Mar10tje Posted March 4 Share Posted March 4 Hallo allemaal, Wij zijn ons eerste glazen kasje aan het plaatsen en we hebben een vraagje. Door de ruimte die beschikbaar is komt de voorkant (korte kant) op het oosten met de schuifdeur. Nu komen er 3 ramen in het dak, waarvan 1 automatisch raam. Kan iemand ons adviseren welke aan welke kant en waar de automatische? En dan hebben we ook een lamellen raam aan de zijkant. Waar zal die dan moeten? Noord of Zuid? Ik hoop dat iemand de moeite neemt om mij te adviseren 😅 Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted March 4 Share Posted March 4 Voor de plaatsing van de ramen zou ik rekening houden met de wind. Bedenk dat je vaker een zuidwesterstorm zal hebben dan een storm uit andere richtingen, Van hevige rukwinden wil je niet dat deze vrij spel hebben en zo een open raampje in kunnen blazen. Ik weet niet precies wat een lamellenraam is, maar het klinkt alsof je daarmee de zon belet om binnen te komen. Planten hebben baat bij zoveel mogelijk licht en dus zou je hem beter niet op de zuidkant kunnen zetten denk ik. Al weet ik het niet zeker, het kan natuurlijk ook zo zijn dat in de zomer de temperatuur zo hoog wordt in je kas dat het ook fijn is om zonder te moeten kalken of met doeken te klooien je lamellen dicht kan doen aan de zonkant. Voor wat betreft het automatische raam ,persoonlijk zou ik die aan de westkant zetten dus aan de andere kant van waar de deur zit. Want ik kan me voorstellen dat het op sommige momenten niet nodig is om al je ramen open te hebben maar dat het wel fijn is als je de boel kan doorluchten door alleen maar de deur open te hoeven zetten. En als je wel alle ramen wil openzetten of sluiten, dan hoef je niet helemaal naar achteren te lopen iedere keer. Ik ben trouuwens benieuwd naar andere meningen hierover van de meer ervaren tuinders. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted March 4 Share Posted March 4 Welkom hier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mar10tje Posted March 5 Author Share Posted March 5 Op 4-3-2025 om 10:47, driepinter zei: Ik weet niet precies wat een lamellenraam is, maar het klinkt alsof je daarmee de zon belet om binnen te komen. https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/8558/louvre-raam-met-veiligheidsglas?gsh=1&gsk=3&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAiaC-BhBEEiwAjY99qLJmOvu-pVzGaUgW39RLJ0OKWmRMA0322IEHnq3ZWO_HzMtIo0Ez7xoC02kQAvD_BwE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mar10tje Posted March 5 Author Share Posted March 5 Bedankt voor je uitgebreide reactie 👍Louvre raam noemen ze dit dus... Automatische raam zou alleen op het noorden of zuiden kunnen in dit geval 😬 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted March 5 Share Posted March 5 Welkom hier op het forum! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted March 5 Share Posted March 5 Welkom op het forum! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuinkas Bart Posted March 11 Share Posted March 11 Dat begint al mooi te worden! Het louvreraam is wat kwetsbaarder bij harde wind. Het zijn allemaal kleine ramen in een metalen frame. Soms kunnen ze open waaien en daarom zou ik kiezen voor een plaats die enigszins beschut is (zijde struiken). Quote Tuinkassen van het merk ACD op http://www.tuinkassenonline.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts