Jump to content

Advies plaatsing dakramen tuinkas 250x450

Mar10tje

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wij zijn ons eerste glazen kasje aan het plaatsen en we hebben een vraagje.

Door de ruimte die beschikbaar is komt de voorkant (korte kant) op het oosten met de schuifdeur. Nu komen er 3 ramen in het dak, waarvan 1 automatisch raam. Kan iemand ons adviseren welke aan welke kant en waar de automatische? En dan hebben we ook een lamellen raam aan de zijkant. Waar zal die dan moeten? Noord of Zuid?

Ik hoop dat iemand de moeite neemt om mij te adviseren 😅

Alvast bedankt!

Voor de plaatsing van de ramen zou ik rekening houden met de wind. Bedenk dat je  vaker een zuidwesterstorm zal hebben dan een storm uit andere richtingen, Van hevige rukwinden wil je niet dat deze vrij spel hebben en zo een open raampje in kunnen blazen.

Ik weet niet precies wat een lamellenraam is, maar het klinkt alsof je daarmee de zon belet om binnen te komen.  Planten hebben baat bij zoveel mogelijk licht en dus zou je hem beter niet op de zuidkant kunnen zetten denk ik. Al weet ik het niet zeker, het kan natuurlijk ook zo zijn dat in de zomer de temperatuur zo hoog wordt in je kas dat het ook fijn is om zonder te moeten kalken of met doeken te klooien je lamellen dicht kan doen aan de zonkant.

Voor wat betreft het automatische raam ,persoonlijk zou ik die aan de westkant zetten  dus aan de andere kant van  waar de deur zit.  Want ik kan me voorstellen dat het op sommige momenten niet nodig is om al je ramen open te hebben maar dat het wel fijn is als je de boel kan doorluchten door alleen maar  de deur open te hoeven zetten.  En als je wel alle ramen wil openzetten of sluiten, dan hoef je niet helemaal naar achteren te lopen iedere keer.

Ik ben trouuwens benieuwd naar andere meningen hierover van de meer ervaren tuinders.

• Thanks 1