Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

(platte) perziken en (platte) nectarines zonder bespuiting

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

Zijn er hier mensen die bomen kunnen aanraden die niet bespoten toch in leven blijven en vruchten geven?

Ik heb zelf 1 boom die het fantastisch doet, namelijk (uiteraard) de Avalon Pride, maar daarnaast zijn er ook wat rassen die wel wat aangetast worden, maar daar ook doorheen groeien en dan alsnog een mooie oogst geven.

Ik heb zelf alleen ronde, heb niks plats staan, en ook geen nectarines, maar als dat wel zou kunnen, zou dat super zijn natuurlijk.

Ik weiger pertinent om er ook maar iets tegen te doen, de boom moet echt zichzelf kunnen redden.

Brand los 😁

aangepast door Fruittuin17

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik heb de plati4two die zogenaamd krulziekte bestendig is. Is ze niet. Maar hangt vol met verrukkelijke perziken. Absoluut een aanrader. Ik heb melred gehad. Heel mooie bloesem. Een plaatje voor het oog, maar de perziken zijn een beetje melig. Dan zou ik eerder voor de platte plati4two gaan.

Geplaatst:
  • Auteur

Thanks voor de tip! Dus hij krijgt krulziekte, maar groeit er doorheen en geeft mooie platte perziken. Lijkt me super. Waar heb je deze boom gekocht? En wat voor standplaats heb jij?

aangepast door Fruittuin17

Geplaatst:

Hij staat buiten op een zuidmuur. Ik heb hem jaren geleden bij Baldur gekocht. Ik denk wel 15 jaar geleden. Had hem vorig jaar weg willen doen omdat hij zo veel krul krijgt en ik nog amper perziken. Steeds maar regen regen regen. Maar ik kreeg hem niet uitgegraven. Dus mocht hij blijven. En dit jaar nul bloesem. Ik bleef zoeken in oude foto’s. Mijn man heeft vaak rond zijn verjaardag begin feb al bloesem. Dit jaar niks. Toen ineens in maart, dikke maand later dan normaal, de boom vol met bloesem zat. Normaal ga ik braaf met een kwastje heen en weer. Ik dacht, ik doe dit jaar helemaal niks.
En zie… boom vol fruit.

Je moet voorzichtig tussen de takken doorlopen om niks eraf te stoten. Komt helemaal boven naar de eerste verdieping. Dit is vanaf mijn balkon waar ik perziken kan plukken dit jaar. Zal volgend jaar weer helemaal niks zijn. Maar nu we dit weer vers in het geheugen hebben, mag deze boom net zo lang blijven als dat hij het doet. Dit jaar ben ik de pitten aan het bewaren om op te kweken.

21a0682d6944f3b0bbcc4902f6dbfddf.jpg

f0f104abcd399163612574963069db88.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Je had dus vaak wel perziken maar niet zo veel?

Geplaatst:

Klopt elk jaar wel, maar de weersomstandigheden zijn vaak niet ideaal. Veel zomerstormrn geweest afgelopen jaren waar dan op 6 perziken na alles op de grond lag. Heeft niets met de boom te maken, alles met het weer. Maar nu heeft elke tak minstens 10 perziken en geen storm, dus de oogst is vele malen groter.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.