Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben benieuwd of jullie alles eerst in een kweekbakje voorzaaien of dat jullie ook rechtstreeks in de grond van de tuinkas zaaien? Wat werkt het beste?

Geplaatst:

Hangt er ook vanaf wat je wil gaan kweken. 

Tomaten, peper aubergine en paprika moet je bijv altijd wel voorzaaien thuis op een warme plek. Want het klimaat bij ons is te koud en het groeiseizoen te kort , dus tegen dat het wel warm genoeg is om direct in de volle grond te zaaien dan ben je al te laat. 

Gewassen als kroten, sla , tuinbonen etc kunnen beiden. Het voordeel van voorzaaien is dat er altijd wel iets uitvalt, en dan zit je niet meteen met een "gat", en slakken houden ook  liever van heel jonge plantjes dan de iets grotere plantjes.

En van wortels zeggen ze weer dat je die het beste altijd meteen in de volle grond kunt zaaien

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik zaai bijna alles voor tegenwoordig. 

1. het geeft me wat leuks te doen als het nog net iets te koud is 

2. minder last van dingen die niet opkomen 

3. Ik voel me altijd mega gestructureerd en planmatig. Terwijl mijn tuin totale chaos is 😂

Ik zaai wel veel voor in de kas/warme bak want in huis werkt een boel niet. En daar heb ik ook geen plek voor. 

aangepast door Lsjr33
  • Like 3
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik zaai alles voor wat voorgezaaid kan worden.

Zo kan ik de sterkste plantjes uitkiezen om uit te planten en heb ik geen lege plekken in de tuin.

Bovendien (hoop ik dan) gaan de slakken achter de jongste plantjes aan en zijn deze voorgezaaide plantjes al iets groter.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik zaai peper, paprika en tomaat sowieso voor. Dit jaar ook aubergine. Sinds vorig jaar zaai ik ook sla voor. En de groente voor het naseizoen zaai ik ook voor. Verder zaai ik ter plekke. 

Geplaatst:

Hoe kan je best voorzaaien organiseren, wetende dat ik geen serre heb en in huis niet echt plaats voor een grote kast nog te plaatsen?

Je hoeft niet voor te zaaien, alleen voor pepers ( nu te laat) en tomaten e.d, is dat beter.

De meeste reguliere moestuinplanten kan je ter plekke zaaien of in de tuin in potjes voorkweken. 

Voorkweken geeft alleen een kleine voorsprong en zekerheid bij het zaaien.

Bekijk eerst eens wat je wil gaan oogsten, veel planten zaai je nooit voor.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Ja, ik zaai alles voor, maar dat komt omdat de moestuin een eindje verderop is en ik niet op het pas gezaaide zaaigoed kan letten qua watergeven etc. Door het thuis te doen heb ik die controle wel en niet de verplichting om erop uit te gaan om op de tuin alles in de gaten te houden. 

Vanaf volgend jaar mogelijk de moestuin bij huis dus dan ga ik meer direct zaaien. Grote voordeel is dat de plantjes dan echt makkelijker groeien is mijn ervaring. Voor kweken kent z'n eigen uitdagingen.

• Like 2
Geplaatst:
Op 26-3-2025 om 22:00, Patrijs zei:

Je hoeft niet voor te zaaien, alleen voor pepers ( nu te laat)

@Patrijs kun je bepaalde pepers ook direct zaaien volgende maand?

Ik kan een aantal zaden voordeliger kopen en de Chili-paprika Spicy Jane F1 zit daarbij. 
Die kan ik volgende week dus niet meer voorzaaien, maar buiten is het veel te koud.

Geplaatst:

Petra, het probleem is meer dat pepers erg langzaam groeien. Als je ze volgende week zaait, heb je pas ver na de zomer vruchten aan de plant, en dan is het aantal uren daglicht weer erg laag.

• Thanks 1
Geplaatst:
43 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik kan een aantal zaden voordeliger kopen

Het is inderdaad te laat om pepers nu nog binnen voor te zaaien. Ik begin in januari bijvoorbeeld. Direct buiten zaaien zou pas zin hebben als de temperatuur rond de 25 - 28 graden is. Dat duurt nog wel even en zoals Arja aangeeft, dan heb je altijd een veel te kort seizoen in Nederland om de vruchten rijp te krijgen. Voor wat betreft de voordelige zaden, let even op de houdbaarheidsdatum. Peperzaden zijn lang houdbaar, maar het zou jammer zijn als je nu zaden koopt die al behoorlijk oud zijn (en daarom in de aanbieding).

• Like 2
Geplaatst:

Wat Dahli hierboven zegt. Sommige artikelen zijn niet voor niets in de aanbieding. Het is sowieso handiger om in de winter eens te bedenken wat je allemaal wilt kweken het komende seizoen, hoeveel je daarvan kwijt kunt in je tuin/bakken, en daarop te baseren welke zaden je bestelt. Natuurlijk komt daar vaak nog van alles bij door ruilen en cadeau krijgen, maar je voorkomt dan allerlei impulsaankopen (en verzendkosten!) die eigenlijk niet meer op tijd zijn of niet in je plan passen. Ook kun je, als je in de winter je moestuinplan hebt gemaakt, volgens een overzichtelijke planning op tijd beginnen met voorzaaien te beginnen met pepers en paprika's. En zo zijn we weer terug on topic.  \o/

• Like 1
Geplaatst:

Een andere weg is de pepers zaaien als het warm weer is en ze dan in de winter binnen overhouden.

Je kan dan volgend seizoen met een vliegende start beginnen en een mooie oogst krijgen.

Een zomerseizoen buiten is eigenlijk te kort voor pepers.

Er staat daar genoeg over geschreven op het forum.

Zelf zaai ik zo weinig mogelijk voor in huis.

Ik vind het te veel rompslomp en onnodig.

Wel zaai ik wat voor onder glas buiten,  dat kan al onder een glasplaat.

Met goed plannen kan je genoeg kweken om jaar rond vers te kunnen eten met de seizoenen mee.

• Like 2

Dank jullie allemaal. De pepers waren toevallig niet in de aanbieding die ik wou hebben en ik heb ze ook maar niet besteld. Inderdaad aan het eind van het jaar staan ze dan op mijn lijstjes voor het volgende seizoen.
Ik dacht dat ik geen verzendkosten had, maar ik was te laat. Ik heb heel veel mail staan (geen tijd om het te lezen door omstandigheden), en niet op de datum gelet. Ik heb dus wel wat besteld wat in de aanbieding is, maar dat kan ik ook nog zaaien. En het betreft geen dure zaden zoals tomaat, komkommer, e.d. want die koop ik inderdaad ook niet in voorraad.

Overblijven in huis, daar begin ik niet aan, in de winter wil ik wat rust en mijn huis is in de winter erg donker, de kast gaat dan ook naar buiten om mijn uien en knoflook op te hangen en mijn man wil niet allerlei planten in huis hebben. Ik heb geen glas buiten. 

Ja en ik probeer ook zo min mogelijk voor te zaaien. Mijn bieten zaaiingen b.v. heb ik weg moeten doen, werden te slungelig, maar dat kwam misschien door de verkeerde aarde/grond. Dus later gewoon direct zaaien.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...