Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Paprika's zaaien

Featured Replies

Geplaatst:
trouwens

hoe hoog worden paprika planten eigenlijk??

Niet zo heel hoog hoor, ligt een beetje aan het ras, maar ongeveer rond de 50/60 cm zoiets (toch? ik gok maar ongeveer)

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

en je kunt ze ook in potten telen toch? hoe groot moeten die potten dan zijn?

Geplaatst:

Ja dat kan zeker, heb ik ook gedaan volgens mij waren mijn potten 20 liter, maar denk dat je met 12 of 15 ook al een heel eind goed zit.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

dat zijn we grote potten zeg! waar had je die toen vandaag gehaald??

Geplaatst:

Kun je gewoon een emmer voor gebruiken waar je onderin een paar gaten maakt.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

bij de action kan je emmers van 12 liter kopen, die zijn goede kwaliteit en 92 cent per stuk. Boor hier een paar gaatjes in, en je hebt een perfecte pot voor ze.

• 2 weken later...
Geplaatst:

fbff5t23191373578901.jpg

is dit een paprika?

Geplaatst:

nee dat kan niet

want ik heb hem zelf gezaaid

het was of een paprika of een watermeloen

Geplaatst:

dan zou ik sneller gokken op watermeloen..

canstock5585050.png

dat is een watermeloen zaailing.. die lijkt er denk meer op dan op een paprika zaailing???

Geplaatst:

ik heb zelf ook wel watermeloen plantjes.

dan denk ik dat daar het hoedje al af is gevallen

en bij de andere nog niet.

Geplaatst:

Misschien is een scherpere foto van de zaailing een stuk handiger te identificeren.

Good things come in small packages

Geplaatst:

de blaadjes zijn nu iets meer open gevouwen

ik zal hier straks wel een nieuwe fotot neer zetten

Geplaatst:

Heb ook voor het eerst paprika gezaaid, duurde best lang voor het opkwam, trouwens. Ik geef ze dagelijks water met een plantenspuit of met het melkkannetje van het melk-en-suiker setje . Ik heb van die cocopeat eco potgrond gebruikt. Oja, en ik scherm mijn zaailingen af tegen de felle, brandende zon door een a4tje tegen het raam te zetten, daar komt nog gewoon licht doorheen. Ik heb geen "kasje" gemaakt door er folie overheen te doen, maar dat is wel handig..

Nu hebben de zaailingen even vakantie, het groeien stellen ze een beetje uit (zie mijn post hierover), maar paprika's schijnen af en toe dwarsliggers te zijn.. Ik hoop dat ze er weer snel zin in krijgen, dan pot ik ze over! Succes met de jouwe!

Geplaatst:

Paprika is familiegenoot van de tomaat. Zijn ze allebei even 'makkelijk' in het kweken ervan (tot aan de vrucht), of is paprika toch wel moeilijker? En is het te laat om nog deze week te zaaien?

Geplaatst:
Paprika is familiegenoot van de tomaat. Zijn ze allebei even 'makkelijk' in het kweken ervan (tot aan de vrucht), of is paprika toch wel moeilijker? En is het te laat om nog deze week te zaaien?

Allereerst welkom op dit forum vdmeer.

Paprika en tomaat stellen ongeveer gelijke eisen aan bodem en omgeving (zon , beschutting , bodemgesteldheid ). Paprika hoef je niet te dieven dus misschien is hij daardoor wat 'makkelijker'. Wil je dit jaar nog een redelijke oogst krijgen dan ben je voor het zaaien van paprika's te laat . Je kunt nu beter planten kopen. Mocht je nog tomaten willen zaaien dan kan dat nog best maar dan zou ik toch niet meer wachten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Dank voor je reactie Frans.

Dan zal ik Paprika's in mijn hoofd houden voor volgend jaar (vind het leuker om het vanaf zaadje zien op te groeien).

Tomaten heb ik reeds gezaaid, waarvan er nu twee ontkiemd zijn.

Geplaatst:

Met beschutting bedoel ik meer een rustig plaatsje waar je niet teveel last van wind hebt Jasmin. Een afdakje kan natuurlijk nooit kwaad maar voor paprika's zie ik daar het nut niet van in. Zelf zet ik zowel paprika's als tomaten nooit onder een afdakje al was dat achteraf gezien wat de tomaten betreft vorig jaar toch wel beter geweest. Ik heb door de vele regen nog nooit zoveel gebarsten tomaten gehad maar paprika's hebben daar geen last van. Een ander voordeel van bescherming tegen regen kan zijn dat de aantasting door phytophthora niet zo gauw optreedt. Nu is het wel zo dat paprika's in tegenstelling tot tomaten er minder gevoelig voor zijn. Ik heb in het verleden echt maar heel zeer zelden een phytophthora aantasting in mijn paprika's gehad.

aangepast door Gast

Geplaatst:
Maar gaat het vaak regenen dan snotten de tomaten van je planten af.
Ik neem aan dat je hiermee de phytophthora bedoeld Jorieke. Gevoeligheid daarvoor is net zoals bij aardappels ook afhankelijk van het ras dat je gebruikt. Er gaat geen jaar voorbij dat er bij mijn tomaten phytophthora ontstaat maar meestal is dat in een zo laat stadium dat de oogst toch al vrijwel voorbij is.

Geplaatst:
Heb ook voor het eerst paprika gezaaid, duurde best lang voor het opkwam, trouwens. Ik geef ze dagelijks water met een plantenspuit of met het melkkannetje van het melk-en-suiker setje . Ik heb van die cocopeat eco potgrond gebruikt. Oja, en ik scherm mijn zaailingen af tegen de felle, brandende zon door een a4tje tegen het raam te zetten, daar komt nog gewoon licht doorheen. Ik heb geen "kasje" gemaakt door er folie overheen te doen, maar dat is wel handig..

Nu hebben de zaailingen even vakantie, het groeien stellen ze een beetje uit (zie mijn post hierover), maar paprika's schijnen af en toe dwarsliggers te zijn.. Ik hoop dat ze er weer snel zin in krijgen, dan pot ik ze over! Succes met de jouwe!

dankje die van mij groeien ook wel. maar sommigen zijn nog niet ontkiemt

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb mijn paprika's thuis gezaaid en opgekweekt van de 18 zaadjes heb ik 17 plantjes gekregen dus goed resultaat.

De laatste week groeide ze niet zo hard meer en heb ik ze verplaatst naar mijn kas die net klaar is op de moestuin, ik heb ze nog onder een extra tunneltje gezet omdat de nachten best nog koud zijn.

Ze groeien als kool nu, ik besproei ze met een spuit en hou ze vochtig maar niet nat, ik heb er ondertussen drie aan mijn buurman gegeven zijn zaadjes waren niet opgekomen of heel klein gebleven.

Zal morgen even een foto maken.

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:

Als het gaat vriezen kunnen je planten nog doodgaan Betty hoor dat zou zonde zijn.

Players only love you when they're playing.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.