten zijn......maar die groeien toch niet recht omhoog?

etiket zei: rode puntpaprika.....

Ga aub nou niet vertelen dat het een pepersoort is he?

Geplaatst:

Jootje, ik heb ook paprika's die recht omhoog groeien, dus wellicht klopt het label wel.

Ik heb zelf ook nog een vraagje. Ik heb heel veel bloeiende oregano en ook iets wat er heel sterk op lijkt maar net iets andere kleur bloemen heeft. Is de plant op de voorgrond met de donkerder bloemen ook oregano?

00372821499717157.JPG

Geplaatst:

Majoraan lijkt er sterk op maar is niet hetzelfde als de Wilde majoraan wat op de foto staat. De donkere bloem is ook een origanum vulgare. Wilde majoraan dus. Ook wel Wilde marjolein genoemd.

Gewoon kleurvariant.

Geplaatst:

Gwen en Bit, dank! Ik denk dat ik er zaadjes van ga oogsten, het is een mooi plantje en de hommels zijn er net zo dol op als op de 'gewone' oregano.

Geplaatst:

Mijn oregano plant die al zon 15 jaar met mij is mee verhuisd naar hot en her, bloeide hetzelfde. Had ik dan geen oregano, maar majoraan?

Het had totaal geen smaak. Kan dat zo achteruit gaan? Vorig jaar en dit jaar tot de grond toe weggesnoeid in de hoop het een oppepper te geven, maar nu uiteindelijk weggegooid.

Geplaatst:

Er is een hoop naam-gevings-verwarring rondom de plant. Veel mensen benoemen de gewone, inheemse ( in wild voorkomende ) Origanum vulgare met van allerlei 'nederlandse' benamingen, die soms helemaal niet juist zijn.

De gewone Origanum vulgare staat dus op de foto hierboven. Is gewoon een vaste plant en komt ook in het wild voor. Is óók te gebruiken in de keuken. Op de foto staan 2 kleurvariianten waardoor het lijkt alsof het om 2 verschillende soorten planten gaat, wat dus niet zo is.

De gewone Origanum vulgare wordt op google bv en ook op veel tuin-sites ook wel "Wilde oregano" "Wilde majoraan" of Wilde marjolein genoemd. En daar begint dan de verwarring.

Is dat hetzelfde als Majoraan ? Of als Marjolein ? Nee.

Er bestaat namelijk óók een Origanum majorana ( de officiële naam ) , wat in ons land een éénjarig keukenkruid is en heel soms ook wel onze winters overleefd. Komt van veel zuidelijker landen. De blaadjes zitten van deze plant niet aan steeltjes, maar zonder steeltje vast aan de stengel. Dat is wel het grootste zichtbare verschil. De gehele plant is ook wat kleiner en dus niet winterhard.

Beide zijn goed te gebruiken in de keuken, De majoraan is wat zoeter, en de Origanum vulgare is kruidiger, maar alleen als de plant echt voldoende zon /licht ontvangt en je de blaadjes jong plukt. Oude blaadjes smaken gewoon 'groen' .

Er is trouwens ook bij 'kruiden' een topic aanwezig over de Origanum. Kun je alles over vinden. Voor de identificatie moet dit wel voldoende zijn denk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...