Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Spiriwiri moestuinieren

Featured Replies

Geplaatst:

Misschien een beetje oneerbiedige naam voor dit topic. Maar ik hoop er iedereen die zich níet zo bezig houdt met spiritualiteit een beetje mee af te schrikken 😬. Want ik heb niet per se zin in een wel-of-niet-waar discussie. Voor wie er iets mee heeft dus, dit topic.

Anyway, ik luisterde net naar een interview met de een van de founders of the FLFE cousiousness fields. Hij stelde dat de natuur neigt naar overvloed, en dat het om die reden interessant is om je grootste en beste vrucht juist níet te plukken, maar te laten hangen, omdat de andere vruchten zich in het energetisch/bewustzijnsveld zullen richten naar die ene, fantastische vrucht, en dus beter zullen groeien. Ik vond het een interessante gedachte, die ook resoneert met theorieën rondom morfogenetische velden zoals Rupert Sheldrake die postuleerde. Ik denk dat ik de volgende grote courgette maar eens ga laten hangen om te zien wat er gebeurt. En bij mijn prachtige Beauty de Lorraines ook een mooie grote laat hangen. Intrigerend experiment wel.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
3 uren geleden, Tanja65 zei:

FLFE cousiousness fields

morfogenetische velden

Persoonlijk heb ik er niet zo veel mee, maar altijd bereid tot leren. In ieder geval weer twee voor mij onbekende begrippen leren kennen en er zojuist e.e.a. over gelezen. En dat intrigeert dan weer. En daagt uit tot verder onderzoek. Leuk dus!

Onbewust heb ik voor wat betreft de golden eggs in ieder geval de FLFE consciousness-theorie toegepast. De grootste hangt nog steeds 😉.

Maar ik hoop er iedereen die zich níet zo bezig houdt met spiritualiteit een beetje mee af te schrikken

Ik ben dus niet afgeschrikt en volg graag!

Geplaatst:
  • Auteur

Wat een prettige reactie, @Dahli, dank. Niet iedereen kan zo open-minded reageren op zaken die hij of zij niet kent. Dat is een kwaliteit! (En ja, dat is een compliment). Ik overweeg een FLFE free trial voor 14 dagen. Ben erg benieuwd of en zo ja wat ik daarvan merk. Ik ben heel EMF gevoelig. Daar zou ik dan beduidend minder last van moeten hebben, zeggen ze. En hey, elke keer dat ik dan in de moestuin ben zouden mijn plantjes daar dan ook van moeten profiteren als ik het goed begrijp 😉.

10 minuten geleden, Dahli zei:

Onbewust heb ik voor wat betreft de golden eggs in ieder geval de FLFE consciousness-theorie toegepast. De grootste hangt nog steeds 😉.

Lol, ik denk dat we dat allemaal doen. Maar om andere redenen vermoed ik!

Geplaatst:

Het is dan beter om dit topic spiritueel moestuinieren te noemen. Dan snappen mensen meteen waar het over gaat. Zo schrik je effectiever mensen af die niets met spiritualiteit hebben, dan met een niet- bestaand woord.

Ik vind zelf dat dit te veel lijkt op religie, en daarom geen plaats zou moeten hebben op dit forum.

Geplaatst:
21 uren geleden, Tanja65 zei:

Ik denk dat ik de volgende grote courgette maar eens ga laten hangen om te zien wat er gebeurt.

Dat kan ik je nu al vertellen @Tanja65 -)

De aanmaak van nieuwe bloemen zal vertraagd worden evenals de groei van de kleinere courgettes die nu al aan de plant hangen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Geniaal! Ik heb direct een fles champagne naast mijn druiven gezet.

Geplaatst:
  • Auteur
3 uren geleden, fre3ke zei:

Ik vind zelf dat dit te veel lijkt op religie, en daarom geen plaats zou moeten hebben op dit forum.

Wat mij betreft is in je tuin werken vanuit een idee over spiritualiteit iets heel anders dan religie. En sowieso tuinieren we allemaal vanuit onze eigen levensvisie, expliciet genoemd of niet. Er wordt hier bijvoorbeeld door sommigen ruim gestrooid met gif - waar ik zelf niet voor zou kiezen. Maar ik bemoei me niet met de keuzes van anderen, zal hooguit zeggen dat ik zelf andere keuzes maak. Er zijn hier ook mensen die ecologisch tuinieren. Of die permacultuur kiezen - allemaal vanuit een bepaalde filosofie over wat belangrijk is in je leven, voor je plantjes, en wat het beste werkt. Mag dat dan ook allemaal niet meer besproken? Ik wil geen aanstoot geven. Maar ben wel nieuwsgierig of er anderen ook over dit soort dingen nadenken, vandaar dit topic. Het voelt wel een beetje alsof ik daarmee direct de gedachtepolitie op mijn nek krijg want 'daar zou hier geen plaats voor moeten zijn'. Maar zélfs al ging ik dagelijks in gebed bij mijn plantjes, en vertelde daar hier enthousiast over, je kunt het dan toch overslaan? Of gewoon reageren met dat jij dat anders ziet? Mijn buurvrouw op de moestuin speelt muziek voor haar planten en denkt dat dat ze helpt te groeien. Tja. Ieder zijn ding. Leef en laat leven, zou ik zeggen.

Geplaatst:
  • Auteur
7 minuten geleden, Caatje zei:

Ik heb direct een fles champagne naast mijn druiven gezet.

😁😂

Geplaatst:
  • Auteur
3 uren geleden, Frans zei:

De aanmaak van nieuwe bloemen zal vertraagd worden evenals de groei van de kleinere courgettes die nu al aan de plant hangen.

Ja, dat dacht ik tot nu toe ook. Ook ik heb geleerd dat plukken de aangroei van nieuwe vruchten stimuleert. Ik denk dat dat sowieso zo is. Degene die dit zo stelde, had het over betere vruchten, niet perse meer.

Ik ga het gewoon proberen. Interessant experiment wel.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Toch meer babbeltuin, deze pseudo-wetenschappelijke zaken.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik kan me voorstellen dat er gekozen is voor de Huiskamer. Het gaat immers over de link met moestuinieren, Babbeltuin niet. Bovendien zijn soortgelijke topics in het verleden ook onder de Huiskamer geplaatst. M.i. net zo pseudo-wetenschappelijk.

Geplaatst:

@Dahli

Ik vind Huiskamer toch wat meer voor huishoudelijk gebeuren binnen het moestuinforum an sich. Dat iemand daar in 2011 een maankalender topic geopend heeft maakt mij niet zoveel uit. Ik modereer niet op dit forum.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@woldistel Het maakt mij überhaupt niet uit onder welke categorie iets dergelijks staat. Ik vond het vergelijkbaar met het maan-gebeuren vandaar dat ik het als voorbeeld gaf. Toch 6 jaar actief geweest dat topic 😉.

Nu dan maar weer on-topic. Ik heb zelf geen inhoudelijke bijdrage vooralsnog omdat ik zoals gezegd geen enkele kennis op dit vlak heb. Maar dat maakt het niet minder interessant. Voor mij dan 😊.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.