Geplaatst: 3 augustus3 Aug De oogst van de afgelopen 2 weken tomaten leverde zo'n 10 kilo tomaten op. Ons vriezertje is veel te klein en vandaag dan "passata di pomodori' gemaakt.Alles goed gewassen , harde stukjes en evt rare plekjes weggesneden, de cherrytomaatjes toch maar apart gelegd, hield ik ongeveer 9 kilo over, verdeelt in 2 afwasteiltjes.Vervolgens alles ongeveer 10 minuutjes gekookt tot ze zacht waren. Onze grootste pan in huis is maar 6 liter, dus ik moest het in 2x doen. Ik had een laagje van ongeveer 3 cm water in de pan gedaan, en bij het verwarmen werd dat ruimschoots aangevuld met het vocht uit de tomaten.Uiteindelijk hield ik 1 teiltje met tomatenpulp en 1 teiltje tomatenvocht over.Vervolgens mijn nieuwe tomatenpers uitgeprobeerd. Een vernuftig apparaatje waar je de tomatenpulp indoen, en de velletjes en zaadjes worden dan gescheiden van de tomatensaus. Toen ik klaar was heb ik het "afval" van die velletjes en zaadjes nog een keer erdoorheen gedaan en dat leverde nog een schaaltje passata op, extra dik.Uiteindelijk hield ik ruim 4 liter passata over. Daar heb ik wat zout, ietsje suiker en 3 eetlepels citroensap ingedaan om de zuurgraad te verhogen. Vervolgens dat weer aan de kook gebracht en had een paar blaadjes basilicum meegekookt, en nadat het zijn smaak had afgegeven dat er weer uitgewist. Eigenlijk had het nog wat langer moeten doorkoken om het nog iets te laten indikken maar ik moest ook weg, en op zich was het goed gelukt.Mijn vrouw had al wat hak potjes bij elkaar gespaard, die goed schoongemaakt en verhit, en toen alle potjes weten te vullen, en ik hield zelfs nog een klein beetje passata over. Het teiltje met tomatenvocht wat ik had staan, dat was enigszins bezonken en het bovenste waterige gedeelte heb ik toen voorzichtig afgeschept en weggegooid. En wat overbleef daar heb ik de resterende passata bijgegooid, en overgegooid in een pan. Ik had nu de spullen niet in huis, maar van dat tomatensap ga ik morgen een soepje koken.De gevulde potjes met passata staan nu op zijn kop af te met een handdoek erover om het rustig te laten afkoelen. Morgen maar even kijken of alles goed vacuüm is getrokken.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Als je dit lang(er) wilt opslaan zou ik toch wel gaan wecken. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Auteur Ik had iets teveel foto's in 1 x 4 augustus4 Aug aangepast door driepinter
Geplaatst: 3 augustus3 Aug mooi en het zal een lekkere saus zijn, maar waarom zo moeilijk ? Je kan ze gewoon inkoken om zachter te maken ( niet alleen zachter, zoeter en nog wat andere betere eigenschappen) , dan een gewone blender op lage stand en dan door zeef, alle zaadjes zijn er dan ook uit alsook schil, maar je hebt een pak minder verlies dan dat tooltje, dat is gewoon voor massa om snel te werken (wat 10kg niet is) maar niet echt efficient. 3 augustus3 Aug aangepast door redzebra
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Auteur Dit is dus verder niet geweckt, of gepressurecanned, zo vanuit de pan de potjes in en klaar. Het had misschien wel beter geweest voor langere houdbaarheid, maar als ik de blogs van diana's mooie moestuin lees, dan doet zij het ook zo, en zij kan het dan maanden bewaren zegt ze. En op het moment dat je zo'n potje gaat gebruiken moet je het nog even goed doorkoken om evt bacteriën te doden.Nog even over dat tomatenapparaatje wat ik had gekocht : het is een superhandig apparaatje, en heeft me veel tijd bespaard. Prima voor een incidentele gebruiker als ik, hij kostte maar 50 euro. Heb je heel veel tomaten, zou ik een wat betere kiezen, en heb je niet zoveel tomaten zou ik een molentje met zo'n passeerzeef nemen.Dit apparaat is namelijk wat lastiger schoon te maken, maar wat vooral een domper was: er kwam allemaal tomatenpulp uit de onderkant van het apparaat. Geen idee of de pakking niet goed heeft gezeten, maar ik las in de reviews dat anderen er soms ook last van hadden. Nog afgezien van het electrogevaar zou ik het apparat uit elkaar moeten schroeven om alles schoon te krijgen, en dt is niet echt de bedoeling denk ik, ik denk ook niet dat het apparaatlang mee zal gaan. Achteraf had ik beter een goede passeerzeef kunnen kopen, of zo'n zelfde apparaat als dit met een handslinger . Die lijken me onverwoestbaar en goed genoeg.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Auteur 19 minuten geleden, redzebra zei:mooi en het zal een lekkere saus zijn, maar waarom zo moeilijk ? Je kan ze gewoon inkoken om zachter te maken ( niet alleen zachter, zoeter en nog wat andere betere eigenschappen) , dan een gewone blender op lage stand en dan door zeef, alle zaadjes zijn er dan ook uit alsook schil, maar je hebt een pak minder verlies dan dat tooltje, dat is gewoon voor massa om snel te werken (wat 10kg niet is) maar niet echt efficient.Mee eens, dat een electrisch apparaat eigenlijk een beetje overdone is voor deze hoeveelheden ,maar het afval wat uiteindelijk overbleef vond ik alles meevallen. Had ik alles in de blender gedaan dan waren die zaadjes en velletjes waarschijnlijk zodanig klein verhakselt dat de helft ervan toch in de saus terechtgekomen was.Ik ga nu wel kijken voor zo'n pressure canner. Niet alleen voor de houdbaarheid, maar ook om gewoon een echt grote pan van 20+ liter te hebben. En zo'n molentje met zo'n passeerzeef staat ook op mijn verlanglijstje . En een vriezer..etc etc etc.Overigens mijn zoontje kwam tussen de middag thuis, die vroeg wat ruikt er zo lekker.. Meneer die geen tomatensoep lust heeft vervolgens heerlijk zijn broodjes zitten dopen in een kopje warme passata. 👍 .
Geplaatst: 3 augustus3 Aug @driepinter inkoken en in pot zo gaat inderdaad ook voor tomaat. Weck potten geeft je een voordeel, alsook als ook als je bij gewone een click deksel gebruik dat je ziet als het vacuum weg is en je het niet meer moet eten. Echter er is er een die vacuum laat bestaan en het voedsel er nog steeds goed laat uitzien en dat is botulisme, die gifstoffen kan je neutraliseren door altijd je ingemaakte producten ook al zien ze er nog goed uit, minimaal 5 minuten op 85 graden te brengen. Voor de rest leuk tooltje, maar ik denk eerlijk de 50 euro niet waard, een 50 euro blender doet beter en kan je nog wat voor anders gebruiken. Edit een blender op lage stand laat gewoon de zaadjes heel 3 augustus3 Aug aangepast door redzebra
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Ja hoor, ik doe de passata altijd heet in schone hete flessen en dat bewaar ik echt langer dan maanden We trekken nu af en toe nog een fles van 2023 open. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Ik heb gewoon een passeer zeef voor het ontvellen/ontpitten enzo van tomaten. Gaat prima. Maar je moet er zelf wel even voor door malen .Daarna inkoken en wecken als je het meer dan een half jaar wilt bewaren. Korter bewaren? Dan flink doorkoken voor gebruik. En voldoende zuur en op te kop laten afkoelen.Hogedruk is vooral nuttig bij inmaken van vlees enzo imho. En/of als je Amerikaan bent en wacht op het einde der tijden (dus dat je inmaak minstens tien jaar meegaat) of omdat er in 500 km omtrek geen supermarkt is. Snap ik ook wel. Ga ik niet kopen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Valt wel mee voor tomaten @woldistel daarvoor hoef je geen Amerikaan te zijn, nu ik zou ze toch altijd even verhitten voor gebruik voor de zekerheid, nu als je vlees gaat gebruiken of een samengestelde saus die minder zuur is kan je inderdaad beter cannen https://www.vrt.be/vrtmax/luister/radio/r/radio-2-middag-in-oost-vlaanderen~24-3/radio2-middag-in-oost-vlaanderen~24-12904-0/fragment~4f194196-dd44-432a-9d6b-caa6c1575418/ 3 augustus3 Aug aangepast door redzebra
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Dan kom ik nog met een ander puntje. Op de kop laten afkoelen is achterhaald. Daar kunnen de moderne deksels niet allemaal meer tegen en het is sowieso twijfelachtig of op de kop zetten wel zinvol was. 30 augustus30 Aug aangepast door loes
Geplaatst: 3 augustus3 Aug op kop zetten was om eventueel onzuiverheden bovenaan ook op hoge temperatuur te brengen, voor de rest zou ik me eerder zorgen maken over andere manieren hoe microplastics in je lichaam komen, bv tomaten malen in een goedkope plastic scheider. Ik zie evenwel niet in wat het verschil zou zijn tussen op kop of niet, de temperatuur of verspreiding intern blijft gelijk, lijkt me meer een menselijke niet wetenschappelijke interpretatie dat niet op kop veiliger is en moderne deksel moeten zeker tegen die temperaturen kunnen, binnen Europa moet immers alles boven 121 graden gedurende 3 min voor lange houdbaarheid bewerkt worden. 3 augustus3 Aug aangepast door redzebra
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Mijn man vindt de pitjes en velletjes niet lekker als ik er saus van maak. Dat kun je alleen oplossen door zo'n sapmachine toch? Die heb ik niet meer. Ik heb een blender met een zeef ertussen, nog nooit gebruikt, maar daarmee kan ik het toch fijn maken?
Geplaatst: 3 augustus3 Aug 49 minuten geleden, redzebra zei: moderne deksel moeten zeker tegen die temperaturen kunnen, binnen Europa moet immers alles boven 121 graden gedurende 3 min voor lange houdbaarheid bewerkt worden.Die temperatuur is het probleem niet, dat de warmte zich verspreid is een punt waarom de meerwaarde van omkeren wordt betwijfelt. Dat verschil is zo minimaal dat de pot net zo goed rechtop kan staan.Als ik het goed heb onthouden zijn het de zuren uit je product die contact maken met de deksel en dat er tegenwoordig een andere coating wordt gebruikt. In de fabriek gaan de potten niet op de kop en de deksels zijn vaak gemaakt voor eenmalig gebruik. Ik gebruik ze liever wat vaker maar daarvoor moet de binnenkant van de deksel wel heel blijven.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug @Petrasmoestuin mer een passeerzeef haalje de velletjes er uit. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Auteur Ik heb een keukenmachine van Bosch, de MUM 5. Een hartstikke veelzijdig apparaat waarvoor je allerlei hulpstukken hebt. Van blender tot gehaktmolen tot zelf pasta maken tot weet ik veel wat. Maar zo'n hulpstuk voor tomatensaus is er dan weer niet bij de MUM5. Wat ik daar op de foto zie bij jou heeft precies dezelfde werking als mijn tomatenmachientje denk ik. Een rondraaiende viizel met een zeefje eromheen waar de tomatensaus wel maar de velletjes en zaadjes niet doorheen komt.3 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Ik heb een blender met een zeef ertussen, nog nooit gebruikt, maar daarmee kan ik het toch fijn maken?
Geplaatst: 4 augustus4 Aug 13 uren geleden, loes zei:In de fabriek gaan de potten niet op de kopIk doe dat al heel lang niet meer dat op zijn kop zetten het leek me niet al te veel hitte toe te voegen en ook omdat ik meerdere keren gehad heb dat bv de deksel van pot A op pot D terecht is gekomen omdat dat lijkt te passen , Óf dat ik het deksel niet goed had dichtgedraaid, in ieder geval druip van de saus of, in mijn geval vaker, de jam langs de deksel buiten de pot kwam. Met gewoon dichtdraaien blijft de deksel ook schoon, lijkt me ook een voordeel. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Ik dacht dat het om het vacuum maken ging @appelvrouw Dat op zijn kop zetten is dan gelijk een test of de deksel goed vast zit. Tenminste, dat heb ik zo gelezen. Voor het eerst gisteren augurk ingemaakt.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug 18 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Dat op zijn kop zetten is dan gelijk een test of de deksel goed vast zit. Tenminste, dat heb ik zo gelezenDaar kom je dan op een harde manier achter🙀. En vacuüm trekken de potten als ze goed heet waren bij het afvullen met kokende saus. Ik tel meestal de kliks die je hoort: 10 gevulde potten horen 10 kliks van vacuümtrek te geven. Is er een pot die het niet doet dan gaat ie in de koelkast/ als eerste op.Maar eh sorry @driepinter voor deze zijsprong. 4 augustus4 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 augustus4 Aug 12 uren geleden, Tanja65 zei:passeerzeefIk heb vroeger zo'n zeef gehad. Ik denk dat het niet meer gaat met mijn artrosehanden. De schillen gaan vaak vast zitten zegt mijn man.Ik las op internet dat je de tomaten in moet kruisen en dan in kokend water moet leggen en dat je dan de schilletjes eraf kunt trekken.Ook veel werk volgens mij, daarom kookte ik ze vroeger gewoon met vellen, maar echt veel saus heb ik nooit gemaakt, omdat ik geen eigen groentetuin had. Nu ook maar afwachten, ik heb nog geen rode tomaat hangen en een heleboel hebben neusrot in een bak van mij. De planten steken daar wat uit en vangen regen, hoewel het in de bak vrij droog blijft. De regen staat de andere kant op. Maar omdat de bladeren nat worden is het denk ik een probleem.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug 3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:neusrot<Off topic: kalkgebrek is vaak een oorzaak volgens mij, niet zozeer natte bladeren, dat levert eerder phyt op dan neusrot.>On topic: ik zet gewoon de staafmixer op de geroosterde tomaten nadat ze in een pan hebben nageprutteld. Geen velletje meer te zien. Maar dat zullen wel meer mensen doen 😊. Voor het roosteren kun je de gelei met zaadjes nog verwijderen als je wilt. Ik doe dat niet want daar zit juist enorm veel smaak in.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Jij zegt geroosterd @Dahli maar dan zie ik het voor mij dat je ze in de oven roostert. Ja de staafmixer kan ik er ook op zetten natuurlijk. Dat ga ik wel doen (als ik tomaten heb, slik) ik vind het ook zonde om juist het gezonde deel weg te gooien. Mijn man eet het maar zo, moet volgens mij goed komen. Ze saus wordt dan ook dikker. Maar of de pitjes ook verdwijnen, dat betwijfel ik.Off topic: ik heb ze al wat gegeven. Ik las op internet dat ik ze voeding voor bladgroente kon geven, dat daar kalk in zit. En wat verse aarde en wat water. Maar ik heb nog meer neusrot. Gelukkig niet op alle tomaten. Juist de tomaat die niet geheel resistent is heeft geen problemen.Volgend jaar maar minder tomaat zetten en pepertjes voor in de plaats.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug 6 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:dan zie ik het voor mij dat je ze in de oven roostert.Klopt! In stukken gesneden, met wat stukken ui en knoflook, olijfolie, pepertjes eventueel en zout. 3 kwartier tot uur roosteren in de oven. Daarna overkiepen in een pan en nog door laten pruttelen. Dan staafmixer erop. Eventueel nog dat verder laten inkoken. Dan de schone en hete potten in.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Zo maak ik mijn tomatensaus ook, @Dahli . Vaak nog met rozemarijn en tijm en oregano er doorheen. Maar ik heb ze nog nooit zo ingemaakt. Hoe lang is het houdbaar op deze manier? 4 augustus4 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 augustus4 Aug @Tanja65 Ik heb altijd maar een paar kilo tomaten (over) omdat ik niet zoveel grond heb en veel gewoon direct eet, maar maak gemiddeld zo’n 6 potten tomatensaus per jaar. Die gebruik ik door het jaar heen, meestal zijn ze eind mei wel op. Dus verder dan 9 maanden komen ze hier niet. Maar dat gaat prima! Ik kook de saus altijd nog wel door bij gebruik.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.