Geplaatst: 4 augustus4 Aug Haha, ik denk dat ze dat hier ook niet halen. Wij eten ook het meeste direct, eventueel vries ik wat saus in. Maar dat ligt nooit lang. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 augustus4 Aug En hier een topic over neusrot, er zijn er vast nog wel meer maar ik heb voor nu alleen gezocht op neusrot in de titel: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 augustus9 Aug "tomatensaus met kruiden uit de oven" in de link van @Jorieke123 een echte aanrader, zo worden er hier ook elk jaar een aantal gemaakt. De gewone inmaak is echter puur de tomaten, zonder inkook, zonder extra toevoeging, zodat ik achteraf nog alle kanten uit kan, wel maak ik een onderscheid tussen gewone en echte saus tomaten zoals San Marzano en die saus is echt wel al dik zonder inkoken. Iedereen maakt natuurlijk in zoals hij/zij wil er bestaan immers verschillende manieren. Het volgende werkt voor mij het gemakkelijkst, meestal maak ik in per +/- 17kg, ik heb 2 potten 10 en 8l waar respectievelijk 9 en 7 kg tomaten in gaan per keer. Voorbeeld met paste tomaten zoals Marzano types, oogst van verschillende tomaten vorige week +/- 25kg 9 kg Sauce types verzameldmits een paar keer plat drukken in pot, is er voldoende vocht onderaan en plaats voor de 9 kg in 10 l pot zonder nood voor extra water toevoeging, deze gaan nu op zacht vuurtje. Groen en eventuele geel/groen kragen zijn verwijderd +/- 400 gr. "afval"2de pot met +/-7kg andere tomaten.even een paar kleinere potten moeten gebruiken aangezien ik maar 2 grote heb tijdens het mixen. Ongeveer per 1,5l in blender op lage snelheid (zodat schil nog vrij groot blijft en pitten heel).genadien door zeef,vroeger gebruikte ik een te hoog toerental, en kapotte zaden veranderen toch de smaak, de zeef tik ik tegen de rand, niet meer met pollepel doorduwen, dan blijft echt alleen de pitten en het vel achter.++/- 400 gr (220 voor het gewicht van de pot) op 9 kg tomaten.na vullen + 7lsamen met de andere tomaten (lichtere kleur en wat vloeibaarder) die dag + 13l 9 augustus9 Aug aangepast door redzebra
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Die machine is grappig. Vooral dat er een vellenworst uit komt. Wegens ruimtegebrek in de keuken en handafwas, houd ik het simpel: een houten wrijver. Geen staafmixer, gewoon de gekookte zooi door een zeef wrijven. De saus in de potjes, in de magnetron nawarmen en sluiten.Daarna kook ik de inhoud van de zeef nog eens met wat water. Dat opnieuw door de zeef en aanvullen met puree die niet meer in een potje paste. Tomatensoep als lunch. (De metalen vijzel is om knoflook in de pan plat te slaan, die ik met olie fruit voordat de tomaten erbij gaan)
Geplaatst: 9 augustus9 Aug @redzebra Prachtig om je proces te zien! En wat een diversiteit aan tomaten 😍. Je laatste foto vind ik helemaal geweldig!
Geplaatst: 9 augustus9 Aug Leuk apparaat, @driepinter . Het ziet er net zo uit als onze slowjuicer, zou ik daarmee hetzelfde kunnen doen? Die gedachte was al eens bij me opgekomen, maar na het zien van dit apparaat opnieuw. Een passeerzeef heb ik ook. Maar vooralsnog zitten we de camping, moeten de tomaten wel verwerkt, en zal het voor nu wel handwerk worden 😬. Koken en invriezen. 9 augustus9 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 augustus9 Aug @fre3ke wat een goede truc met de vellen. Die ga ik uitproberen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.