Geplaatst: 11 oktober11 Okt On 10/10/2025 at 6:13 PM, woldistel said:Gebruik je telkens zaden van je eigen planten, dan kan het maar zo zijn dat de eigenschappen van de F1 binnen een paar generaties verdwijnen.Daar ben ik me volledig van bewust,maar ik ga ervan uit dat dit voor pompoenen NIET zo snel gaat als voor tomaten.😉Ik ben intussen al een dikke 5 jaar pompoenzaden aan 't gebruiken van m'n eigen kweek pompoenen en alhoewel die pompoenen F1 hybrydes zijn,momenteel smaken ze nog steeds als hun F1 ouders...😉
Geplaatst: 15 oktober15 Okt In 2016 stond er dat je de groene Muscaat pompoen groen kunt eten. Is dat nog steeds zo? Vrijdagnacht wordt het hier 2 graden, ik wil de 3 Muskaatpompoenen eraf halen, omdat ze niet tegen extreme kou kunnen en misschien bevriezen. Maar de stelen zijn nog niet verhout dus. Ik las in 2016 dat ik hem binnen kan leggen tot januari. Wie heeft dat al eens eerder gedaan? 2 Hangen er en eentje ligt in het gras op de grond.Ik kan ze natuurlijk ook afdekken. Op de grond wat stro leggen en vlies erover b.v. Wat vinden jullie?
Geplaatst: 15 oktober15 Okt Auteur @Petrasmoestuin Hier zijn de pompoenen ook nog niet verkurkt, de planten zijn nog in orde en bloeien zelfs nog. Ik laat ze nog even hangen, maar ik denk dat het bij jou kouder is. Hier wordt het één nacht 5 graden, en volgende week rond de 10 ‘s nachts.Hoe ziet de schil eruit? Is die al dof van kleur en is de schil hard? Ook dat zijn tekenen van bijna rijpheid.Mocht je de gok wagen, dan zou ik die op de grond ligt wel voorzien van een beschermende ondergrond en afdekken. Of je oogst alleen die ene lage en de hogere hangende laat je hangen.Voor wat betreft de houdbaarheid zijn er velen hier die ze maanden bewaren, daar zou ik me niet zo druk om maken. Mits de stelen er goed uitzien. Wel zo lang mogelijke stelen snijden.En als ze in 2016 groen eetbaar waren, dan is dat over het algemeen nu ook nog zo 😉. Ik ben er persoonlijk niet zo dol op.
Geplaatst: 15 oktober15 Okt Degene die op de grond ligt is niet zo gemakkelijk op te tillen, zit aardig vast. Jij bedoelt dat ik hem op iets moet neerleggen. Ik kan het proberen in ieder geval. Ja die hangende zien er beide anders uit. De een heel groen en de ander een beetje rare vorm. Ik zal morgen overdag fotos maken. Wij zijn momenteel veel weg vanwege doktorsbezoeken o.a. en morgen boodschappen doen.Jij zegt dat je er niet dol op bent. Bedoel je dan speciaal de Muscaatpompoen of alle pompoenen?Ik kan niet genoeg pompoenen hebben, ben er dol op en mijn hond ook, vanwege de koekjes die ik maak.😉
Geplaatst: 15 oktober15 Okt Auteur 58 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Jij zegt dat je er niet dol op bent.Ik bedoelde dat ik niet dol ben op groene (in de zin van onrijp) pompoen. Ik dacht dat je dat bedoelde met je vraag: ‘kun je een groene muscaatpompoen groen eten?’ Ik houd wel van (rijpe) pompoen, maakt niet uit welke. Anders zou ik ze ik niet elk jaar telen 😃.
Geplaatst: 18 oktober18 Okt Ik had dit jaar van die kleine butternutjes. Honeynut geloof ik? En de planten waren al half vergaan maar nog steeds zijn er veel vruchten die nog niet mooi zijn gekleurd. Toch hebben we ze vandaag allemaal geoogst/gepakt en naar binnen (de schuur) gedaan. Dit is de kleinste Dit 1 van de grootste: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 oktober18 Okt Leuk zijn ze he? Ik ga ze volgend jaar weer doen. Mijne zijn ook nog niet helemaal oranje goor. Denk dat dat met de tijd gebeurd?
Geplaatst: 18 oktober18 Okt Wat een mooie vruggies! Ja volgens mij kleuren en rijpen die nog wel ja. Zeker als ze niet al te koud staan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 oktober18 Okt Die zien er goed uit @Jorieke123 Honeynut begrijp ik. Die ga ik opschrijven.
Geplaatst: 19 oktober19 Okt 9 uren geleden, appelvrouw zei:Zeker als ze niet al te koud staan.Ja het leek me al dat ze maar beter niet meteen naar de kelder moeten. De planten kwamen laat op gang, wat wel vaker is met butternuts. Ze stonden misschien ook wel op een wat droger stuk van de tuin. Het uiteinde van de plant was nog wel vrolijk bezig trouwens, met nog meerdere vruchtjes in wording. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 19 oktober19 Okt De planten zijn hier nu definitief afgetakeld. De Hokkaido pompoenen waren al geoogst, de butternuts moeten na deze natte week ook naar binnen. Ik heb één Muskaat pompoen van ergens tussen de 5 en 10 kilo die nog helemaal groen is. Die laat ik maar liggen in de hoop dat er iets van kleur komt. Anders bidden dat als de plant helemaal stopt de vrucht toch nog gaat kleuren, zou mooi zijn om hele lading soep/puree de vriezer in te krijgen. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 19 oktober19 Okt 9 minuten geleden, MSDG zei:Muskaat pompoenHad jij vorst of bijna vorst? Iemand mij had verteld dat pompoenplanten onder de 5 graden niets meer doen en bij vorst sterven ook de pompoenen af.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt @Petrasmoestuin bijna vorst, ik heb pompoenen aan een nagenoeg dorre plant gewoon zien afrijpen. Of de plant nog iets leverde weet ik niet, aar ik laat ze het liefst zo lang mogelijk buiten liggen. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Het moeilijke is dat ik verschillende antwoorden hoor. Jij laat ze dus ook met vorst buiten hangen. Of rond de 0 graden.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Nou ja dat kun je natuurlijk doen. Maar het is afhankelijk van vele omstandigheden of je pompoen daarna bevroren is of niet. Liggen ze in de buurt van een warme muur, droog of op een vochtige grond? Welke soort is het? Hoever zijn ze afgerijpt? Ik zou persoonlijk de volgende regel aanhouden voor de meeste pompoen soorten: Buiten zolang mogelijk ivm afrijpen. Steeltjes mogen flink indrogen en de schil harder worden. Dat is dan voor de bewaarbaarheid. Bij bijna vorst of vorst is de kans op schade aan je vrucht zeer groot. Je kunt ze dan nog wel eten maar wel meteen, de bewaarbaarheid is dan verloren. Dan zijn er nog vruchten die vanwege hun hardere schil oid beter tegen een vleugje vorst kunnen. Maar neem maar van mij aan vorst is funest voor je vruchten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 oktober20 Okt @appelvrouw Wat een mooie pompoenen! En wat een mooi hoekje op de stenen. Welke zijn dat?Het gold voor mij voor 1 Uchiki Kuri, de vele Hercules flespompoen en de 3 Muskaatpompoenen. 1 Op de grond en de andere lagen hoofdzakelijk op de natte grond. 1 of 2 had al wat ligplekken. Dus ik denk dat ik er goed aan heb gedaan ze binnen te halen.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Auteur Hier hangt alles nog aan de planten. De vruchten hangen van 10 cm tot 1,5 meter boven de grond. De planten achter zijn op, maar stengels en stelen zijn nog groen. De plant voor zit nog mooi in het blad en blijft groeien én bloeien. De vrouwelijke bloemen haal ik er wel steeds uit. Aangezien de nachttemperatuur hier de komende twee weken nog boven de 6 graden blijft, laat ik alles nog hangen. Dat kost moeite want ik wil ermee aan de slag 😊.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Ja de temperaturen is de komende dagen wel goed. Maar ik had 2 nachten van 2 en 1 graad en dan is het vaak nog een graad kouder dan ze opgaven.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Dank je Petra, dit is in mijn oude tuin. De pompoenen zijn Bleu Hubbards een zeer smakelijke en goed bewaarbare pompoen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Ik weet niet of de vraag hier al eens eerder gesteld is.Ik schrik nu toch even van de tekst die ik op internet lees dat als je diverse pompoenen hebt verbouwd er kruisbestuivingen hebben ontstaan, daardoor de pompoen dus bitter en giftig kan worden. Dat geldt niet voor het huidige jaar, maar wel voor het volgend jaar als je de geoogste pitten gaat zaaien. Nu heb ik b.v. pompoenzaden uit de BZD genomen, maar als die kruisbestoven zijn en ik zet er mijn eigen gekochte pompoenzaden erbij, kunnen die dan ook giftig worden als die weer bestoven worden door het stuifmeel van de kruisbestoven pompoen?
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Auteur 57 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:daardoor de pompoen dus bitter en giftig kan worden.Dat dit zo kan zijn, heb ik je een aantal weken geleden al gezegd omdat je allerlei soorten zo dicht op elkaar had gezet. Maar jij oogst geen eigen zaad, zei je destijds. Dus dat maakt dan niet uit. Waar ik me meer zorgen over zou maken als ik jou was (in jouw voorbeeld), is dat je niet weet of de zaden uit de bzd kruisbestoven zijn en je daaruit dus mogelijk al een exemplaar kweekt die giftig en/of bitter kan zijn. Nog even los van het feit dus of van daaruit weer verder bestoven wordt. Maar misschien zitten er in de bzd wel alleen zuivere zaden, dat kan natuurlijk ook en dan speelt het hele probleem sowieso niet 😃.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Maar dat weet ik dus niet, of het zuivere zaden zijn. Maar als het bestoven zaden zijn van de BZD, dan zijn mijn eigen gezaaide pompoenen dus ook niet veilig meer? Of geldt dat niet, dat antwoord was mij nog niet duidelijk. Anders gebruik ik de BZD zaden niet en alleen die van mijzelf. Inderdaad, ik koop ze daarom altijd, want ik vind het leuk om verschillende te hebben, ik ben ook nog niet zo lang bezig. Misschien in de toekomst dat ik dan zeg: ik wil alleen 1 soort zaaien.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Auteur 4 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Maar dat weet ik dus niet, of het zuivere zaden zijn.Dat kun je misschien navragen bij degenen van wie de zaden afkomstig zijn? Volgens mij staat op ieder zakje in de bzd van wie de zaden zijn.Aan jouw oorspronkelijke vraag kom je toch helemaal niet meer toe als je, zonder het te weten, een mogelijke vieze/giftige pompoen kweekt? Die eet je dan toch ook blindelings op en dat wil je al niet. Toch? 20 oktober20 Okt aangepast door Dahli
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Een giftige pompoen eet je niet blindelings op. Die gifstof is bitter dus dat eet je niet perongeluk. Het is vooral zonde van je tijd. Petra die zaden kunnen niet je eigen gezaaide pompoenen veranderen. Die blijven altijd veilig te eten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.