Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Waar staat ie, pot of volle grond, binnen, buiten, kas, tuin, wind, zon, is de plant onlangs verhuisd, hoe oud, hoe zit het met water en voeding, heb je een foto, enzovoort. Net als bij je aardbeien geldt dat we er hier weinig over kunnen zeggen als je weinig informatie geeft. 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Haal hem eens uit de pot om te bekijken of er niet teveel holtes in de aarde zijn waardoor het water niet wordt opgenomen? 
Kijk of de aarde niet te hard of te droog is dat is het eerste wat je kan doen.Hoelang staat hij buiten. Er is ook een Topic over kumquats  waar je aan kan haken…

Misschien nog een duidelijkere foto van de hele plant daarna. Het lijkt erop dat je zijtakken hebt die onder de ent uitgroeien? Bedoel je met het bruin worden van de takken dat alle blad eraf gevallen is?

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 12-4-2025 om 22:46, appelvrouw zei:

Bedoel je met het bruin worden van de takken dat alle blad eraf gevallen is?

Nou de takken worden bruin opeens en niet meer groen hij staat nu 2 weken buiten

Geplaatst: (aangepast)

Ah dat gebeurd vaker. Ze willen trouwens weinig water in de winter binnen.  Ik vind je takken niet bruiner dan die van mij -zie ook veel groen- maar ik heb wel blad. Je foto’s zijn niet scherp. En nogmaals het lijkt alsof je groei hebt onder de ent. 
ik zou nu de plant toch kaal is zéker de plant uit de pot halen, de kluit eens goed bekijken, een paar uur in een emmer niet te koud water, voorzichtig een deel van de onderste aarde eraf halen en met verse potgrond terug in de pot. Misschien eerst een laag scherven of grind. Ook wat vers aarde bovenop en daarop een laagje grind tegen het onkruid en uitdrogen. 
Zelf doe ik dat iedere twee jaar of als ik zie dat de planten het minder gaan doen. Als er weer blad komt citrus voeding geven. 
Hier een foto van de takken van een van mijn planten. 

image.jpg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als je die binnen hebt overwinterd in een vertrek met centrale verwarming dan is zeer waarschijnlijk de luchtvochtigheid te laag geweest. Sommige planten reageren daarop met het bruin worden van het blad of bladval. Dit soort planten overwinter je het beste in een vorstvrije kas. Indien dat niet mogelijk is dan in een lichte, koele kamer waar de centrale verwarming NIET aanstaat.

Dat de takken bruin worden is een natuurlijk proces. Jonge groei is groen en deze verhout later meer en wordt dus bruin. Heel veel bomen en struiken hebben dit.

Ik hoop wel dat de pot waarin de plant nu staat voldoende drainagegaten heeft. Indien de wortels te nat komen te staan dan gaan deze rotten en dat is vaak het begin van het einde.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...