Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Haverwortel


appelvrouw

Aanbevolen berichten

De paarse morgensterd (Tragopogon porrifolius), is ooit als sierplant in mijn tuin gekomen.

Gezien en gekocht bij de groentetuin van Land en Boschzigt werd ik meteen verliefd op deze prachtig paarse, in de ochtend bloeiende bloem, niet wetend dat je hem ook kan eten..de wortel dan.

Paarse morgenster (Tragopon porrifolius) wordt ook wel armeluisasperge, keukenmeidenverdriet, oesterplant( geen idee waarom) of boksbaard genoemd. De naam als groente is haverwortel.

De paarse morgenster wordt hoofdzakelijk als wortelgroente gebruikt.De bladeren kunnen in salades worden verwerkt of op dezelfde manier als spinazie worden bereid. De zoet smakende, melksap bevattende wortel waarvan de smaak aan oesters doet denken, is zeer voedzaam. De wortels moeten onder water worden geschild, vanwege het kleverige melksap.

Je eet de wortels in het eerste jaar, de bloemen komen in het tweede jaar, maar dan is de wortel oneetbaar geworden.

 

Nou als sla of spinazie heb ik het nog niet geprobeerd.Als wortel heb ik het net gegeten als onderdeel van het voorjaarsrecept groentetuintje..

Inderdaad een beetje asperge achtig. Het was nog maar een klein worteltje maar dat beloofd meer..volgend jaar ga ik het maar in de groentetuin zaaien, zaaigoed heb ik genoeg omdat ik heel veel tweejarige heb voor de bloemen.

Je ziet waarom de wortels ook onder water geschild moeten worden..niet alleen voor het melksap maar ook tegen het bruin worden.img648188421339237043.JPG

 

De bloemen bloeien tot een uurtje of twee, of korter als ze al vroeg in de zon staan:

img613719151338320494.JPG

 

De uitgebloeide stengels vind ik ook erg mooi in de tuin..ze komen overal bovenuit.

img641391671339237554.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wortel was het niet gek hoor..lekkere zachte smaak, aspergeachtig maar niet sterk. Tot nu toe heb ik geen wortels geoogst omdat ik het voor de bloem kweek. De planten staan dus in de wat armere en schaduwrijke grond van het kruidenperk. De wortels kunnen zich daar minder goed ontwikkelen voor groentegebruik.

Volgend jaar dus zaaien als groente in de groentetuin.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik je foto zag dacht ik dat komt me bekend voor, blijkt dat het op het veld groeid waar ik met mijn hond loop.

Maar de kleur van de bloem is GEEL

Hier wordt ook de gele versie afgebeeld,

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/2006/images/103/pigla103_3.jpg&imgrefurl=http://www.tuinkrant.com/artikel/minder-gekende-groenten-haverwortel-kliswortel-melde-pastinaak-surinaamse-komkommer-poe-hutt&usg=__BsVVpi9Eu4blNUEPUiJw2zB0Oc4=&h=200&w=168&sz=10&hl=nl&start=12&zoom=1&tbnid=7HYNC4aJX2s5nM:&tbnh=104&tbnw=87&ei=WcfUT_yrDI6z8QPOh-mSAw&prev=/search%3Fq%3Dhaverwortel%26um%3D1%26hl%3Dnl%26gbv%3D2%26rlz%3D1R2GGLL_en%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

 

als iemand zaad wil kan plenty plukken.

 

gele morgenster (Tragopogon pratensis subsp. pratensis

paarse morgenster (Tragopogon porrifolius)

 

(Jet ik lees dat de bloemknop met steel netzo gegeten wordt als onze bosasperge)

http://www.permacultuurnederland.org/planten.php?zoek=&laag=&functieSER=Z24=&pid=661&page=10

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk zo leer ik weer wat bij Hans..ik heb de gele ook bij bosjes in de boomgaard..van origine groeit die hier volop, en ik zie ze overal waar het wild is. Ik wist alleen niet dat hij eetbaar was zoals zijn paarse broertje.Echt leuk! Ik had er al wat zaad van geoogst en van de paarse oogst ik ook nog meer..dus ook van mijn kant..voor wie wil..ik kan het ook in de blijde doos stoppen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker durf ik dat! Ook al omdat de plant van oudsher voedsel was in onze streken...als je wilt doe ik een dezer dagen een test (dan moet wel bij de paarse of gele een knop nog niet in de bloei zijn..de plant staat al even te bloeien.)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke nou ik geloof dat ik hier niemand zo gek krijg, en alleen is zo ongezellig haverwortelasperge eten

Die pluizenbollen zijn echt mooi he, 1 zaadje met de onwijze paraplu eraan is ook mooi.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb ze gegeten Hans, de jonge bloemknoppen van de Haverwortel.. en het was nog helemaal niet zo gek..ik had er alleen maar twee ( een gele en een paarse) en vond weinig verschil tussen de beide bloemknoppen. Ik kan niet precies zeggen waar ze naar smaken; misschien nog het meeste naar de bosasperges en zo ook de struktuur. Volgend voorjaar ga ik het maar eens serieus eten ( nu zijn ze bijna uitgebloeid) met een gekookt eitje en peterselie botersaus..!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke wilde Li ook proeven, of laat hij dat aan jouw over, mijn familie gaat zuchten als ik iets eetbaars ontdek

in het wild,

(nuja na de kefir, is vertrouwen in mij tot 0 gedaald )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...