Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Broccoli ziek? (gaatjes en doorzichtig blad)


ilse

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al.

Ik vraag me af of mijn broccoli ziek is of dat hij toch aangevreten is. Kunnen jullie misschien meekijken?

 

00147491339339416.JPG00269451339339424.JPG

 

Het zijn nog net geen gaten maar als ik me vinger eronder hou kan ik me vinger al wel zien....

voor alle zekerheid heb ik zojuist al wel weer nieuwe slakkenkorrels gestrooid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je ze gevonden hebt.

 

Er zijn een paar dingen die je kan doen...

 

* Telen onder gaas of Ikea vitrage, dan kunnen de koolwitjes geen eitjes leggen: geen rupsen mogelijk.

* Onder de bladeren, en heel soms erop zoeken naar eitjes. Dit zijn kleine gele balletjes. Veel bij elkaar zijn van het Groot Koolwitje. Een paar her en der zijn van het Klein Koolwitje Fijndrukken met je vingers. Met heel veel planten geen aanrader maar met een paar prima te doen.

 

* nu even vaker checken op rupsjes, je hebt ze vast niet allemaal gevonden.

Dat ze wat blad knabbelen is zo erg nog niet maar uiteindelijk gaan ze over op de kool en das niet zo smakelijk. Bij een jonge plant heb je kans dat er geen blad meer over is en ze in de kern van de plant eten. Dan is het einde verhaal...

 

* een beetje een flauwe Geen kool telen

Op alle planten van de Brassica (kool-)familie kunnen eitjes van deze twee vlinders te vinden zijn. Dus ook op het loof van radijs, rucola, boerenkool etc. etc. Op paarse planten is de kans wel veel kleiner.

 

 

Foto van de eitjes van het Groot Koolwitje:

eitjes-groot-koolwitje46131329833040.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...