Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe schadelijk is meeldauw?


dennislp

Aanbevolen berichten

Even een discussie over Meeldauw, een vervelende schimmel op je plantjes.. Maar in hoeverre is het nou giftig? Op internet zijn er namelijk amper goede bronnen te vinden merk ik..

 

En stel je hebt munt met meeldauw: Eten word misschien afgeraden, zou je er dan nog wel thee van kunnen maken?

 

Kennen jullie goede bronnen, of wat denken jullie zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans dat je daarmee moet lachen lijkt me vreemd.

 

Natuurlijk gaat niemand groenten waar je duidelijk ziet dat er meeldauw aanzit opeten, misschien wel schillen ofzo, er zijn rare types die alles opvreten hoor.

 

Kan toch zijn dat je het helemaal nog niet ziet dat er beginnende meeldauw aanwezig is op een daar gevoelige groente of kruiden.

 

Herinner mij nog vorig jaar al die heisa over die komkommers, geraakte zelfs niet van mijn bio-komkommers af

Voor sommigen al de gedachte alleen al.

 

 

Ik zou zeker er niet van eten of thee maken van munt als er duidelijk tekenen zijn van meeldauw.

Maar zoals ik al zei als je het niet weet speel je het goedje ook mee naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik moet zeker er om lachen, omdat Dennis ook had kunnen zeggen, mijn munt heeft weer meeldauw kan ik het toch gebruiken voor de thee?

Veel logischer is om het probleem meeldauw een x goed aantepakken niet tutten met zieke plantjes en dan gaan twijfelen om die nog te gebruiken, tenslotte is het meeldauw pobleem van Dennis al vaker voorbij gekomen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meeldauw zit gewoon weer feestelijk overal op.. Kan haast niet meer anders dan verspreiding door insecten. Word er soms wel een beetje hopeloos van.. maarja, opgeven komt niet voor in m'n woordenboek Ok, heb meer last van mineer-vlieg-larfjes dan meeldauw

 

Maar als er maar één klein vlekje van 1mm op een blaadje zit.. Dan vraag ik me af of het wel schadelijk is. Dat is misschien het zelfde als een supermarkt artikel weg gooien als het nog maar 1 dag over datum is? Je immuunsysteem kan heust wel iets aan tegenslag hebben, zolang het maar niet te veel wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou is ook vervelend, mischien moet je nog een x naar de basis kijken waarop je planten kweekt/verzorgt,

op mij wekt het de indruk dat je veel plantjes heb staan in kleine potjes, dicht op elkaar enzv. niet optimaal

waardoor ziektes, schimmel en beestjes meer kans krijgen.

Mischien is het mogelijk dat je overgaat op vollegrond en aandacht geeft aan gezonde sterke planten kweken

mischien minder planten, denk dat dit enorm kan schelen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik al zoveel mogelijk gedaan. Zo stonden de kruiden vorig jaar in 2liter potten (ik was 'n beginner!!) , nu in 5 liter potten.

 

Heb alle potten van vorig jaar afgewassen, heb de grond/tafeltjes/muren schoon gemaakt voor zo ver dat kon.. Best veel gedaan. Maar blijkbaar weer niet genoeg.

 

Ben nu wel aan t spuiten met ecostyle vital sinds 2 weken.. Dus wie weet dat binnenkort ik geen toename meer zie. Wie weet.

Ik denk inderdaad dat de planten zo resistent mogelijk maken het meest zinvolle is. En misschien vaker oogsten zodat er minder volle planten ontstaan.. kruiden drogen etc.

 

De rupsen zijn er trouwens ook weer, maar gelukkig in beheersbare aantallen. Wel vermoeiend alle blaadjes nachecken maarja, aardbeien bespuiten? No way.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...