Rookie Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari (aangepast) We hebben voor de nieuwe hoge bakken nog grond nodig. Die moeten we thuis laten bezorgen in zakken. We hebben een paar maal Pokon moestuingrond voor bakken gekocht, en de zakken met moestuingrond van Welkoop. Over de grond van de MM heb ik het niet, die koop ik nooit meer. Welke grond zouden jullie aanraden? Hebben jullie een merk, dat je goed vindt? Of maakt het niet uit en gaat het meer over de eventuele verrijking, die ik er zelf los aan toe voeg? Eerlijk gezegd denk ik dat dat laatste meer het geval is. In de volle grond weet je toch ook niet hoeveel voeding er in zit, tenzij je dat zelf hebt toegevoegd. In dat geval zou ik kunnen volstaan met goedkopere zakken grond, aangevuld met b.v. een zak compost, of zie ik dat verkeerd? 20 februari aangepast door Rookie Quote
driepinter Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Ik ben maar een beginneling maar heb mijn bakken deels opgevuld met tuinaarde wat door de moestuinclub was aangevoerd, en heb de bovenste laag voorzien van de allergoedkoopste potgrond van de Gamma (ik meen Fleurella) en van de Praxis (een ander merk waar ik even niet op kom). Tuurlijk zullen er vast betere soorten te koop zijn, maar voor mij persoonlijk zegt een merknaam me niet zo heel veel, en ik ben ook niet zo iemand die graag 2x zoveel betaald voor een zak potgrond als er maar de tekst "bio" of "zonder turf" op vermeld staat. En ja, soms zitten er weleens wat grovere stukjes in de goedkope potgrond , en soms hoor je van mensen dat er in bepaalde potgrond vliegjes zitten ofzo, maar de vraag is ook hoe erg is dat in een moestuin Uiteindelijk groeiden mijn planten er allemaal goed op, en zoals gezegd, je geeft zelf toch ook nog weleens een beetje meststoffen bij of compost of kali , afhankelijk van wat je gaat groeien ook. Als ik jou was zou ik ook gaan voor een goedkope oplossing (en als je veel zakken grond nodig hebt kun je misschien ook nog kijken naar de prijzen van lostgestorte grond per kuub). Het geld wat je bespaart kun je weer besteden aan andere moestuindingen. Just my 2 cents. 1 1 Quote
Rookie Geplaatst: 20 februari Auteur Geplaatst: 20 februari (aangepast) Dat idee begin ik ook steeds meer te krijgen. Gewoon voor zakken met redelijk geprijsde tuingrond en dan wat losse zakken met compost erbij mengen. Volgens mij is al dat gedoe met "bio" of met "drie maanden voeding" klantenlokkerij. Ik geef sowieso al voeding naar de behoefte van de plant, die ik kweek. Aardappelen krijgen iets anders dan tomaten of spinazie. Maar wat is het verschil tussen "tuin"grond en "pot"grond? Ik dacht eigenlijk dat potgrond voor binnen was, of speciaal voor in potten. Kan je potgrond dan ook buiten in een moestuinbak gooien? 20 februari aangepast door Rookie 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Ja interessante vraag, ik was ook aan het zoeken. Had je dit al bekeken? Ik weet niet of dat het volledige antwoord is van je vraag. https://www.bustotaal.nl/blog/potgrond-versus-tuinaarde-wat-is-het-verschil/ 2 Quote
Rookie Geplaatst: 20 februari Auteur Geplaatst: 20 februari (aangepast) Leuk artikel @Petrasmoestuin, dankjewel. Als ik dit lees, heb ik liever potgrond dan tuingrond in mijn bakken. Dan kan ik na verloop van tijd die weer mengen met een paar zakken compost en NKP voeding, lijkt me. Of mis ik iets? 20 februari aangepast door Rookie Quote
Frank Houweling Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari (aangepast) Ik denk niet dat ik hier een heel gemiddeld perspectief heb, maar alsnog misschien wel interessant. Wij geven op onze kwekerij wel wat extra uit aan goede potgrond (en dat is eigenlijk bij de meeste kwekers wel het geval). Dat betaald zichzelf terug in betere groei. Daarmee zeg ik trouwens niet dat je een dure zak potgrond moet pakken waar maar veel reclame-teksten op staan. Jammer genoeg staat dat niet altijd 1:1 voor kwaliteit. Thuis hoef je waarschijnlijk niet de beste groei te hebben: de planten hoeven niet na x maanden 'verkoopklaar' te zijn. Misschien heb je wat meer geduld Ik zou zeggen dat een 'redelijke' zak prima is. De allergoedkoopste grond zou ik zelf niet zo snel pakken. Als ik zo'n zak bij mensen tegenkom zie ik dat er vaak veel houtvezel in zit en veel scherpe maar kortwerkende meststoffen. Ik verwacht dat groenten en kruiden daar best prima op groeien, maar een wat kieskeurige/moeilijke plant gaat het daar lastiger op krijgen. Dus niet de goedkoopste en niet de duurste: het is net wijn 20 februari aangepast door Frank Houweling 3 2 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Flup Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Ik koop jaarlijks een pallet potgrond en heb in de loop der jaren ook flink wat ervaring met potgrond verzameld. Goedkope potgrond is vaak veel te grof en houdt onvoldoende vocht vast. Dat het te grof is, kun je al aan de buitenkant van de zak voelen. Die potgrond koop ik niet, want daar kiemen en groeien mijn planten te slecht in. De potgrond die ik koop voelt niet grof aan en is qua prijs zo in de middenmoot. Voor mij goed genoeg. Wat mij wel opvalt, is dat hoe later in het seizoen je de potgrond koopt (van hetzelfde merk!), hoe grover de structuur wordt. Daarom koop ik de potgrond aan het begin van het teeltseizoen. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Ik heb vorig jaar veel zakken bij de Aldi gehaald ik vind hun bio potgrond die ze lang in de aanbieding hadden ( 2 euro voor twintig liter ) van een heel acceptabele kwaliteit. Daar heb ik mijn emmers mee gevuld voor de aardappels, de bomen en struiken mee verwend met het planten. Ook enkele zakken gebruikt voor een zaaivoor te maken in de moestuin bak. 1 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 20 februari Auteur Geplaatst: 20 februari (aangepast) Super mensen, heel hartelijk dank! Ik ga dus voor potgrond en niet voor tuingrond. Het hoeft van mij echt niet de goedkoopste te zijn, maar ik heb nu al een paar jaar veel te veel betaald voor mijn grond. Ik had dat gewoon helemaal niet hoeven doen. Maar ja, ik liep in die fuik en het is moeilijk om dan nog "om te denken" en ik heb er bovendien geen verstand van. We hebben hier een Aldi op het dorp, maar die heeft nog geen potgrond, volgens mij. Ik ga dat even in de gaten houden. En anders kijk ik wel online bij de Praxis, dan wordt het ook nog thuisbezorgd. Wat een opluchting, dat ik daar nu eindelijk uit ben! Nog even een vraag over die turf: is het erg of niet als dat er in zit? Het dient toch alleen om vocht vast te houden? 20 februari aangepast door Rookie 1 Quote
driepinter Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Je hebt het over hoge bakken @Rookie. Als dat redelijk hoge bakken zijn, kun je ook takken en dergelijke onderop gooien als opvulling, dat scheelt weer qua kosten, en op den duur zal dat vanzelf weer composteren. En voordat je gaat vullen, gooi er karton in op de bodem: Tot op zekere hoogte (want dat karton zal ook verteren) houdt dat de meeste wortelonkruiden even tegen, en hopelijk zullen die wortels dan gaan afsterven omdat er geen licht doorheenkomt ook. Kleine moeite, bespaart je later veel tijd met wieden. Potgrond laten bezorgen is in de regel kostbaar, dus als je niet heel veel nodig hebt zou ik het zelf ophalen met de auto. Overigens is het seizoen weer op komst, en het zal dus binnenkort weer volop bij de Aldi en Lidl liggen verwacht ik 1 Quote
driepinter Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Quote Nog even een vraag over die turf: is het erg of niet als dat er in zit? Het dient toch alleen om vocht vast te houden? Volgens mij is dat helemaal niet zo erg voor jouw moesbak als het erin zit, maar sommigen vinden het gebruik wel bezwaarlijk, omdat natuurgebieden worden aangetast als daar de veenrijke grond wordt afgegraven. Quote
Flup Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Wat @driepinter zegt. Turf is niet voor je planten of bakken schadelijk, maar er wordt vaak wel natuurgebied voor afgegraven. Ik let daar, beken ik direct, niet zo op eigenlijk. Mijn potgrond komt bij de bouwmarkt vandaan (Hornbach) en is van Floraself (de rode zak). Ik zie net dat de prijs weer is gestegen (15 Euro voor 70 liter). Heb ook biopotgrond geprobeerd, maar was daar ook niet tevreden over. Quote
Rookie Geplaatst: 20 februari Auteur Geplaatst: 20 februari @driepinter: ja, de bakken zijn hoog (60 cm) maar we hebben al 20 kruiwagens met houtsnippers liggen, die we onderin doen. We gaan morgen met de auto zakken bio potgrond ophalen bij de Praxis, die zijn de helft van de prijs, die ik vorige jaren voor mijn grond betaalde. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, dat ik daar ingetuind ben... We zullen een bodem maken voor het onkruid. Wat betreft de turf: ik snap het. Er zit wel wat turf in, maar dit was het beste, dat voor ons werkt en wat nog te betalen was. Keuzes... 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Wat ik niet begrijp is dat als je in de vertaling zoekt naar potgrond, in het Duits "Bloemenaarde" betekent bij google en bij DEEPL heet het "Bloemenaarde" of "Pflanzerde". Dan denk ik als eerste aan bloemen of aan kamerplanten. @Flup jij gaat naar Hornbach, maar dat is in Nederland, ga jij het dan ophalen? Bedoel jij deze aarde? Quote
Rookie Geplaatst: 21 februari Auteur Geplaatst: 21 februari (aangepast) Wij gaan deze zakken straks ophalen. Ze zijn nu ook nog in de aanbieding voor €6,39 per zak. Dat scheelt toch mooi zo'n 80% met wat ik de vorige jaren uitgaf. 21 februari aangepast door Rookie 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Voordeel van turf is dat het water vasthoudt. Als er ook brokjes witveen aan de potgrond zijn toegevoegd is de drainage van de potgrond en ook het waterbufferend vermogend beter. Nadeel van turf is als het eenmaal uitgedroogd is het moeilijk(er) weer vochtig is te krijgen. Vanwege milieuredenen wordt de laatste jaren minder turf/veen aan de potgrond toegevoegd. Als vervanger voor turf wordt dan gemalen boomschors of houtsnippers gebruikt. Voor 'simpele' planten als spirea of tuingeraniums maakt dat allemaal niet zo heel veel uit maar er zijn nu eenmaal planten die redelijk hoge eisen stellen aan het substraat zoals bijvoorbeeld rhododendron, camellia en Vaccinium (blauwe bes). Uit het vak hoor ik kritische geluiden over de 'nieuwe' potgrond en de kwekers moeten de bemesting goed in de gaten houden anders kan men in 1 seizoen geen leverbare plant produceren. De professionele potgrond is in heel veel gevallen nog altijd 100 keer beter dan wat de consument koopt. Deels is dat zijn eigen schuld want de consument wil niet al te veel geld uitgeven aan potgrond en veel mensen hebben de ballen verstand van potgrond. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 21 februari Auteur Geplaatst: 21 februari Wat is het verschil tussen professionele potgrond en de potgrond, die wij kopen @Brabantse Tuinprins? Quote
eduro Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Tuinarde en potgrond zijn beide belangrijke materialen voor het kweken van planten, maar ze verschillen in samenstelling, gebruik en doel. Samenstelling: Tuinarde: Dit is de aarde die je vaak in je tuin vindt. Het is een mengsel van zand, klei, organisch materiaal (zoals humus) en mineralen. Tuinarde kan variëren in kwaliteit afhankelijk van de locatie, maar het bevat meestal meer natuurlijke bestanddelen en kan soms zwaarder of minder doorlatend zijn. Potgrond: Potgrond is specifiek ontworpen voor gebruik in potten en bevat een mengsel van compost, turf, perliet, vermiculiet en soms andere stoffen zoals kokosvezel. Potgrond is luchtiger en lichter dan tuinarde, zodat het beter waterdoorlatend is, wat belangrijk is voor planten die in potten staan. Gebruik: Tuinarde: Geschikt voor in de tuin, voor het aanplanten van bomen, struiken en bloemen direct in de grond. Het is meestal minder geschikt voor potten omdat het minder luchtig is en de wortels van planten mogelijk niet genoeg zuurstof krijgen. Potgrond: Speciaal ontwikkeld voor gebruik in potten of containers. Het biedt de juiste balans van luchtigheid en waterretentie, waardoor planten in potten goed kunnen groeien. Potgrond bevat vaak extra voedingsstoffen om de groei van planten te ondersteunen. Eigenschappen: Tuinarde: Heeft vaak meer voedingsstoffen en mineralen die geschikt zijn voor tuinplanten. Het kan zwaarder en minder goed doorlatend zijn, wat kan leiden tot wateroverlast in potten. Potgrond: Is goed doorlatend, luchtig en bevat vaak extra meststoffen voor een snelle groei. Het is ook vaak pH-neutraal of licht zuur, afhankelijk van het type planten waarvoor het bedoeld is. Kortom: tuinarde is voor gebruik in de tuin en bevat meer natuurlijke bestanddelen, terwijl potgrond speciaal is gemaakt voor planten in potten, met een lichtere en luchtigere structuur. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 21 februari Auteur Geplaatst: 21 februari Er staan radijsjes op de zak (als dat geen goede reden is 😄) en er staat op voor gebruik in de moestuin. Vandaar dat ik deze heb gekozen. En lichter en luchtiger komt me dan wel weer goed uit, dan kan ik het mengen met die keiharde andere grond, die ik nog heb. 3 Quote
eduro Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Zelf potgrond maken kan een geweldige manier zijn om controle te krijgen over de samenstelling van je grond en tegelijkertijd geld te besparen. Je kunt het aanpassen aan de behoeften van je planten en zorgen voor een goede doorlaatbaarheid, voedingsstoffen en vochtretentie. Hier is een eenvoudig recept om potgrond zelf te maken: Basisrecept voor zelfgemaakte potgrond: Compost (40%): Compost zorgt voor de nodige voedingsstoffen en organisch materiaal. Dit helpt de bodem structuur te geven en is belangrijk voor de ontwikkeling van gezonde wortels. Turf (30%): Turf houdt vocht vast en zorgt voor een lichte structuur. Het maakt de grond luchtig en goed doorlatend. Soms wordt kokosvezel gebruikt als alternatief voor turf, omdat dit duurzamer is. Perliet of vermiculiet (20%): Perliet verbetert de doorlaatbaarheid van water en lucht, waardoor wortels beter kunnen ademen. Het zorgt voor een losse, luchtige structuur. Vermiculiet houdt vocht goed vast en zorgt voor een lichtere structuur, maar houdt minder lucht vast dan perliet. Je kunt beide gebruiken of kiezen afhankelijk van de planten die je kweekt. Zand (10%): Zand verbetert de drainage, vooral als je een zwaardere potgrond hebt. Het zorgt ervoor dat de potgrond niet te dicht wordt en water goed kan weglopen. 2 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari (aangepast) 3 uren geleden, Rookie zei: Ze zijn nu ook nog in de aanbieding voor €6,39 per zak. Bij de Praxis? 21 februari aangepast door Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
eduro Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Als je kleigrond hebt en deze wilt verbeteren om het geschikt te maken voor planten, kun je zelf tuinaarde maken door de kleigrond te mengen met materialen die de structuur verbeteren, zoals zand, compost en andere toevoegingen. Kleigrond kan namelijk water vasthouden, maar heeft vaak een slechte doorlaatbaarheid en luchtigheid, wat de wortels van je planten kan verstikken. Door de juiste materialen toe te voegen, kun je de grond verbeteren en een betere omgeving voor plantengroei creëren. Hier is een specifiek recept voor het maken van tuinaarde met kleigrond: Recept voor tuinaarde met kleigrond: Kleigrond (50-60%): Kleigrond is je basisgrond, maar het moet worden gemengd met andere materialen om de structuur te verbeteren. Kleigrond bevat veel voedingsstoffen, maar het is vaak te compact en houdt te veel water vast, wat kan leiden tot wortelrot. Compost (20-30%): Compost helpt de bodemstructuur te verbeteren en verhoogt de vruchtbaarheid. Het verhoogt de organische stof in de kleigrond en maakt de grond luchtiger, wat de wortelgroei bevordert. Compost verbetert ook de water- en voedingsretentie, zodat de planten betere toegang hebben tot de benodigde stoffen. Zand (15-20%): Zand is belangrijk om de doorlaatbaarheid van de kleigrond te verbeteren. Het voorkomt dat de grond te compact wordt en verbetert de drainage. Zorg ervoor dat je grof zand gebruikt, omdat dit beter de structuur verbetert dan fijn zand. Te veel zand kan de grond echter te los maken, dus meng het goed met de andere materialen. Perliet of vermiculiet (10-15%): Perliet helpt om de luchtigheid en drainage verder te verbeteren, waardoor de wortels gemakkelijker kunnen ademen. Het voorkomt ook dat de grond te dicht wordt. Vermiculiet houdt wat meer vocht vast dan perliet, maar ook hier helpt het de grond losser en lichter te maken. Stappen om tuinaarde te maken met kleigrond: Verzamel je materialen: Als je kleigrond uit je tuin gebruikt, graaf dan eerst de klei uit en breek grote klonten af. Verzamel ook compost, zand en perliet (of vermiculiet). Meng de materialen: Begin met het mengen van de kleigrond en compost. Voeg dan het zand toe om de drainage te verbeteren. Meng alles goed door elkaar zodat de compost gelijkmatig verspreid is en de kleigrond lichter aanvoelt. Voeg vervolgens perliet of vermiculiet toe, afhankelijk van je voorkeur. Dit helpt om de luchtigheid verder te verbeteren en voorkomt dat de grond te compact wordt. Test de textuur: De grond moet goed doorlatend zijn, maar niet te los. Het moet water goed kunnen vasthouden zonder dat het zich ophoopt. Test de textuur door een handvol van de gemengde aarde in je hand te knijpen: het moet vochtig zijn maar niet modderig. Pas het aan indien nodig: Als de grond nog steeds te compact aanvoelt, voeg dan iets meer zand of perliet toe. Als de grond te los is, voeg dan wat meer kleigrond of compost toe om de balans te herstellen. Toepassingen: Gebruik de zelfgemaakte tuinaarde direct in je tuinbedden. Meng het goed door de bestaande kleigrond in je tuinbedden voor een betere bodemstructuur. Dit mengsel is ideaal voor het verbeteren van de drainage en luchtigheid, wat vooral belangrijk is voor het kweken van groenten, bloemen en andere tuinplanten. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 21 februari Auteur Geplaatst: 21 februari @Tanja65: ja, deze week nog bij de Praxis. Quote
eduro Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari betere prijzen zijn hier 22 euro voor een kuub los https://www.trip-popken.nl/assortiment/grondsoorten/ of in Winsum €3,90 voor 60 liter zakken afhaal. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 21 februari Auteur Geplaatst: 21 februari Dankjewel @eduro! Die ga ik zeker in gedachten houden voor de volgende keer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.