Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Net de Eerstelingen geoogst en buiten dat de opbrengst nogal tegenvalt en er opvallend veel mini aardappels bij zitten vertonen ze vlekken en voelen ruw aan.

Een enkeling wijkt weer af van de bruine vlekjes, beetje witter.

Heb al gezocht en het heeft wat weg van schurft maar dat zou de opbrengst niet moeten schaden en die is echt laag. Nou moet ik ook bij zeg dat de bloei gewoon maar niet kwam en het toch echt wel tijd was om te kunnen oogsten.

Dus graag jullie mening, wat het is, hoe je dit kan voorkomen, of het eetbaar is. geloof niet dat ik erge trek krijg als ik ze zie

img1266-b46071341250218.jpgimg1269-b78271341250222.jpgimg1272-b14521341250225.jpgimg1279-b36971341250229.jpg

Geplaatst:

Ja hoor, geen probleem, je kunt het gewoon eten. De aardappelen zien er minder mooi uit maar verder zijn ze prima.

Ik heb ook wat aardappelen die aangetast zijn. Volgens mijn vader (meer dan 50 jaar moestuinervaring dus ik geloof hem maar ) komt het vooral voor op zandgrond en/of op droge grond. Het ene ras schijnt gevoeliger te zijn als het andere. Het wordt trouwens veroorzaakt door een bodemschimmel; hoe het in jouw moestuinbakken terecht komt - geen idee.

Geplaatst:

Inderdaad een aantasting van aardappelschurft Miranda maar zoiets klinkt enger dan wat het in werkelijkheid is. Ik heb er dit jaar ook weer eens last van , vooral op plaatsen waar ik nogal veel eigen compost in de grond gewerkt heb. Het doet niets af aan de bruikbaarheid en smaak van je aardappels. Als je de aardappels in hun schil kookt en na wat afkoelen het schilletje eraf trekt zul je zien dat die 'enge wratjes' er samen met de schil vrijwel geheel af gaan. Vooral bij een klein formaat aardappels is dat koken in schil en daarna schil verwijderen beter dan dat je met een mesje schilt. Dus in jouw geval met veel mini-aardappels hou je dan veel meer kilo's over

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Onze "friet-aardappelen" van schoonpa zien er altijd zo uit...

Maar dat zijn echt wel de lekkerste om frieten die je ooit gegeten hebt!

(weet niet welk ras dat is, sorry... )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Nou wilde ik toch nog wachten want de bloemen zijn nog maar net weg, loof is nog mooi dus in principe zegt de plant nog even wachten. In tijd zou het nu zo'n beetje 'klaar' moeten zijn...maar geduld hebben heb ik mezlef beloofd

Overigens waren mijn Eerstelingen ook echt pootgoed...maar geef mij merk C1000 maar op een verkeerd moment gepoot hihi

Over de grond, kan ik die nog gebruiken om iets anders in te zetten?

Courgette en twee peeprs kunnen nog wel een pot gebruiken

Geplaatst:

De schurft wordt veroorzaakt door een onschuldige schimmel. De aardappels worden er minder mooi van, maar zijn normaal te schillen en te bewaren. Ik heb het 3 jaar geleden ook veel gezien op een nogal droog stukje grond. Volgend jaar mag ik daar weer aardappelen op verbouwen. Daarom doe ik de aardappelen ook om de 4 jaar op hetzelfde stuk. Misschien is de bodemschimmel eruit.

Weinig opbrengst is een ander probleem. Wil je meer opbrengst moet je wat latere aardappelen verbouwen. De eersteling is wel zeer vroeg, maar geeft weinig opbrengst. Zeker in een jaar met een nogal koud voorjaar. Dan zul je de vroege aardappelen ook later moeten oogsten. Ik verbouw zelf anais, maar die laat nog niet afsterfverschijnselen zien. Wel zijn de planten uitgebloeid. Zaterdag ga ik de eerste steken.

Geplaatst:

In mijn ervaring valt dat wel mee. Er zijn verschillende soorten schurft en de schimmels of bacterien zitten vaak al in de grond. Merk je meestal niks van en ze zijn voor ons moestuinders ook niet zo'n probleem. Ik heb ooit tuinbouwschool gedaan (lang lang geleden) en weet dat ook worteltjes en rode biet schurft kunnen krijgen, maar persoonlijk heb ik dat nog nooit gezien.

Kortom: ik zou er gewoon weer iets planten!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...