Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag zit opeens mijn lievevrouwenbedstro vol met 'iets'. Ze staat nog binnen. Maar als ik ze nu buiten zet, denk ik dat ze het niet haalt. Wat is dit en wat kan ik doen?

20250304_101023.thumb.jpg.0a527ede5b970632db17d6a72fed6ca3.jpg

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Oei, dat ziet er niet best uit!  Ik denk, als ik het zo inschat, dat je lievevrouwenbedstro last heeft van spint of bladluizen. Spint herken je meestal aan hele kleine webachtige draadjes tussen de blaadjes, terwijl bladluizen vaak gewoon als kleine beestjes zichtbaar zijn. Op jouw foto lijken het meer kleine beestjes te zijn, maar dat kun je zelf denk ik beter zien. 

Mijn advies zou zijn om haar eerst even onder een zachte douche zetten. Gewoon even afspoelen met lauwwarm water, dan raak je al veel kwijt. Als het spint is, helpt het ook om de luchtvochtigheid wat omhoog te krijgen, bijvoorbeeld door haar af en toe te besproeien. En als het echt een plaag is, kun je met een mengseltje van water en een beetje afwasmiddel (of groene zeep) de bladeren insprayen. 

Ik zou haar nog even binnen houden, want de kou buiten kan haar flink verzwakken. Hopelijk knapt ze snel weer op! 😊

Geplaatst:

Dank! Ik had haar voor nu in een zakbuiten gezet (met luchtgaatjes). Haal haar zo weer binnen en dan afspoelen. Dan ff kijken hoe het gaat. Het lijken beestjes inderdaad, geen spint. 

Geplaatst:

Dat ben ik niet eens met Annelies.  Ik denk dat je het plantje ook niet binnen moet houden, het is een bos plant die het hele jaar buiten kan en wil blijven. Juist nu met dit weer gauw naar buiten zou ik denken

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw ik had haar gesplitst en even tijdelijk binnen gezet - dat 'even' werd iets langer dan gepland. Tja. Wat is wijsheid. Van kamertemperatuur naar nachtvorst is wel een erg grote overgang. 

Geplaatst:

Overdag naar buiten en snachts naar binnen? Eventueel afdekken met blad misschien. Ik zie aan mijn OLVbedstro dat juist in deze tijd de groei weer op gang komt. Ze komen hier en daar voorzichtig langs het verdorde blad piepen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ga nog verder: direct naar buiten of in de schuur met die besmette planten. Al helemaal als ze ook buiten kunnen overleven.

Zodat je tere zaailingen binnen niet besmet worden.

• Like 7

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb hem afgespoeld en buiten in een overdekte bak gezet. Hij lijkt het te hebben overleefd en ik zie vooralsnog niks meer.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...