Tanja65 Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart (aangepast) Vandaag zit opeens mijn lievevrouwenbedstro vol met 'iets'. Ze staat nog binnen. Maar als ik ze nu buiten zet, denk ik dat ze het niet haalt. Wat is dit en wat kan ik doen? 4 maart aangepast door Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
anneliesdevr Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Oei, dat ziet er niet best uit! Ik denk, als ik het zo inschat, dat je lievevrouwenbedstro last heeft van spint of bladluizen. Spint herken je meestal aan hele kleine webachtige draadjes tussen de blaadjes, terwijl bladluizen vaak gewoon als kleine beestjes zichtbaar zijn. Op jouw foto lijken het meer kleine beestjes te zijn, maar dat kun je zelf denk ik beter zien. Mijn advies zou zijn om haar eerst even onder een zachte douche zetten. Gewoon even afspoelen met lauwwarm water, dan raak je al veel kwijt. Als het spint is, helpt het ook om de luchtvochtigheid wat omhoog te krijgen, bijvoorbeeld door haar af en toe te besproeien. En als het echt een plaag is, kun je met een mengseltje van water en een beetje afwasmiddel (of groene zeep) de bladeren insprayen. Ik zou haar nog even binnen houden, want de kou buiten kan haar flink verzwakken. Hopelijk knapt ze snel weer op! 😊 Quote
Tanja65 Geplaatst: 4 maart Auteur Geplaatst: 4 maart Dank! Ik had haar voor nu in een zakbuiten gezet (met luchtgaatjes). Haal haar zo weer binnen en dan afspoelen. Dan ff kijken hoe het gaat. Het lijken beestjes inderdaad, geen spint. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
appelvrouw Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Dat ben ik niet eens met Annelies. Ik denk dat je het plantje ook niet binnen moet houden, het is een bos plant die het hele jaar buiten kan en wil blijven. Juist nu met dit weer gauw naar buiten zou ik denken 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tanja65 Geplaatst: 4 maart Auteur Geplaatst: 4 maart @appelvrouw ik had haar gesplitst en even tijdelijk binnen gezet - dat 'even' werd iets langer dan gepland. Tja. Wat is wijsheid. Van kamertemperatuur naar nachtvorst is wel een erg grote overgang. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
appelvrouw Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Overdag naar buiten en snachts naar binnen? Eventueel afdekken met blad misschien. Ik zie aan mijn OLVbedstro dat juist in deze tijd de groei weer op gang komt. Ze komen hier en daar voorzichtig langs het verdorde blad piepen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Ik ga nog verder: direct naar buiten of in de schuur met die besmette planten. Al helemaal als ze ook buiten kunnen overleven. Zodat je tere zaailingen binnen niet besmet worden. 7 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
ElkeV80 Geplaatst: 6 maart Geplaatst: 6 maart Zou zeker ook trips kunnen zijn. Gauw buiten met die plant, of in quarantaine! In huis krijg je hem op al je planten als je niet uitkijkt. Quote
Tanja65 Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart Ik heb hem afgespoeld en buiten in een overdekte bak gezet. Hij lijkt het te hebben overleefd en ik zie vooralsnog niks meer. 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.