Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Beste moestuiners,

ik zie vandaag dat mijn rode bessenstruik vol zit met huis- en strontvliegen😳 echt wel 30. 

Er zit ook een andere vervelende vlieg/luis aan de onderkant van de blaadjes die de bladeren doet bobbelen en krullen. 
ik heb het opgegeven voor dit jaar om dit aan te pakken omdat het al zo ver verspreid is maar die vliegen vond ik wel heel verwonderlijk. 
is daar een verband?

alvast dank!

Geplaatst:

Die vliegen komen waarschijnlijk af op de zoete honingdauw die de luizen in jouw rode bes uitscheiden.           

Geplaatst:

@Rooster bedoel jij de aalbessen struik? Ik had vorig jaar ook gekrulde blaadjes, dat is een krulziekte en wordt veroorzaakt door de schimmel Taphrina deformans. Ik zag geen vliegen, maar hele kleine torretjes, Ik heb al die blaadjes eruit gehaald en hij was toen opgeknapt. Ik zit dit jaar met een heel ander probleem. De struiken zijn zo hoog, ik red het niet om het net erom heen te krijgen en het stikt van vogels bij ons en die zaten vorig jaar al onder het net verstopt. Gewoon het net omhoog getrokken via een heel klein kiertje.

20240527_113027 Krulblad.jpg

Geplaatst:

Ik heb hetzelfde met mijn rode bessen! Hierom heb ik bepaalde planten in de nabije omgeving gezet, zoals afrikaantjes, goudsbloem en Oost-Indische kers.

De luizen spuit ik af met water.

Geplaatst:
  • Auteur
23 hours ago, sluipwesp said:

Die vliegen komen waarschijnlijk af op de zoete honingdauw die de luizen in jouw rode bes uitscheiden.           

Toch is dat gek want die luizen zitten aan de onderkant van het blad en de vliegen juist aan de bovenkant🤷‍♀️

en het is inderdaad precies zoals op de foto, dat is dus een schimmel. Bedankt!

Geplaatst:

Inderdaad, krulziekte en specifiek deze schimmel komt niet voor op Ribessoorten. Dit kan niet anders dan de bloedblaarluis zijn (Cryptomyzus ribis).

De Taphrina deformans komt alleen voor op een aantal Prunussoorten zoals Prunus persica, Prunus armeniaca, Prunus dulcis en ondersoorten daarvan.

Op aalbessen, zeker kruisbessen en ook zwarte bessen kan je wel te maken krijgen met de bladvalziekte. Veroorzaakt door de schimmels Drepanopeziza ribes en Gloecospridiella ribes. Dan krijg je zwarte stippen op een groen blad, wat later vergeeld en afvalt. Uiteindelijk kan deze schimmel een bessenstruik zo erg infecteren dat deze in de zomer bijna kaal wordt. Zoals bij sommige cultivars vorig jaar door de eindeloze regens het geval was. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic