veuvecouderc Geplaatst: 30 juni 2011 Geplaatst: 30 juni 2011 Leuk Frans en wat groeit dat ding hard! Mijn planten hier zien groen van jaloezie als ze lezen over zoveel zorg en voedsel Ik hoop van harte dat al je inspanningen beloont gaat worden en dat ie pompoen echt ongelooflijk groot wordt! Hoe werkt die wedstrijd eigenlijk. Gaan ze aan de hand van die foto's bepalen wie wint of komt het comite bij je langs of moet jij met je pompoen ergens naar toe? VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Frans Geplaatst: 30 juni 2011 Auteur Geplaatst: 30 juni 2011 Het is maar een eenvoudige wedstrijd Leslie want met de echte grote jongens doe ik officieel niet mee. Iemand die daar wel al jaren aan mee doet kwam op een belgisch tuinforum met het idee om een wedstrijd te organiseren voor de forumleden . Voor geinteresseerden stelde hij zaden van een eigen pompoen ter beschikking zodat het uitgangsmateriaal genetisch gezien voor iedereen hetzelfde zou zijn. Een prima idee maar jammer genoeg blijkt achteraf , na ogenschijnlijk veel enthousiasme, de deelname tegen te vallen. En nu nog even een foto die wat meer met dit topic , moestuinseizoen 2011 Frans , te maken heeft. Mijn eigen tomatenras, toch al vrij vroeg , heeft dit jaar het eigen record gebroken door voor het eerst in juni voor rijpe tomaten te zorgen. Vorige jaren was dat in de eerste week van juli het geval. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 6 juli 2011 Auteur Geplaatst: 6 juli 2011 Even weer een kleine impressie van mijn tuin op dit moment . Twee rijen Nicola aardappels en een rij sperciebonen . De oogst van de eerste serie sperciebonen is sinds vandaag voorbij. Op een andere plaats staat alweer een nieuwe generatie. Wat momenteel nog aan deze struiken hangt mag gaan afrijpen en gaat gebruikt worden als zaaigoed voor het seizoen 2012. De druiven aan de buitenste palen hebben inmiddels de ruimte opgevuld van de vreemd genoeg ineens in het voorjaar afgestorven plant die aan de middelste paal stond. Er is een kooi bijgekomen voor de prei als bescherming tegen preivlieg , preimot en preimineervlieg. Zonder zo'n bescherming kan ik zonder pesticides helaas geen prei meer telen tegenwoordig. Onder de afscherming links ernaast staan zomer- en winterwortelen en het teveel aan preiplanten dat nog prima dienst kan doen als soepgroente. Mijn dwergen met reuzenopbrengst. Het paprikaseizoen begint pas dus de eerste rijpe paprika zal nog wel wel een paar weken op zich laten wachten. De struikjes zullen nog wat groter worden en als het goed is zullen er ook nog veel nieuwe paprika's volgens. Sinds kort rijpen er meer tomaten af dan er voor dagelijks gebruik nodig zijn. De notenboom van de buurman hangt barstensvol noten dit jaar. Een groot deel ervan zal net als andere jaren niet geoogst worden en onder de boom blijven liggen omdat het er gewoon teveel zijn. Toch gaan ze niet verloren. Kauwtjes en kraaien weten er wel raad mee en zullen weer volop kunnen smullen komende winter . Nog een lange weg te gaan tot de oogst 2012. Twee rassen winterbloemkool en een bakje met romanesco die dan wel dit jaar geoogst zal kunnen worden. Tot slot nog even de grootste van mijn twee Atlantic Giant pompoenplantjes. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
jootje Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Het ziet er allemaal even fraai uit, Frans! heel veel succes met de pompoenen!
Helly Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Mooie foto's Frans. Ziet er goed uit.Heb je maar 1 pompoen aan zo'n grote plant? Good things come in small packages
Frans Geplaatst: 8 juli 2011 Auteur Geplaatst: 8 juli 2011 Heb je maar 1 pompoen aan zo'n grote plant?Het is inderdaad de bedoeling om per plant maar één pompoen , liefst aan de hoofdrank , te laten zitten die dan alle kansen krijgt . Alle door de plant opgenomen voedingsstoffen zijn dan alleen voor die ene pompoen beschikbaar . Een kwestie dus van alles of niets . Hoe zoiets kan uitgroeien zie je op de foto hier beneden. Niet dat ik ook maar enige illusie heb om daar dit jaar bij in de buurt te komen hoor. Hoe snel zoiets groeit zie je op de volgende foto's. De eerste foto is van mijn oudste pompoen die op 20 juni bevrucht is. Als je bedenkt dat deze bal 18 dagen geleden alleen nog maar een vrouwelijke bloem was dan kun je je voorstellen hoe idioot snel zoiets kan groeien en dat gaat dan ook nog eens tot eind september in een steeds sneller tempo door. Als alles goed gaat tenminste want er kunnen voor die tijd nog een heleboel dingen fout gaan en dan is het voortijdig 'einde pompoen'. Zoals ik al zei , het is alles of niets. De laatste foto is van mijn jongste pompoen die aan een tweede plant zit. De bloem werd bevrucht op 22 juni dus deze is in 16 dagen tijd gegroeid van zeg maar bijna niks tot wat je nu ziet. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
veuvecouderc Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Ha die Frans, wat een genieten zeg dat topic van jou. Die pompoenplantfoto is echt geweldig, zou prachtig staan aan mijn muur naast de kiemgroenteplaat van Dennislp! Maar sommige dingen kunnen eigenlijk niet hoor Frans, zoals die foto van die mannen met die belachelijke onsmakelijke pompoenen lijken wel zitzakken. En die kinderplantjes met die volwassen paprika's, dat riekt ook naar iets wat eigenlijk niet door de beugel kan . Je tuin is wel een verademing, ik zit met bewondering te kijken naar de foto's. Ik wilde dat de discipline had om mijn planten zo te verzorgen.Mijn druif moet zo het leven door.... Je kandidaatpompoenen zien er ook goed uit, maar ik denk dat ze nog beter groeien als ze gezelschap krijgen van een iets lekkerder biertje Veel succes op weg naar de meet en houd ons alstublieft regelmatig op de hoogte! VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Jorg Geplaatst: 9 juli 2011 Geplaatst: 9 juli 2011 Gaat hard Frans, de planten zien er ook nog is super gezond uit. Het lijkt er op dat de pompoen de schade wel te boven komt, de vraag is natuurlijk hoe dat straks wordt als hij verder groeit en de beschadiging verder opgerekt wordt. Gelukkig heb je nog een backup. Je hebt er volgensmij een nieuwe hobby (in een hobby) bij Ik zag de vraag hierboven staan hoe je het gaat doen met wegen, ga je dat doen of ga je alleen de omtrek meten? Niet alleen voor de wedstrijd maar toch ook leuk om te weten mocht je volgendjaar er mee verder gaan.
Frans Geplaatst: 9 juli 2011 Auteur Geplaatst: 9 juli 2011 Ik zag de vraag hierboven staan hoe je het gaat doen met wegen, ga je dat doen of ga je alleen de omtrek meten? Niet alleen voor de wedstrijd maar toch ook leuk om te weten mocht je volgendjaar er mee verder gaan.Echt officieel laten wegen zal niet kunnen . Als ze inderdaad tot flinke joekels uitgroeien dan is er door de heggen rondom mijn tuin geen mogelijkheid om ze met wat zwaarder materieel weg te halen of ik zou een hijskraan moeten bestellen . Het wordt dus in eerste instantie meten en schatten . Later kan ik ze dan nog in stukken hakken en de losse stukken apart wegen. Niet de manier waarop je aan een officiele wedstrijd mee kunt doen maar voor een onderlinge amateur wedstrijd moet dat kunnen lijkt me. Maar laat ik eerst maar eens afwachten of het me lukt om over een paar maanden een paar leuke pompoenen in mijn tuin te hebben liggen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Helly Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Jeetje die mega pompoenen op die foto Dat ziet er echt niet meer uit. Lelijke dingen. Dan zullen die van jou er toch beter uit gaan zien Good things come in small packages
Frans Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 Dat ziet er echt niet meer uit. Lelijke dingen. Dan zullen die van jou er toch beter uit gaan zien Door hun grote gewicht zakken deze pompoenen tijdens de groei uit Helly en daardoor verdwijnt de aanvankelijk mooie symetrische vorm. Als jij op een hoog calorieëndieet gezet wordt dan zou er ook het e.e.a. uitzakken vrees ik . -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
hansm Geplaatst: 10 juli 2011 Geplaatst: 10 juli 2011 Wauw die lelijke dingen zijn anders super gaaf uitgezakt of niet, lachen toch als dat in je tuin ligt, ben je trots.Wat gaan ze goed Frans en wat gaan ze ook hard, ik wed dat je een kansmakers hebt @edith frans bij je eerst pompoen zie ik een soort litteken brengt dat de pompoen in gevaar ? Players only love you when they're playing.
Frans Geplaatst: 10 juli 2011 Auteur Geplaatst: 10 juli 2011 frans bij je eerst pompoen zie ik een soort litteken brengt dat de pompoen in gevaar ?Best mogelijk Hans maar zeker weten doe ik het niet. Dat litteken is overigens eigen stomme schuld zoals je op de vorige pagina kunt lezen . Mocht hij voortijdig ploffen dan is dat jammer maar dat is het spel en ik zal me daar dan ook niet druk over maken. Dit jaar zie ik ook steeds meer als een leerjaar op dit gebied . Als ik volgend jaar misschien weer reuzenpompoenen kweek dan weet ik nu al een hoop dingen die ik dan anders moet gaan doen . -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Helly Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 Dat ziet er echt niet meer uit. Lelijke dingen. Dan zullen die van jou er toch beter uit gaan zien Door hun grote gewicht zakken deze pompoenen tijdens de groei uit Helly en daardoor verdwijnt de aanvankelijk mooie symetrische vorm. Als jij op een hoog calorieëndieet gezet wordt dan zou er ook het e.e.a. uitzakken vrees ik . Wil ik niet aan denken Good things come in small packages
Dennis29 Geplaatst: 11 juli 2011 Geplaatst: 11 juli 2011 frans bij je eerst pompoen zie ik een soort litteken brengt dat de pompoen in gevaar ?Best mogelijk Hans maar zeker weten doe ik het niet. Dat litteken is overigens eigen stomme schuld zoals je op de vorige pagina kunt lezen . Mocht hij voortijdig ploffen dan is dat jammer maar dat is het spel en ik zal me daar dan ook niet druk over maken. Dit jaar zie ik ook steeds meer als een leerjaar op dit gebied . Als ik volgend jaar misschien weer reuzenpompoenen kweek dan weet ik nu al een hoop dingen die ik dan anders moet gaan doen .
Frans Geplaatst: 14 juli 2011 Auteur Geplaatst: 14 juli 2011 Even een toelichting over wat ik bedoelde met de opmerking over leerjaar en volgende keer anders doen. De belangrijkste fouten en tekortkomingen tot nu toe zijn : T.h.v. de pompoenen heb ik de hoofdrank in een te kleine bocht laten groeien met als gevolg dat nu bij het dikken van de pompoen deze tegen de hoofdrank aandrukt . Er bestaat daardoor een kans dat in een later stadium de aansluiting van rank en pompoen kan afscheuren. Verder heb ik pas de druppelslangen aangebracht toen de planten al flink gegroeid waren . Een volgende keer leg ik eerst druppelslangen en laat dan daar de hoofdrank en zijranken langs groeien. Nu werd dat knoeiwerk achteraf met als resultaat een niet al te efficiënte bevloeiing . Water geven via druppelslangen is belangrijk om de bladeren niet onnodig nat te laten worden zoals met een sproeier gebeurt. Veel nat worden geeft de valse meeldauw een grotere kans om toe te slaan. Dat ik niet preventief tegen valse meeldauw heb gespoten was ook een fout. Ik ben pas een fungicide gaan gebruiken toen de eerste symptomen van valse meeldauw opdoken . Gevolg is dat ik nu moeite heb die valse meeldauw onder controle te houden. Maar verder gaat het lekker . Nog een paar foto's De hoogte van de grootste pompoen is momenteel 43 cm. Hij is wat afgeplat en niet mooi rond met diameters van 53 cm en van 57 cm. Moeilijk om te bepalen hoeveel hij momenteel ongeveer weegt maar als ik hem denkbeeldig in een bolvorm 'samenknijp' dat zal dat een bol zijn met een diameter van ongeveer 50 cm . Dat betekent een inhoud van ongeveer 65 liter en als ik de soortelijke massa voor het gemak maar gelijk stel aan dat van water dan zal hij dus momenteel iets van 65 kg moeten wegen. Van vruchtbeginsel in grammen tot pompoen van 65 kg in slechts 24 dagen tijd. Nooit gedacht dat zoiets zo snel kon groeien .Bovendien heeft hij , als alles goed blijft gaan , nog ongeveer twee en een halve maand te gaan voor het groeiseizoen eindigt. Het begint een beetje op een pompoentopic te lijken . Volgende keer komt de rest van mijn tuin weer aan de beurt. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
hansm Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Ja het is echt wonderlijk dat in 24 dagen zoiets ontwikkeld dat is bijna 2,5 kilo per dag !!!!!, ik heb ook totaal geen moeite om bij een update van je te zien dat dat monster weer een flink stuk is gegroeid, vond zo'n pompoen al leuk maar door je topic nog alleen maar leuker. Players only love you when they're playing.
jasmin Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Fascinerend!! http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
rommert Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 word gele centenaar ook zoiets? anders krijg ik een probleem
bonnie f Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Ik vind het een spannend pompoen verhaal. Vooral doorgaan. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Helly Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 (aangepast) Wat een ding is t al na zo weinig dagen Wat is de verwachting van de uiteindelijke grootte van deze pompoen? 15 juli 2011 aangepast door Gast Good things come in small packages
jos Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 Super Frans, dat wordt weghalen met de heftruck of een hoogwerker.Als die volwassen is wordt het sjouwen.
veuvecouderc Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 Jeetje Frans wat een succes, nu al. En van jouw ervaringen leren wij ook weer, zojuist mijn eigen bescheiden pompoenplant in een bocht geleid, maar wel een ruime bocht gemaakt! Ziet er werkelijk prachtig uit die plant! VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Dennis29 Geplaatst: 16 juli 2011 Geplaatst: 16 juli 2011 Wauw, echt gaaf dat een pompoen zo snel kan groeien!
Jorieke123 Geplaatst: 16 juli 2011 Geplaatst: 16 juli 2011 24 dagen??? Dat is toch niet te geloven? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten