Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer witte vlekjes aan buitenkant van het blad


Aanbevolen berichten

Is de marketer komkommer dezelfde als de komkommer marketmore 76? Wordt deze hoog? Ik zie op de plaatjes eigenlijk alleen maar planten die laag blijven en heel breed groeien... Haha, eerste jaar dat ik ze heb...

 

Nou wordt 1 blaadje per plant ook een beetje wittig aan de buitenkant van het blad, wat kan dit zijn? Verbranding, voedingstekort?

Ik moet ze eigenlijk uitplanten, maar het is zo'n vies, regenachtig weer. Ik heb een plekje voor ze bedacht in mijn bak, maar daar staan ze niet echt beschut, geloof dat ze dat niet prettig vinden hè.... Ze staan daar tegen een schutting, wel zonnig (als de zon 's een keer schijnt.....) Willen ze persee een afdakje zodat ze niet nat worden? Of kan ik het gewoon proberen in het regenachtige Nederlandse klimaat...

 

Hierbij nog 2 foto's van de "aangetaste" bladeren:

 

imag131117281339007957.jpgimag131232231339006295.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik het zie is het spint. Kijk eens onder de bladeren, eventueel met een vergrootglas, zie je dan hele kleine spinnetjes lopen of bij een wat zwaardere aantasting ook webvorming? Spint als oorzaak past in ieder geval bij waar de planten nu staan, binnenshuis met een lage luchtvochtigheid en aangename temperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ongeveer eind mei (buiten trouwens....) begonnen en nu wordt het erger... Heb ze binnen gezet ivm het slechte weer van de afgelopen dagen...

Ik zal meteen 's even kijken, een vergrootglas heb ik niet, dus hoop dat mijn bijna 30-jarige ogen nog iets kunnen waarnemen

 

Nou, heb ze beiden goed bestudeerd... Op het nog hele blad zaten aan de onderkant een viertal groene eitjes, kan het niet anders omschrijven. Verder op beide aangetaste bladeren een wit vlekje wat ik kon wegwrijven.. Leek wel wat op een minispinnenwebje... Ik ken het niet, spint. Ga het zo 's even googlen... Maar ik zie geen spinnetjes lopen, of ze moeten zo klein zijn dat ik ze echt niet zie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ben aan het lezen over spint. Kleine mijten met 4 poten, zitten aan de onderkant van de bladeren waar ze gaatjes prikken in het blad. Ze prikken de plantencellen aan zuigen deze leeg. Ik lees in mijn groente- en tuinencyclopedie ook dat de meeste schade ontstaat bij hoge temperaturen en een lage luchtvochtigheid.... Het is wel buiten ontstaan, tijdens die warme dagen....

Een goede doorgroei en en ze bij droge, warme dagen nat maken zijn goede preventieve maatregelen... Oké, en met nat maken wordt dan bedoeld de hele komkommerplant inclusief bladeren of enkel de grond...? En ik lees verder ook nergens in mijn naslagwerk of het schadelijk is voor de rest van mijn plant of planten die in de buurt staan...

 

Nou, als iemand tips of adviezen heeft, dan hoor ik het natuurlijk erg graag! Vast bedankt maar weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de spinnetjes of webjes ziet zitten, ze zijn inderdaad erg klein en niet altijd met het blote oog te zien, dan kun je andere problemen uitsluiten. Verbranding door de zon is het naar mijn idee niet. Eventueel kan het nog valse meeldauw zijn, zie deze foto's. Andere oorzaken schieten me niet meteen te binnen. Op basis van eigen ervaring denk ik toch aan spint als oorzaak.

 

In je boek bedoelen ze de gehele plant nat maken en zeker ook onder de bladeren. Je kunt bijvoorbeeld een plantenspuit pakken, die op de harde straal zetten en daarmee de onderkant van het blad regelmatig zeikesnat maken. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je de luchtvochtheid kon verhogen maar dat wordt lastig binnen. Spuiten kan ook maar er zijn niet zo heel veel middelen geschikt en veilig voor consumptie gewassen (tenminste paar jaar geleden niet, geen idee hoe dat nu is). Op internet en mogelijk hier op het forum staan volgensmij nog wel wat tips. Als de bladeren elkaar raken kan de spint ook je andere bladeren aantasten dus zet ze maar apart en kijk nog een keer, met een vergrootglas bij daglicht, of je iets ziet lopen om de andere oorzaken uit te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...