wilma Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 mijn pas aangekocht dwerg appeltje vertoont bladeren die ineens bruin worden en afvallen. Ook het nieuwe groen is al aangetast, groeit niet en krijgt vlekjesBij t zoeken naar mogelijke oorzaken kom ik uit op een websyt van telers die vermelden dat het spontaan bruin worden en afvallen de oorzaak is van de schimmel ALTERNARIADeze aandoening van alternaria op Golden Delicious doet zich al voor vanaf 1960 volgens die webside( hoe schrijf je dat) Maar,,, wat kan ik nu met mijn boompje doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Waneer pas aangekocht, retour verkoper. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Heb je een foto? Kan van alles zijn. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma Posted June 29, 2012 Author Share Posted June 29, 2012 foto kan de mogelijkheid van schimmel Alternaria die volgens internet al heel lang voor spontaan bladafval zorgt kan misschien de oorzaak zijn?maar, wat kan ik doenterug brengen bij intratuin, lijkt me niet te doen, het was een cadeau voor moederdag, 14 mei dus. dan is de teruggaaf termijn al verstreken groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Duidelijk een schimmel infectie, omdat het al vrij behoorlijk is aangetast zou ik Finesse van Bayer kopen, 3 ml op 1 Lwater oplossen en dit spuiten , zowel boven, maar ook onderkant van het blad. Verder zou ik proberen dit boompje een poos uit de regen te houden, het natte blad zorgd ervoor dat de schimmelsporen verder blijven woekeren. dus spuiten en dan komt ie er wel weer bovenop. PS Golden Delicious blijkt tamelijk vatbaar te zijn voor een aantal schimmelziektes,.. (helaas) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma Posted June 29, 2012 Author Share Posted June 29, 2012 dank je Persica, dat ga ik kopen, hopelijk is dan t probleem de wereld uit O, nog even, is dit besmettelijk voor mijn andere fruitboompjes?Wilma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Schimmel ziektes kunnen altijd besmettelijk zijn ook voor andere fruitsoorten, maar de één is er weer gevoeliger voor dan de ander, wanneer een plant vatbaarder is ligt dit vaak aan de conditie van zo'n plant, wanneer het weer dan ook nog meewerkt (zware buien) krijg je bladbeschadigingen, dit zijn weer invalspoorten voor allerlei ziektes, ... wanneer het geen insecten zijn,.. zijn het dikwijls weer schimmels , .. die je feestje komen verpesten. Wie zei ook alweer dat fruit telen makkelijk was? .. haha Oja, nog even dit : het gaat hier om de besmetting: Schurft bij appel (Venturia inaequalis) maar dit pak je ook zo aan ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma Posted June 29, 2012 Author Share Posted June 29, 2012 Persicaik heb nog een pakje schimmelspul in huis zie ik.het heet baycor schimmel middel. van Bayer, is tegen schimmels op sierplanten en fruitbeschrijft de werking tegen schurft op appels en perenspuiten 0,75ml in 1 ltr water na 7 dagen nogmaals toedienenIs dit wat je bedoeld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Ja, Baycor is ook een breedwerkend middel en helpt ook tegen deze schurft.Dit gaat zeker helpen.!Toevallig gaat dit middel morgen uit de handel ! haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts