Jopie Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april (aangepast) Hoi, ik ben Jolanda, heb al 15 jaar een kavel bij een moestuin vereniging. Ik wilde 2 jaar geleden stoppen ivm ziekte, maar ben blij dat ik heb doorgezet en niet naar anderen heb geluisterd. Ik ben bijna met ( pre) pensioen en dan heb ik wat meer tijd ( hoop ik😃) Ik lees en praat graag over de moestuin, ik leer nog steeds. Ik hoop hier veel leuks te horen en te delen. Ik tuinier niet in bakken, dus gewoon op een grote lap grond opgedeeld in plantvakken, elk jaar weer anders. Maar wel met de no-dig methode. Doordat ik niet meer kon spitten moest ik een andere manier vinden. Had ik dit maar eerder gedaan! Ik ben helemaal om naar de no-dig tuin. 13 april aangepast door Jopie 5 Quote
Rookie Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Hoi Jolanda, welkom hier! Leuk dat je straks lekker meer tijd krijgt om in je tuin te rommelen. Lekker van genieten. 1 Quote
Arja Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Welkom hier, Jolanda. Wat leuk dat je ons gevonden hebt! Quote
rorror Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Welkom! 👋 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Tanja65 Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Welkom! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
miegiel Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april Hoi Jolanda, Goed bezig hoor. No dig wordt weer helemaal nieuws. Mulch, laagje compost bovenop de grond, helpt ook veel bij watervasthouden en bodem versterken. Nou fijn dat je erbij bent. Ik probeer ook veel nieuwe manieren uit. No dig werkt al goed bij véél planten. 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Welkom @Jopie! Wat leuk, een no-digger erbij. Ik doe eigenlijk al decennialang no-dig in de siertuin, al noemde ik dat niet zo. Sinds 10 jaar heb ik SFG/ MM moestuinbakken. Daarbij is het de bedoeling dat je 1 keer per jaar alles omspit. Opeens realiseerde ik me dat ik daar helemaal niet zo blij mee ben vanwege het bodemleven. Dus daar ben ik ook mee gestopt. Ik ben wel heel benieuwd naar jouw verhaal en jouw ervaringen. Misschien schrijf je op dit forum eens een blog. Maar voor nu ben ik benieuwd naar je ervaring met slakken. Heb je verschil gemerkt sinds je volgens de no-dig methode werkt of is het hetzelfde? Ik heb een filmpje geplaatst onder het topic “No-dig en slakken” en ik vond dat nogal verhelderend. 2 Quote
bonnie f Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Ik doe al jaren aan no-dig. In eerste instantie tot grote hilariteit op het complex waar ik toen mijn tuin had. Toen ik wegging kocht de vereniging gezamenlijk compost in en gaf de nieuwsbrief tips over no-dig. Ik vind met name de minimale onkruiddruk ideaal. En het feit dat je niet zo heel spastisch hoeft te doen over wisselteelt. 2 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
CJodokus Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Dat is het mooiste @bonnie f. Discussies zijn zinloos. Maar als het blijkt te werken, waarom zou je het als tegenstander dan niet ook proberen? The proof is in the pudding heet dat geloof ik🙂 1 Quote
miegiel Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april Op 16-4-2025 om 08:33, CJodokus zei: Ik ben wel heel benieuwd naar jouw verhaal en jouw ervaringen. Misschien schrijf je op dit forum eens een blog. Maar voor nu ben ik benieuwd naar je ervaring met slakken. Heb je verschil gemerkt sinds je volgens de no-dig methode werkt of is het hetzelfde? Ik heb een filmpje geplaatst onder het topic “No-dig en slakken” en ik vond dat nogal verhelderend. Zijn ook goede films op YouTube met naam no dig of permacultuur. Ook permacultuur organisatie met wat langer document. Gaat daar om verschillende planten, bomen en struiken. Samen met water en hoogte van het land. Of kort als je een vijvertje heb met salamanders, kikkers en eventueel mollen heb je veel minder slakken en negatieve insecten voor je planten. Wat meer struikjes zorgt ook dat kleine vogels mee komen helpen tegen insecten overlast. Maar ik ben voor nu vooral met theorie bezig en nog maar dit jaar met no dig methode en meer struiken begonnen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.