Jorieke123 Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Mijn 'tuinaardbei' smaakt dit jaar (tot nu toe) nergens naar. Niet zuur, niet zoet, gewoon naar water Ik heb voor het eerst aardig wat planten van de frambozenaardbei, de paar vruchten van vorig jaar waren zo lekker dat ik alle stekken had opgespaard en uitgeplant.En ik heb er nu al 3 aardbeien van kunnen plukken, die weer overheerlijk waren! Grappig; ik had die soort besteld als bestuiver voor de (overigens ook erg lekkere) ananasaardbei. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Claudia69 Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Vorig jaar een aantal Lambadaplantjes gezet naast de Elsanta's die er al stonden. Zijn compacter en geven iets minder vrucht maar ik vind ze veel intenser naar aardbei smaken. Quote
Bit Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Hier ook voor het eerst oogst van Lambada's en Elsanta's. Hoewel de Lambada in 1e instantie behoorlijk leek tegen te vallen ( een forumlid wees me er op dat je ze echt lang aan de plant moet laten hangen, niet te vroeg plukken !, juist bij de Lambada's niet ), had ik er gisteren 1 te pakken die inderdaad erg lekker was. Mooi zoet, mooi zuur, mooi in balans en diep van smaak, en een lange smaak ook. Echt lekker ja. De Elsanta's moet ik vaker proeven, maar vallen ook al zo tegen. 6 planten staan dit jaar om te proberen. Er zit veel belofte in, maar de 1e zijn net rijp. Quote
RobO Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Een bakje onbekend, maar wsnlk Korona, goed rijp, heerlijk1 lambada, voor het eerste jaar, nog heerlijker, die gaan we stekken Quote
Frank Houweling Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Pelgrim Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Mijn Ostara's smaken heerlijk. De Lambada had mijn dochter al weggewerkt voor ik er erg in had. Een onbekende soort heeft een heerlijke structuur maar geen smaak. Die gaat er dan ook uit. Quote
Pimschepers Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Honeoye - prima, beetje aan de zure kant maar dat hoort ook.Ostara - Beetje waterigSenga sengana - TopperRumba - Topper Zag de lambada, ostara, korona en elianny ook al rood worden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Mijn soorten kan ik nu vrijwel allemaal proeven. Omdat de bordjes wel eens door elkaar raken wil ik ze ook op foto hebben.Komen ze: ( o ja, Elianny is natuurlik met twee ennen, en Mare de b is Mara du bois... de papiertjes waar de aardneien op liggen zijn 9x9cm..)op volgorde van smaak 1 Frau Mieze Schindler...the best!Zoet, smaakvol, geurig..een feest om te eten. 2 AardbeiZonderNaam aardbei die ik via via buren heb gehad..ik kreeg twee soorten, de plantjes zaten door elkaar. Ze lijken het geen van beide te zijn.Deze aardbei rijpt van wit naar roze naar rood. Is de bovenkant helemaal rood kan hij van onder nog wit zijn.Mooie volle geurige aardbeismaak. 3 Aardbei van de buurvrouw(heb ik al 10 jaar) gewoontjes smaakvol en geeft veel 4 Mount Omei..abrikoosaardbei..lekker maar zo weinig... 5 Elianny..ook goede smaak 6 Cambridge Favorite..ook goede smaak 7 Mare de bois..zie 4 8 Ananas...mwa.. die blijft niet Dit zijn dus de bordjes die ik bij de viavia-aardbeien heb gehad.Gariguette heb ik gekoekeld..en dat lijkt hem niet te zijn.. Die Nova Gento moet ik dan nog ergens hebben..kan zijn, maar het lijkt of alle aardbeien al geven..en die Nova Gento zou pas vanaf juli geven. Als het hem is zou ik blij zijn..is een doordrager.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Stan Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 (aangepast) Mijn verzameling aan aardbeien in het rijtje naar smaak. Op nummer :1 Lambada 7 stuks en 1 spontane zaailingEdit : 2 Samba Salsa slechts 1 plant2 3 Ostara rond de 20 stuks3 4 vesca 2 stuks4 5 sarian 12 stuks Nog niet geproefd :Tago 3 stuksSamba slechts 1 plantFragoo 4 stuksen nog 1 a 2 soorten waar ik de naam nu even niet van weet(zet ik hier later wel even bij )Ik heb ook een framboosaardbei gehad. Die is nu stuk. 1 juli 2013 aangepast door Gast Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Bit Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 Wat soortjes. En ook in de verschillen van vruchten van 1e jaars planten en 2e jaars planten.Lambada en Florence waren nog niet goed rijp vanmiddag toen ik deze foto's wilde maken. De rijpe waren gister al op. Florence tegenvaller: herproeven. Lambada heeerlijk. Elsanta 1e jaars planten ( dit voorjaar gezet ). Smaak niet overtuigend. Waterig, matig. Frau Mieze Schindler. 1e jaars planten, stekken van vorig jaar. Heerlijk en groot. Indien goed rijp: erg geurig en smaakrijk. Iets ón-aardbeis ook wel. Frau Mieze Schindler 2e jaars. Kleiner. Zelfde smaak. Gariguette 1e jaars. Stekken van vorig jaar. Groot, Ook erg smaakrijk. Goed in de zuren, maar ook mooi zoet. Iets kruidig Gariguette 2e jaars. Zelfde maar veel kleiner. Meer aardbeien maar echt veel kleiner, en soms zo klein dat de zaden in de smaak gaan tellen. Ostara. Doordrager. Ook een rijke drager. 1e jaars, stekken van vorig jaar. Soms mega grote en nog lekker ook. Niet op de foto. De grootsten zijn al weg. Vlakker van smaak maar wel erg zoet en rijk zoet. Lekker hoor. 2e jaars. Zijn beduidend kleiner en kwetsen ook meer. Elianny 1e jaars stekken van vorig jaar. Groot en heerlijk. Beetje a la de Gariguette. 1e jaars zijn ook mega groot. Niet op de foto ( al op ) Mare du Bois. 2e jaars planten. Gaat m niet worden. Matige dracht. Kleiner. Op zich niet erg, als ze echt lekker waren. Zijn ze soms. Maar vaker niet. Schoonhoven. 1e jaars stekken. Is niet de naam, maar kan er niet achter komen welk soortje het is. Doordrager, rijke drager maar kleiner van stuk. Smaak goed maar niet super. Iets vlak Quote
Bit Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Dit nieuwe seizoen voor het eerst geproefd : ' Zelva' . Kruidige smaak met voor mijn smaak te veel zuren. Stevige aardbei, mooie kleur. Erg aanwezige pitjes. Heb er maar 1 plant van, ga ik niet mee verder. ' Evie II ' : heb ik ook maar 1 plant van. Heerlijke en mooie aardbei, vrij groot, mooie midden-rode kleur en met complex zoet. Echt héél lekker. Doet me iets aan de echt goed uitgerijpte Lambada denken, zelfs ver weg iets van de Frau Mieze Schindler.Zeer aan te bevelen. De Elsanta's vallen ook dit jaar het meest tegen. Die gaan er allemaal uit. Quote
Kikie Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Ik kan dit jaar ook meedoen met dit topic Hier hebben we volgende rassen al geproefd dit jaar:- Elianny: zeer lekkere, zoete, grote vruchten- Lambada: ook erg lekker, zoete, grote vruchten. - Pink marathon: indertijd gekocht voor de roze bloemetjes, maar niet zo lekker in vergelijking met de andere rassen. Die gaat uit en wordt vervangen door een andere. - Gorella en darselect: zoete, lekkere smaak- annablanca: speciale smaak, maar wel lekker. Wel leuk om erbij te hebben. Geeft enorm veel uitlopers.- Ostara: kleinere vruchten, maar wel lekker en zoet- mara des bois: kleinere vruchten, maar wel lekker en ook zoet.- Gariguette: lekker, maar kleine vruchten in vergelijking met elianny en lambada. - frau mieze schindler: lekker, maar moeten helemaal rijp zijn. Er hangen erg veel vruchten aan, dus er staat ons nog veel proeverij te wachten. Deze geven wel erg makkelijk uitlopers vind ik. Het is moeilijk om te zeggen welke het lekkerst zijn.Elianny, Lambada en gorella zijn tot nu toe de top 3 van lekkerste vruchten en ze geven ook grote vruchten. Het fijne hier is ook dat als je per ongeluk de vrucht ietsje te vroeg plukt, ze toch al erg zoet zijn. Quote
sugar Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 ' Evie II ' : heb ik ook maar 1 plant van. Heerlijke en mooie aardbei, vrij groot, mooie midden-rode kleur en met complex zoet. Echt héél lekker. Doet me iets aan de echt goed uitgerijpte Lambada denken, zelfs ver weg iets van de Frau Mieze Schindler.Zeer aan te bevelen. Een geweldige aardbei, maar oh zo moeilijk om aan te kopen Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
RobO Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 korona: lekker fruitig met een klein zuurtjelambada: lekker maar de planten willen niet erg bij ons Quote
Sepp Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Ostara geen id, eerste lading aan moedernatuur gedoneerd Quote
Claudia69 Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Lambada doet het hier dit jaar beter. Is ook geen koud voorjaar geweest. Ze hebben precies meer warmte nodig dan mijn andere soorten om in groei te schieten. Ik vind ze wel lekker. Maar Elsanta is productiever. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Cambridge en Frau Mieze S. zijn hier op dit moment favoriet... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Piroska Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Frau Mieze geeft echt heerlijk fruit, dat is mijn favoriet op dit moment, OK ze zijn niet heel erg groot maar wel echt superlekker! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Valerie Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Ostara, verrassend goedDe "Jasmin" tot nu toe de lekkerste. Erg vroeg erg grote aardbeien alleen verder geen grote opbrengstMrak, niet heel lekker die ga ik denk ik niet stekkenBosaardbei, prima Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Salamandertje Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Ostara: heerlijk zoet, sommige groot en anderen wat kleinerSarian: moet echt door en door rijp zijn wil die lekker zijn. Erg laat met vruchtvorming. Heeft nu nog steeds maar hele kleine vruchtjes. Sommige vrij groot en anderen wat kleiner.Sonata: nu aan het rijpen! Zeer grote vruchten. Quote Bzzzz...
Kikie Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Na wat meer geproefd te hebben, een update:- annablanca: gaat eruit, geeft veel uitlopers, vruchten zijn erg kwetsbaar: de ene dag zijn ze nog niet goed en de volgende dag hebben ze al bruine plekjes- frau mieze schindler: in de moestuinbak doen ze het heel goed, in de volle grond zijn de vruchten beschimmelt. Ook moeilijk om te beoordelen wanneer je ze moet plukken: de ene dag nog niet lekker wegens nog niet rijp en dan zijn ze niet meer lekker wegens tè rijp. In volle grond gaan ze eruit, in moestuinbak twijfel ik nog...- pink marathon: gaat eruit, niet lekker, kleine vruchten, veel uitlopers Blijven zeker:- lambada* en elianny*: beiden zéér lekker, grote vruchten- darsalect*- gorella*- vima zanta- mara des boisVan deze * ga ik uitlopers nemen en vervangen door de planten die tegen vallen qua smaak. Quote
Bit Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Frau Mieze Schindler is zeker gevoelig voor rot. Droog houden van de planten en vooral de vruchten moet haast wel. Ik denk zomaar ( eigen idee ) dat de structuur van de huid van haar aardbeien daar ook wel debet aan is. Toch: volledig rijp laten worden; tegen het óverrijpe aan: echt superlekker.Daarnaast vind ik een groot voordeel van de FMS, dat de plant láng draagt, langer dan de gemiddelde gewone aardbei bloemtrossen maakt. Ik krent trouwens hevig. Is iemand bekent met de aardbei ' Florika' ??Heb hier 3 grote planten staan, vorig najaar gekregen van een mede-forumlid. Nog geen bloei gehad van de huidige planten, wel lekker veel uitlopers en ik ben hem aan t vermeerderen.Smaakervaringen ?? Quote
Salamandertje Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Tot nu toe is dit mijn ranking: 1. Ostara, vrij kleine vruchten, smaak uitstekend, lang seizoen2. Sonata, grote vruchten, mooi aroma, smaak goed3. Bonk, grote vruchten, smaak uitstekend, helaas maar weinig opbrengst en veel uitlopers (plantjes zijn nog erg jong)4. Sarian F1, kleine vruchten, smaak slecht, slechte oprengst. Ga de sarian volgend jaar vervangen door bonk. Ben nu aan het stekken! Quote Bzzzz...
Kikie Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 @ Bit: de frau mieze schindler stond juist eerder te droog hadden we de indruk. De nog onrrijpe vruchten zag je al dat ze rot zouden gaan worden, maar toch laten aanhangen om zeker te zijn: allemaal kunnen afknippen en weggooien. Ik was wel laat met stro eronder te leggen. Zou dat de oorzaak zijn geweest? We vonden ze eerst ook erg lekker en ze krijgen veel vruchten en uitlopopers, dus als het nog te verhelpen zou zijn wil ik dat zeker proberen. Quote
Thamar Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Ook hier voor het eerst aardbeien dit jaar (in bakken). Daroyal: heerlijk, grote aardbeien, lekker zoetSonata: ook lekkere, grote aardbeienOstara: eerste lichting erg kleine aardbeien, nu hangen er groen aan (2de lichting), deze zijn groterFlorence: deed het niet heel goed, geen grote opbrengst. Smaak ??? is met namen in de jam gegaan Vond de Daroyal de grootste topper! Groetjes, Kelly Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.