Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vond zojuist tweemaal zo'n geniepig, vlijmscherp stukje veiligheidsglas in de potgrond.

Helaas kan ik me niet exact herinneren, bij welke firma de grond vandaan kwam, het kan de bio potgrond van de Praxis zijn, of die vieze bio potgrond van de Aldi.

Ik tuinier bijna nooit met handschoenen aan, dus ik had me aardig kunnen bezeren.

Bij deze maar even een waarschuwing.

• Like 1
  • Thanks 2
Geplaatst:

Ajakkes @Rookie. Gek genoeg is mijn bio potgrond van de Aldi juist super. Lekker rul, geen grote stukken. Hoe het met de voeding zit weet ik natuurlijk niet.  Maar misschien is de kwaliteit heel wisselend? 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Overigens haalde ik uit bio potgrond van Pokon ook al eens grote stukken plastic. Ik denk eigenlijk dat het allemaal niet meer zoveel uitmaakt, behalve voor je portemonnee dan. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik had gisteren ook de potgrond van de Aldi gehaald, vind t super, lekker los 👍 maar zal wel uitkijken voor de glassplinters

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik vind de bio  potgrond van aldi ook prima. Ik werd een weekje terug wel verrast met een flinke prik in mn vinger terwijl ik de grond een beetje aan het los kneden was. Er zat dus een soort takje in met 3 vlijmscherpe doornen eraan. Leek wel van een rozenstruik. Dus inderdaad pas op!!!

aangepast door Gallox
  • Like 2
Geplaatst:

Aldi heeft twee verschillende soorten bio grond, heb ik intussen begrepen.

Dit gaat om die stinkgrond in 40 liter zakken.

• Like 1
Geplaatst:

De 20 liter zakken hebben dezelfde kwaliteit als vorig jaar prima! Die van 40 liter is de toegevoegde koekipweetikveelmest veel te sterk, die kan je beter maar gebruiken als bemeste tuin aarde, als toplaag. Het leek wel olifanten mest die geur. In de 5 zakken van 40 liter die ik had gekocht geen glas gevonden, wel stukjes steen en iets van dakpan. Ik heb erover geklaagd bij de Aldi.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dit is de opbrengst van 2 vierkante meter, allen wat aan de oppervlakte lag.

Joost mag weten wat er door de hele bak nog aan glas in zit...

P1060242.JPG

Geplaatst:

Ja, dat waren die groffe Aldi stinkende zakken van 40 liter.

Ik ga maandag maar eens even bellen.

Ik weet het ook even niet meer.

Er zitten nu aardappelen in, dus ik denk dat ik daarna de bak maar helemaal leeg ga scheppen en de grond helemaal vervangen...

Geplaatst:

Ik heb totaal geen glas in de Aldi zakken. Zal een heel plaatselijke vervuiling zijn, maar ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt. Het werkt ook onprettig. Even bellen is altijd goed, je krijgt dan waarschijnlijk wel een nieuwe zak. 

(ot: ik had eens pakken meel waar veel te weinig in zat. kreeg ik ook nieuwe voor). 

Op 5-4-2025 om 14:42, Rookie zei:

Ja, dat waren die groffe Aldi stinkende zakken van 40 liter.

Ik ga maandag maar eens even bellen.

Ik weet het ook even niet meer.

Er zitten nu aardappelen in, dus ik denk dat ik daarna de bak maar helemaal leeg ga scheppen en de grond helemaal vervangen...

In die stink mest zit waarschijnlijk gewoon koeienmest. Dat is ook nog eens dikke prima. Dat geeft een geweldige hoeveelheid extra voeding. Normale potgrond is erg summier met de hoeveelheid bemesting en is na 60 dagen vaak al zijn voeding kwijt. Ons tuincentrum verkoopt al enkele jaren biologische mestcompost van bio-kultura. Dit stinkt als een malle zelfs als het nog in de zakken zit maar is wel een geweldige meststof. Boeren gebruiken al zolang als er boeren zijn koeienstront om hun gewassen op te kweken. Dus mijn ervaring is hoe harder het stinkt hoe beter het is. EN als het biologisch is dan zitten er ook geen rare antibiotica in en dat soort troep. Dus dan is die gewoon veilig te gebruiken in een biologische moestuin!

aangepast door sygys
  • Like 3
Geplaatst:

Dankjewel voor deze reactie.

Na enig piekerwerk heb ik besloten om het als volgt op te lossen, juist omdat er inderdaad zoveel mest in zit:

Ik schep de bovenste laag er af en die vervang ik door andere grond, waar ik veilig met mijn handen in kan zitten.

De rest van de grond laat ik gewoon zo, juist omdat die naar mijn idee best veel voeding heeft en geeft.

Hij is alleen erg grof en er zit veel hout in.

Ik heb er nu wortels in gezaaid en ik ga kijken of die netjes recht willen groeien.

Zo niet, dan doe ik er voorlopig alleen groente in die geen wortelgroente is.

Volgens mij is het probleem zo wel opgelost.

Nu nog in de clinch met de Aldi...

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb een mail gestuurd over dezelfde zakken..ik had geen glas maar wel enkele stukjes biologische badkamer tegels erin🤓..niet veel maar toch. En wat in mijn ogen al te grote stukjes hout. En ik wil weten wat er precies inzit.

Verder ben ik het met Sygys eens..de zakken roken heel sterk naar mest, ik zei het al eerder alsof het te vers was de mest. Dat en aardig wat houtvezel. Ik doe het zo: de bakken waar ik de zakken in gelegd heb laat ik zo en als ik wat ga planten zoals straks de pompoen en de courgette dan graaf ik een gat en doe daar minder sterkte potgrond in zodat de wortels tijd hebben om bij te komen.

679C47E2-ECA2-44A3-827A-AABEFBE7CFF6.jpeg

• Like 2

Biologische badkamertegels...🤣

Heb jij dat mailtje via hun contact formulier gestuurd @appelvrouw?

Dat werkt bij mij niet en ik heb ook al een aantal malen aan de telefoon gehangen, maar ik kom er niet door.

Dat idee van een een groot gat met daarin wat andere potgrond ga ik van je pikken, dat lijkt me een goede oplossing.

Ik ben benieuwd, wat je hoort van mevrouw Aldi.

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Ja verstuurd, maar antwoord ho maar. Ik ga niet bellen en hoop dat een ijverige administratief medewerker toch op een gegeven moment de openstaande mails gaat wegwerken. We zullen niet de enigen zijn. 

Geplaatst:

Ik koop de grond ook nooit meer bij het tuincentrum BBM hier bij ons. Speciaal voor tomaten en moestuingroente.
Glas, houten stokjes, kokos, alles erg grof. Na 8 maanden is het gelukkig wel aardig opgelost, behalve de steentjes dan en een enkel glasstukje.

• Like 2
Geplaatst:

Hubby is zojuist naar het Aldi filiaal gegaan, gewapend met de foto van het glas.

De manager was er niet, maar de dames, die het afhandelden schrokken er flink van.

Hubby heeft ook nog gezegd, dat er grote stukken onverteerd hout en andere grove stukken in zaten.

Dat was, volgens hun echt niet de bedoeling.

Tevens aangegeven, dat er een moestuinforum is, waar een ander lid stukken badkamertegel in haar grond vond.

Wordt vervolgd, onze naam en telefoonnummer zijn genoteerd.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...