Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waarom tomaten dieven?


MoesNique

Aanbevolen berichten

Nu we het toch over dat dieven hebben....

 

'die oksel scheut'

 

Zo nu en dan denk ik, 'wat een doodzonde om deze okselscheut weg te nemen - zo mooi stevig en overduidelijk zin in vruchten dragen'...

vraagje: is het dan toch beter om bij de stamtomaat een dergelijke okselscheut te verwijderen? Of kun je die met gerust hart laten voortgroeien als de ruimte dat toelaat ? Ik dief meestal op gevoel, op ruimte en op het oog (zwak, of juist te enorm kolosaal)

 

Wat zijn nu echt de noodzakelijke redenen om 'te dieven' ?

 

Even een voorbeeld afbeelding:

van wat ik dus bedoel met 'wat een doodzonde, deze dief had overduidelijk zin in vruchten dragen', achteraf dacht ik 'de ruimte was er nu nog geweest om hem gewoon lekker door te laten woekeren.... (was dat schadelijk voor de vruchtgroei/productie geweest?)

 

moes80.jpg

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nique: de hoofdreden is dat die dieven voedsel en water onttrekken aan de plant. Die energie kan beter gestoken worden in een stevige, overzichtelijke centrale hoofdstam met tomaten die volledig tot wasdom kunnen komen. De groei van deze ongewenste dieven gaat namelijk ten koste van de bloemvorming, vruchtzetting en vooral voor de ontwikkeling van de tomaten zelf op de centrale stam. Laat je de dieven staan dan krijg je veel vruchten maar uiteindelijk levert dit minder volgroeide, grote en gerijpte vruchten op. Alleen struiktomaten moeten niet gedieft worden. Die dief je alleen als ze te bossig en dicht groeien. Bovendien zijn ze vaak zelf toppend en moeten de tomaten juist op de dieven ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevoelsmatig dacht ik wel zoiets, toch dit mocht ik nu nooit eens goed duidelijk vernemen of lezen !

Super bedankt voor dit antwoord.

 

Toch nog een vraagje...

 

Soms is het moeilijk onderscheid te maken tussen de dief en de hoofdstam welke zich prompt vertakt in twee.....

Is er een 'hint' of 'tip' om daar verschillen te zien of keuze te maken in welke van de twee hoofd of oksel vormt

(of kan ik daar net als bovenstaand zichtbaar op de foto maar beter de tomaat nog wat door laten groeien om beter zicht op de verschillen/vorm te krijgen?)

 

khoop dat ik daar even niet teveel vraag

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 'dief' ontneemt de plant geen vocht en voedsel. Sterker nog, zoals alle groene plantendelen draagt ook een dief bij aan de groei van de plant. Waarom dan wel dieven? De dieven hebben een slechte aanhechting en met een tros vruchten eraan zullen deze snel uitbreken. Want dieven ontnemen ook niet de bloei, nee de dieven gaan zelf vaak ook snel bloeien.

Een tomatenplant met allemaal dieven is niet te hanteren en ook niet goed te steunen. En wat wel een feit is dat als eenmaal de vruchten zijn gevormd de energie beter aan minder tomaten kan worden gewend dan aan vele trossen omdat dat wel ten koste gaat van de groei. Daarom beperken tot een centrale stam met vier tot zes trossen aan de hoofdstam, omdat dan geen kans is op uitbreken, vier tot zes trossen dan goed uit kunnen groeien en ook nog op tijd in het NL klimaat kunnen afrijpen. Uitzonderingen daargelaten, want ik heb ook wel eens acht trossen geoogst en ook wel een enkele tomaten in een slecht jaar.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontrekken van vocht en voedsel is niet zo heel gelukkig en onvolledig geformuleerd. Het komt er inderdaad op neer dat vooral als er tomaten op die dieven ontwikkelen dit ten koste gaat van de groei. Dank voor de verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms is het moeilijk onderscheid te maken tussen de dief en de hoofdstam welke zich prompt vertakt in twee.....

Is er een 'hint' of 'tip' om daar verschillen te zien of keuze te maken in welke van de twee hoofd of oksel vormt

(of kan ik daar net als bovenstaand zichtbaar op de foto maar beter de tomaat nog wat door laten groeien om beter zicht op de verschillen/vorm te krijgen?)

 

In de toppen vind ik het bijzonder moeilijk om 'dieven te herkennen'

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie, duidelijk !

Nu hoef ik daar in ieder geval niet meer te twijfelen aan mezelf

 

Vraag beantwoord !

mag wat mij betreft een 'slotje'

 

Edit: Toevoeging "deze link" mocht ik zoeven ook nog eens goed lezen, dankzij een bijdrage van Tomenco

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...
Waarom worden tomaten gediefd? is het om een betere oogst te krijgen of is het om een mooiere en gemakkelijker hanteerbare plant te krijgen?
Beide, maar vooral de eerste.

 

Bij stamtomaten wil je alle energie van de plant naar vruchten. Om 3 a 4 bloemtrossen rijp te krijgen (buiten, binnen kan wat meer) voor het einde van het seizoen, is je teelt daarop gericht. Zijscheuten die later ook gaan bloeien en nog meer zijscheuten maken betekenen dat de kans op rijpe tomaten veel kleiner wordt, want de plant wil vooral die laten groeien. Dat voorkom je door te dieven. Als je die zijscheuten enz. vrij laat groeien krijg je inderdaad ook een erg wilde en moeilijk te hanteren planten minder rijpe tomaten.

Bij struiktomaten is dieven meestal niet nodig/gewenst. Daar ontwikkelen de vruchten zich allemaal min of meer tegelijk. Daar wil je juist zoveel mogelijk bloemen = vruchten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er aan, MM.

 

Cherrytomaatjes (en alle andere vormen tomaten) bestaan als stamtomaat (dan kun je ze het beste dieven), maar ook in rassen die een struiktomaat zijn. (Dan beter niet dieven). Als je het ras weet, dan kun het nazoeken of het een struikvorm of een stamplant is.... Stamtomaten komen het meeste voor.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...