Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Noord hollands hoen

karin70

Aanbevolen berichten

Ik ga kippen houden en wil graag noord hollands hoen. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips voor me. Ook een goed adres waar ik ze vandaan zou kunnen halen is welkom.

Ik heb een weitje van ca. 15 bij 12 meter voor ze. Ik vraag me af of het gras het zal houden of dat het een kale boel gaat worden. Ik wil graag 3 kippen en een haan er op gaan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ze al een aantal jaren, en het zijn verdomd slimme kippen. Er zit nog heel veel 'wild' in. Maar dat merk je vooral als je meerdere rassen houdt, zoals wij. Wil je er 1 vangen; dan ben je niet zomaar klaar Rent een ander ras heel dom langs het hek op, en laat het zich in een hoek drijven? Een Noord Hollandse hoen echt niet. Die rent van het hek weg, en zorgt er voor dat je je heel sloom en stom voelt

We hebben er 1 die om de haverklap over het hekje (is ook niet zo hoog) fladdert om naast het weitje te gaan scharrelen. De andere 5 dames blijven dan netjes binnen het hek.

Ze leggen mooie grote eieren, maar niet echt veel ofzo. Genoeg, maar er zijn rassen die beter leggen.

Wij hebben ze hier in de buurt gehaald, ik weet verder geen goed adresje ofzo.

Ze zullen een gedeelte van het grasveld kaal maken. Om er te badderen, en om eten te pikken. Ze eten gras (elke kip doet dat), maar grazen het veld niet geleidelijk af. Ze laten hele stukken heel hoog en lang worden, en op andere plekken vreten ze alles wat zijn koppie uit het zand steekt. Maar ook dat is niet persé iets voor dit ras.

Zeker als je het voer strooit, in plaats van in een bak geeft. Dan krabben en pikken ze er op los.

De hanen zijn meestal wel echte macho's. Dus als je verder niet van plan bent om kuikens te gaan 'kweken' , dan zou ik er een hen extra bij nemen, en geen haan. Maar goed, dat moet je zelf weten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...