Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Moestuin Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

In mijn moestuin in aanleg heb ik wortelen en radijzen gezaaid. de wortelen komen mooi op, maar de radijzen hebben de laatste tijd ineens een explosie van bladgroei gehad waarbij de knollen flink achterblijven. de knollen die op maat zijn (hou van niet al te grote radijzen) zijn ook nog eens extreem bitter.

ze staan in losse zandgrond met veel humus in de schaduw van een appelboom met meer dan voldoende water wat er bij ze terecht komt. alleen tijdens het kiemen heb ik bijgeregend.

iemand enig idee wat de reden kan zijn van die bladgroei en de bittere smaak?

Te veel bladgroei zou kunnen zijn dat er te veel stikstof in de grond zit?

En radijs die bitter of voos is komt meestal door een keer een water tekort.

Zou het niet kunnen zijn dat de combinatie van zandgrond, dat houdt niet heel goed water vast en de appelboom die misschien wel een hele lading van het water opneemt toch zorgt dat de radijs watertekort gekregen heeft?

En een beetje zon vinden ze wel fijn hoor

Hoe lang geleden heb je ze gezaaid?

• Author

hoihoi, die heb ik ergens eind april, begin mei gezaaid. de appel is overigens flink op zijn vruchten aan de slag gegaan na ingrijpend terugsnoeien, dus het vochtgebrek verhaal is best aannemelijk.. helaas zeg.

Sowieso hebben ze dan best lang in de grond gezeten...in die periode duurt het 4 tot 5 weken, hooguit 6. Dus dat zou ook meegespeeld kunnen hebben. Nou ja, maar hopen dat de appeltjes lekker zijn

schaduw van een appelboom
Schaduwrijk?

Wie wel eens te laat radijs heeft gezaaid tussen andere (snelgroeiende) planten kent het probleem dat de radijzen veel loof gaan aanmaken en beperkt/geen knol vormen. Met een boom krijgen ze natuurlijk wel meer licht dan tussen planten maar op basis van je schrijven in de topicvraag zou dit ook een oorzaak kunnen zijn.