Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe smaken Jouw eigen gekweekte aardbeien


Borsalino

Aanbevolen berichten

Ik vind de Vima zanta het lekkerst. Maakt helaas de minste uitlopers. Lambada vind ik ook heel lekker. Zo zacht allemaal. Elianny had ik vorig jaar een stuk minder mee, maar dit jaar ook wel lekker. Misschien is mijn smaak ook wel veranderd? Ik weet het niet.

Rumba en Maxim vind ik het het minst. Vroeger kon je bij het ziekenhuis fruitmanden kopen met druiven erbij. Die druiven hadden altijd een geparfumeerd smaakje. Zo vind ik die aardbeien ook smaken. Ik was weer helemaal in het ziekenhuis uit mijn jeugd terug.

Mijn kinderen vinden de Maxim daarentegen fantastisch. Een knuist vol met 1 aardbei is natuurlijk heel indrukwekkend . Dus ze vechten om die Maxim. Ze zien er ook heel indrukwekkend uit, dat ben ik met ze eens. Maar zelf heb ik liever een kleinere aardbei die minder naar een wolk parfum smaakt. Mijn man kan na Corona minder proeven en die vindt Maxim wel lekker. Smaakt tenminste naar aardbei zegt hij. Die andere soorten zijn zachte hoopjes flubber in zijn mond. Ook sneu.

Ananasaardbei vind ik grappig als soort. Zon crèmeig beitje met van die blosjes. Lief. Vind de smaak niet heel bijzonder, maar zou hem ook niet willen missen.

Ik had ook 4 cherryberry aardbeien maar daar kan ik me de smaak niet eens van voor de geest halen. Een aardbei smaak?! Geen idee. Weinig indruk gemaakt.
Ik heb frau schmieze schindler aardbeien gehad ooit van iemand van het forum hier. Ik denk dat ze het bij mij gewoon niet zo goed doen. Ze blijven heel klein en dan pluk je 10 aardbeien die samen net 2 aardbeien zijn. Ik heb het gevoel dat het niet aan de aardbei, maar aan hun woonplaats en groeiomstandigheden. Plaatjes op internet zijn ook een stuk groter, dus ik wil ze nog niet helemaal afschrijven. Dit jaar gaat alles eruit en ga ik alleen de uitlopers ervan gebruiken.

En verder heb ik ‘supermarkt’ aardbeien. Een met een roze bloem die leuk bloeit, maar die aardbeien zijn echt niet te eten. Die mag blijven vanwege zijn roze bloem. En andere supers zonder bij mij bekende ras doen het eigenlijk heel erg goed. Mooi formaat. Goede smaak. Kan natuurlijk ook. Het hoeft niet altijd een ras te hebben. Maar wil ze wel gescheiden houden

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij sommige soorten aarbei wel helaas last van bladvlekziekte, ook veel bladluizen en trips. Gelukkig geven alle soorten wel een paar goede aarbeien. Vandaag een vima zanta en lambada kunnen eten en vond vima zanta wel lekkerder dan lambada maar over een paar weken als er wat meer zijn zal ik een uitgebreid verslag schrijven :)

 

volgendjaar ga ik wel direct als de plantjes op komen beginnen mey preventief spuiten van een zelf gemaakt middel van cayenne pepers en knoflook wat ik inkook en dan met water mengen wat groene zeep en beetje olie waardoor het goed blijft plakken. En dan blijven als het goed is de luizen en trips weg elke 7 dagen herhalen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kevins Moestuinaardbeien zijn doorgaans een eenvoudig gewas. Dat je planten zoveel last van problemen hebt zegt eigenlijk dat de planten enorm zwak zijn. Je teelt in bakken geloof ik, wees niet te gortig met voeding. Voeding kan overstimuleren en heel veel groei tot gevolg hebben, slappe, zwakke, vegetatieve groei die enorm vatbaar is voor plagen en ziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG Dankjewel voor de tip :) sommige bladeren hadden en bruine rand van overvoeden dus toch teveel voeding gegeven. volgendjaar maar eens minder voeding geven had voor dit jaar het advies opgevolgd van de kweker en om de dag gemeten met een Fertometer als die op groen stond geen voeding gegeven als die naar geel ging weer voeding bij geven tot het weer op groen stond. Aardbeien in volle grond hadden geen enkel probleem en die hadden alleen koemestkorrels en kalk gehad. 

aangepast door Kevins Moestuin
Spellingsfout
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een Ferometer?

 

Ik had dit jaar zoveel aardbeien (Korona, Daroyal en Ostara) dat ik er niet tegen kon plukken. Je kon ze halverwege mijn tuin al ruiken! 🤗

Het enige dat ik afgelopen jaar veranderd heb, is minder diep planten. Blijkbaar deed ik dat altijd te diep. Voor de rest alleen compost gegeven in het voorjaar. En een blauw net. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels even gekeken op Fertometer. Een fertometer zegt volgens mij helemaal niks over welke meststof je eventueel zou moeten toevoegen, alleen hoe goed de grond  die je hebt electrische stroom doorgeeft middels zouten. Stikstof, fosfor, kalium? Kalk, magnesiumtekort of andere sporenelementen? Snel wegsmijten dat ding en een boekje kopen over gebreksziekten bij groenten en fruit. Tenzij je er een studie wilt maken.

Misschien heb ik het mis, maar laat ik @Mai Pensato even vragen, die is thuis in dit soort dingen.

aangepast door woldistel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel ik vermoed dat meningen hierover verdeeld kunnen zijn, uiteraard geeft het geen exacte mening echter als jij zelf al weet wat jouw planten nodig hebben en in welke dosis ongeveer dan kan je wel goed meten wanneer je dit moet toedienen. De meester op dit forum als het om bato bakken gevuld met aarbeien gaat borsalino gebruikt ook een fertometer, vandaar dat ik hem ook ben gaan gebruiken is alleen nog even wennen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om de verschillende beoordelingen te lezen over de aardbeien. Ik heb dit jaar alleen maar 12 ostara aardbeien staan, iets waar ik overigens zeer tevreden over ben. Continue rijke oogst, de planten staan er ook prachtig bij.

maar ik heb alvast wat soorten op mijn verlanglijstje staan voor het komende jaar!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marinkemijn persoonlijke ervaring is dat de doordragers zoals Ostara qua smaak echt niet kunnen tippen aan enkeldragers. Ze zijn niet vies, maar puur voor continu verse aardbeien zijn ze prima, voor de smaak echt betere. 😉 Het overschot vries ik in en zo heb ik de komende maand ook nog super aromatische en smaakvolle aardbeien voor door de yoghurt. Oja, heb ook maar twee maanden plukwerk, daar gaat veel tijd in zitten, dus dan zijn de enkeldragers ook heel prettig, na half juli stopt de oogst en kijk ik niet meer naar de aardbeien om.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-7-2022 om 18:20, woldistel zei:

Een fertometer zegt volgens mij helemaal niks over welke meststof je eventueel zou moeten toevoegen, alleen hoe goed de grond  die je hebt electrische stroom doorgeeft middels zouten. Stikstof, fosfor, kalium? Kalk, magnesiumtekort of andere sporenelementen?

 

Een beetje off-topic maar omdat @woldistel vraagt naar mijn mening over die fertometer.

Het meten van de electrische geleiding (electrical conductivity ofwel EC) is een gebruikelijke manier om de totale voedingstoestand te meten. Het zegt dus inderdaad niets over de verhouding tussen de verschillende hoofd- en sporenelementen.

Het betrouwbaar meten van de voedingstoestand op deze manier rechtstreeks in grond of substraat is echter erg lastig. Want de electrische geleiding wordt ook (heel erg) beinvloed door de vochtigheid (hoe natter, hoe beter de geleiding) en daarnaast is deze ook temperatuur-afhankelijk (hoe hoger de temperatuur, hoe beter de geleiding) en ook het type grond of substraat en de hoeveelheid wortels hebben invloed. Ook andere elementen in de grond zoals bijvoorbeeld natrium kunnen de meting minder betrouwbaar maken.

Daarom wordt de EC ook meestal gemeten in een 100% voedingsoplossing en altijd met temperatuurcorrectie (EC wordt in de tuinbouw altijd teruggerekend naar 25 gaden). 

Zoals ik in mijn introductie hier heb aangegeven werk ik, sinds ik mijn studie aan LU Wageningen heb afgerond, voor een bekende substraatleverancier (inmiddels ruim 31 jaar). Daar hebben we samen met Wageningen een sensor ontwikkeld die zowel watergehalte als EC (voedingsniveau dus) rechtstreeks in een steenwolmat kan meten.  Om beide goed te kunnen scheiden en betrouwbare cijfers te produceren is echt heel ingewikkeld en heeft jaren ontwikkeling gekost. En die ontwikkeling gaat nog steeds door. Zo'n sensor kost wel meer dan 1.000 EUR.

 

Dus met alle respect hoor.... die fertometer van 2 tientjes geeft hooguit een zeer ruime indicatie. En zelfs dat betwijfel ik. Ik heb even gegoogled en ik kan niet vinden of er een temperatuurmeting bij zit. Verder loopt de voedingsbehoefte van de verschillende gewassen nogal uiteen. Aardbeien worden bij een veel lagere EC geteeld dan bijvoorbeeld tomaten. Paprika en komkommer zitten daar weer tussenin. Kruiden en sla daarentegen gedijen beter met nog wat minder hoge EC. Ik lees dat de fertometer geschikt is voor diverse planten geteeld in potten.

Het zou mij niets verbazen dat als die fertometer aangeeft dat er te weinig voeding in je grond zit en je zou alleen regenwater geven (EC=nagenoeg 0) dat hij dan groen kleurt. Om de invloed van vochtigheid uit te sluiten zou je alleen moeten meten wanneer de grond nat is (maar tussen nat en nat kan ook al 10% verschil zitten..)

 

Als je aardbeien in (Bato) bakken teelt (ik doe dat zelf ook, wel met steenwolsubstraat erin ipv potgrond of cocos) kun je veel beter het drainwater opvangen en met een standaard EC meter de EC daarvan meten. Dat geeft een veel betere indicatie over de voedingstoestand in het substraat. De meeste professionele aardbeikwekers doen dat ook zo (en deze laten dan ook iedere 1-2 weken een complete voedingsanalyse maken maar dit terzijde).

Zo'n EC meter met temperatuurcorrectie heb je ook al voor 2-3 tientjes.

 

 

 

aangepast door Mai Pensato
  • Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Helaas zal ik dit jaar geen omschrijving kunnen geven van de andere aarbei soorten omdat beide water gevers hun taak niet serieus hebben genomen en de afgelopen 10 dagen geen water hebben gegeven, met als eind resultaat 200 aarbei plantjes die afgestorven zijn. Volgendjaar meer succes :) voor de andere veel succes dit jaar en vooral genieten van de aarbeien.

IMG-20220729-WA0004.jpeg

IMG-20220729-WA0006.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland zeg dat volgendjaar komt er een kraan aansluiting achter in de tuin met een druppelsysteem en een computerregelaar om te voorkomen dat dit nog eens gebeurd.

 

Ps: heb nog net niet lopen huilen toen ik terug kwam en mijn tuin zo aantrof dit zijn enkel de aarbeien, de tomaten, pepers en enkele andere groentes ook allemaal verloren helaas. Enige wat het overleefd heeft is de courgette en pompoen

aangepast door Kevins Moestuin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...