Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Volgens mij heb je ook behoorlijk droge grond ..
Kurkdroog momenteel. Zelfs onkruid weigert te groeien.

Ik ben nog steeds in mijn nopjes met jouw blok-paprika... aangezien ik weet wat ik dankzij jouw foto's kan verwachten.
Ho ho Jasmin . Dat is nog geen vanzelfsprekendheid ! Mits goede grond, mits een plekje met maximale zon , mits een op zijn minst redelijk goede zomer , mits een enkele keer bijmesten en de grond nooit laten uitdrogen. Nog een klein beetje geluk erbij en dan moet het inderdaad lukken.

Hebben die dingen dan mest en water nodig?? Wist ik niet...

Geplaatst:
Hebben die dingen dan mest en water nodig?? Wist ik niet...

Natuurlijk weet ik best dat je zoiets weet Jasmin en het is beslist ook niet belerend bedoeld . Maar als ik factoren opnoem die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de plant dan kan ik deze natuurlijk niet weglaten.

@Jorg

Het is inderdaad de Dalton F1 hybride die jij ook hebt . Dit jaar ga ik het anders doen om niet zoveel oogstrijpe winterbloemkool ineens te krijgen. De Dalton F1 is oogstbaar van half april tot eind april. Ik heb bij zaadhandel vanderWal nog een tweede goed vorstbestendige winterbloemkool besteld , de Amadeus F1 hybride , en die is oogstbaar vanaf half maart tot begin april.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Inderdaad kant en klaar gekocht Dennis. Min of meer bij toeval tegengekomen toen ik anderhalve week geleden met mijn camper onderweg was in Duitsland. Bij een Norma (een Aldi-achtige winkel) lagen ze afgeprijsd in de dump. Normale prijs 9,99 euro , nu 5 euro per stuk voor een slang van 15 meter lengte met in totaal 50 ingebouwde druppelaars. Een druppelaar per 30cm dus en per druppelaar een waterafgifte van 2 liter per uur. Verder een hoop hulpstukjes om meerdere slangen naar wens samen te stellen (haakse bochten , T-stukjes , koppelstukjes etc.) . Maximale werkbare koppellengte is 90 meter. Is zelfs ondergronds te gebruiken. De 7 slangen die er lagen heb ik natuurlijk allemaal gekocht. Ik gebruik ze nu al een paar dagen en het werkt perfect. Er zit zelfs 3 jaar garantie op .

Nog even iets anders Dennis. Ik zie al een aantal dagen jouw avatar niet meer , alleen een rood kruisje. Is er iets mis met je avatar of ligt het aan mijn computer ?

Geplaatst:

Waneer zaai en zet je de winterbloemkool in volle grond dat vindt ik ook een leuke groente om te proberen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Wat heb jij een nette tuin Frans. Mooi die bloemkolen. Ik ben benieuwd hoe die Goji bessen gaan worden. Heb ze nog nooit in t echt gezien.

Ps, ik heb na de vervelende aap geen vervelende kip gezien

Good things come in small packages

Geplaatst:
Waneer zaai en zet je de winterbloemkool in volle grond ..

De Dalton F1 (met andere winterbloemkool zal het ongeveer hetzelfde zijn) zaai je in de tweede helft van juni. Uitplanten in de volle grond wanneer de planten een geschikte grootte hebben. Je moet wel geduld hebben Hans want tussen zaaien en oogst zit dus maar liefst 10 maanden. Ik zaai ze altijd in kweekbakjes.

sl551347.jpg

sl552004.jpg

Geplaatst:

Zo dat is een mooie bloemkool, ik heb wel geduld hoor met planten in tegenstelling tot meeste mensen hier

Super vindt ik het dat het zo'n soort winterteeld is en die eet je dan rond mooie tijd lekker vroeg, ik ga dan van weekend even dalton F1 scoren.

Is er geen vorst bescherming nodig in winter ?

Lijkt beetje op weeuwen cultuur maar dan nog makkelijker.

Hier doen je blokpaprika het trouwens ook goed cm of 15 en heb ze nu tot mei in de vorstvrije kas gezet.

Geplaatst:
Is er geen vorst bescherming nodig in winter ?

De Dalton F1 is voor zover ik weet de meest vorstbestendige winterbloemkool die er is. Hij kan strenge vorst van 12 tot 14 graden aan . Bij mij krijgen ze geen bescherming .

Geplaatst:

Vandaag de laatste exemplaren van de Dalton familie geoogst. Langer laten staan heeft geen zin want ze zouden binnenkort gaan doorschieten en daardoor waardeloos worden. Het werden dit jaar superbloemkolen zoals ik ze nog nooit heb gehad.

sl552086.jpg

Geplaatst:

Ik vondt Dalton F1 in verhouding best duur zaad, maar maakt niet uit als ik zo je bloemkolen zie liggen is dat het waard,

verder gelijk eens mooie reclame waarom je een F1 hybride soms koopt/kiest.

Dalton F1 dus gekocht en ook nog een paarse winterbloemkool.

Geplaatst:

Ik zing: frans heb hele grote bloemkole, bloemkole.....

Maar even serieus: ze zijn prachtig!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
hoe lang stonden die in de grond?

Half juni 2010 gezaaid , vandaag 24 april 2011 de laatste exemplaren geoogst . Ongeveer 10 maanden tussen zaaien en oogsten dus. Dat wachten is echt de moeite waard want ook wat hun smaak betreft vind ik ze een stuk beter dan zomer- en herfstbloemkool. En vergeleken met het wat waterige smaakje van 'winkelbloemkool' al helemaal.

Geplaatst:

Frans ik vindt je blokpaprika top en ook deze bloemkolen, hou je nog iets meer verborgen

Geplaatst:

Echt fantastisch! Frans zorgt er voor dat je de kweek van een groente ook wilt gaan proberen!

Ik had 3 vergeten bloemkoolplantjes in de tuin gezet vorige herfst. Te laat gezaaid, helft opgegeten, etc. Maar dit jaar zit er in 1 toch echt een mini bloemkool. Ik denk al gauw zo'n 100 gram! (poepoe)

Dit jaar ga ik beter mijn best doen!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

ik heb ze in mijn tunnelserre geplant en het resultaat was dat ik zeer mooie bloemlkoolplanten heb maaaaar geen bloemkool, de konijnen vinden ze super lekker nu

zal ze dit jaar ook buiten planten

Geplaatst:

Die winterbloemkool wil ik ook een keer eens proberen.

Heb bij Vlaams zaadhuis volgende in gedachten?

Dalton uiteraard.

Amadeus hier al vernoemd door Frans.

Sidor.

Denk ze alledrie te bestellen, dan heb ik hopelijk verschillende oogsttijdstippen.

Aveve heeft enkel Walcheren.

Moet morgen toch bij de Bondt zijn, eens zien wat daar te schnabbelen valt.

Geplaatst:

Het is droog in mijn tuin , kurkdroog. Regelmatig water geven is nu noodzaak behalve voor de kardoens. Ze hebben van mij nog geen drup gekregen en dat hoeft ook niet want door hun lange penwortels weten ze zich prima te redden . Kijk maar eens naar deze jongen die ondanks de droogte blaakt van gezondheid.

sl552184.jpg

De aardbeien vragen juist wel veel water want anders wordt het driemaal niks. Dit jaar hangen er ook nog eens extra veel vruchten aan die nu moeten gaan dikken want eind mei gaan ze afrijpen. Nu zie je ook waarom ik aardbeiplanten maar maximaal twee jaren hou voor ik ze door nieuwe vervang. Ze gaan als ze ouder worden namelijk veel meer vruchten dragen maar het wordt dan moeilijker voor ze om die dan ook tot mooie dikke aardbeien te laten uitgroeien. Eenjarigen geven minder vruchten maar grootte en kwaliteit zijn over het algemeen beter.

sl552182.jpg

De beide perzikbomen nemen me zoals de laatste jaren al het geval was weer eens goed te grazen. Veel en veel teveel vruchtjes zijn er aangezet en die moeten binnenkort gedund worden. Een karweitje waar ik een bloedhekel aan heb want al die takjes moeten een voor een nagelopen worden en uitgeplukt.

sl552187.jpg

Vroeg in het voorjaar is de grond onder de notenboom nog bruikbaar als moestuin. Later niet meer omdat de boom enorm veel vocht uit de grond haalt en er door zijn dichter wordende bladerdak steeds meer schaduw komt. De dahlia's helemaal links zullen zich de rest van het jaar toch maar moeten redden. De tuinbonen en sperciebonen ernaast leveren straks naar verwachting nog een goede oogst en de twee rijen aardappels die helemaal rechts staan zullen waarschijnlijk niet zoveel hinder meer van de boom ondervinden.

sl552181.jpg

Het werd hoog tijd dat de tomaten die nog in de potten stonden de vollegrond ingingen. Op het voor tomaten gunstige plekje waar ik ze ieder jaar in hun potten opkweek hebben ze het door het zeer mooie weer in april extra goed gedaan. En wat gebruik je dan om je tomatenplanten van opkweekplek naar hun nieuwe vaste stek te vervoeren ... een kruiwagen natuurlijk.

sl552155.jpg

Nog even in de wachtrij staan tot je aan de beurt bent. Een en twintig flinke jongens in de grond zetten kan even duren.Nadat ik jaren achter elkaar alleen maar mijn 'eigen' ras kweekte worden het dit jaar in totaal zeven verschillende rassen.

sl552159.jpg

Vorig jaar viel de kwaliteit van de tomaten tegen door de vele regenval waardoor veel vruchten scheurden. Ik wil ze daar dit jaar als dat nodig zou zijn eens tegen beschermen . Ook hagelbuien kunnen je planten ruineren en bij een dreigende hagelbui zette ik vorige jaren dan stokken rond de planten met netten erover gespannen om eventuele hagel te breken. Dit jaar zet ik als proef een constructie tegen beide plagen. Palen van de Gamma , nylon klemzadels er tegen aan geschroefd om er kunststof electrobuizen aan vast te klikken, een net er over dat weer vastgemaakt wordt aan de buizen , en de simpele hagelbescherming is klaar. Mocht het nodig zijn dan kan er later in het seizoen nog een plastic afscherming tegen teveel regen overheen gelegd worden. Op de foto's staan nu nog alleen de palen (met de eerste aangeklikte electrobuis) waar tussen de planten gezet zijn. De verdere afwerking volgt nog.

Verder zijn op onderstaande foto's onder die open raamwerken nog mijn Atlantic Giant pompoenen te zien . Ze zijn pas enkele dagen geleden uitgeplant en gaan meedoen aan een wedstrijd 'wie kweekt de grootse pompoen' die via een belgisch tuinforum loopt.

sl552179.jpg

sl552173.jpg

En nu maar afwachten op wat natter weer. Witlof moet bijvoorbeeld nog gezaaid maar daar is het te droog voor. Courgette- en knolselderijplanten moeten de grond in en zo is er nog wel meer te doen.

Geplaatst:

Ziet er goed uit.Hoe hoog zijn je palen.Want ik wil ook zoiets gaan bouwen en mijn vader wilt 1,50 m palen maar is dat niet te klein?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Dat ziet er keurig en geweldig goed uit. Mooi hoor Frans. We duimen voor een goede pompoen oogst

Good things come in small packages

• Nieuwe aanmaken...