Geplaatst: 23 augustus23 Aug Hoi! Kan iemand mij vertellen welk twee appels wij in onze (nieuwe) tuin hebben? De ene is een grote appel, ik vermoed een goudreinet. Is errug zuur en hard, maar ik denk nog niet rijp.De ander is vrij klein, maar smaakt al best lekker: zacht, beetje zoet en licht zuur.
Geplaatst: 24 augustus24 Aug Als fruitboomsnoeier zie ik veel appels momenteel hangen (goed jaar) en ik schat in dat de eerste inderdaad een goudrenette is en de tweede mogelijk een Elstar. Maar om daar zeker van te zijn, heb ik ook een foto van de gehele boom nodig.
Geplaatst: 24 augustus24 Aug Er zijn honderden, zoniet duizenden appelrassen. Natuurlijk zijn er soorten die het meest voorkomen, maar zonder dit door experts te laten vaststellen blijft het maar een beetje in het wilde weg gissen. Om de expert de kans te bieden moet je eigenlijk een uitgebreid jaarverslag maken en de boom observeren. Een uitgebreid fotoverslag en een paar rijpe appels geven voldoende materiaal om te laten determineren. Er zijn verenigingen waar experts bij zijn aangesloten die dit determineerwerk doen. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 24 augustus24 Aug Een rekenlineaal! Die zie je niet zoveel meer. Terzake nu, ik ben net terug van twee determinatiedagen in de collectieboomgaard in Middenbeemster. Als je wilt weten welk ras het is, kun je het beste de komende weken naar een dergelijke determinatiedag bij je in de buurt gaan. Daar zitten mensen die rassenkennis hebben, en de meeste rassen er wel uit weten te pikken.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.