Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat komt omdat een of andere pseudo-rups een beetje erg veel honger had. Nou ja, niet eentje maar een heel leger van misschien wel 100 van die rupsen.

Geen echte rupsen, waar dus een vlinder uit komt, maar een bladwesp. En die heet dus bessenbladwesp.

Iemand anders had het onlangs ook in de kruisbes/stekelbes.

Nu is het al te laat, maar goed de larven wegvangen zodat niet nog meer blad opgegeten wordt.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Vorig jaar werd mijn bessenplant compleet kaalgevreten. Manueel pseudorupsjes verwijderen voelde als water naar de zee dragen. En bij opnieuw uitlopen, opnieuw helemaal kaal. De plant raakte ernstig verzwakt.

Dit jaar wel vol in blad, geen bloemen/bessen.

Vanmiddag viel me op dat er aan een blad geknaagd was... en inderdaad. Heb de beste pseudo-rups meteen verwijderd en na grondige inspectie de boel bespoten met 2% magnesiumsulfaat. Volgens Velt zou dit helpen tegen jonge larven en eitjes. Magnesiumsulfaat is Epsom zout (verkrijgbaar bij de drogist, als Epsom badzout).

"Los 2 procent magnesiumsulfaat op in water en spuit daarmee. Dit verder milieuvriendelijke middel is effectief tegen de eitjes en jonge larven."

https://velt.nu/tip/hoe-voorkom-je-bessenbladwespen

Geplaatst: (aangepast)

Komt door deze rakkers inderdaad. 

In een vroeg stadium ontdekken en verwijderen geeft de beste resultaten. Ik vecht er jaarlijks tegen, na zo'n 7 jaren inmiddels genoeg ervaring tegen de bessenbladwesp. 

20250505_192816.thumb.jpg.101b363346a0a5510bbdfe2a9a6c0576.jpg

20250509_160218.thumb.jpg.8ccbe099bdcbb76ab146b25d66c64ccd.jpg

20250510_122340.thumb.jpg.f52cea1941c44e8f1622bdad9d76a8bb.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 3
Geplaatst:

Hoe verwijder jij ze dan Stan? Ook met epsomzout? Dank voor je foto’s, ik dacht eerst er zit geen rups op het blad maar het zijn dus die kleine witte streepjes op de nerf op de eerste foto?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik verwijder ze altijd met de hand, nog nooit epsomzout in mijn bezit gehad. 

Op de eerste foto zie je de eiersnoeren van de bladwesp. Vond dat blad per toeval in een bessenstruik op de moestuin. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...