Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Adjumapeperplant onder de bladluizen

Featured Replies

Geplaatst:

hallo,

ik heb eind februari een paar pitjes van een adjumapeper in een pot gestopt. Plant groeide uitbundig en inmiddels heb ik een plant van 1,40 m hoog en zijn er ook plm. 30 pepers aan gegroeid van verschillend formaat (hij staat op het balkon op het zuiden achter glas, dus groeien in het vroege voorjaar ging goed). Alleen zit hij nu onder de bladluizen en zien de bladeren er een stuk minder florissant uit dan een tijd geleden. De luizen zitten vooral ook op en in de bloempjes. Iemand enig idee hoe ik dit kan bestrijden? Ik zou kunnen gaan spuiten met allerlei mengsels maar ik ben bang dat dat niet goed is voor de bloempjes en het stuifmeel. En handmatig verwijderen van de luizen is echt geen doen met zo'n grote plant.

Geplaatst:

Ik spuit de luizen altijd weg met koud water, daar houden ze niet van. Daarna de plant bespuiten met een mengsel van water, neemolie en een klein beetje bio afwasmiddel. Neem is uitstekend tegen alle ongedierte.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor de beantwoording en het verplaatsen! Ik zal eens proberen aan de slag te gaan met koud water in eerste instantie. Maar hebben jullie specifiek ook ervaring met het spuiten op de bloempjes met stuifmeel? Kun je daar gewoon overheen spuiten zonder schade aan te richten?

En inderdaad hoopvol dat er weer een nieuwe lente komt -D

aangepast door Gary

Geplaatst:

Ha @Gary Ben je van plan te proberen deze plant (binnen) te laten overwinteren? De reden dat ik het vraag is omdat ik niet verwacht dat de huidige bloemen buiten nog uitgroeien tot oogstbare pepers gezien de tijd van het jaar. Of fungeert het balkon als een soort verwarmde kas omdat je aangeeft dat er glas omheen zit?

Mocht je de plant buiten willen houden, dan zou ik denk ik in deze tijd van het jaar niet zoveel moeite meer doen om van de luis af te komen. En misschien toppen om de pepers die er nu nog hangen op tijd afgeriipt te krijgen.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

@Gary ik denk dat het in deze tijd van het jaar niet zoveel meer uitmaakt dat je de bloemen met stuifmeel nat spuit. De bloemen worden geen gerijpte pepers meer voor het gaat vriezen. De al bestaande pepers zijn nu belangrijk om die goed te laten rijpen. Dus je kunt gewoon wat hierboven staat toepassen.

Geplaatst:
  • Auteur

@Gitta @Dahli ik ben van plan om de plant grondig te snoeien en binnen te laten overwinteren. En voor de pepertjes die nu beginnen te groeien heb ik inderdaad weinig hoop dat ze volwassen zullen worden (balkon is ws niet verwarmd genoeg). Dus mijn vraag mbt het sproeien van bloempjes is meer voor volgend seizoen.

aangepast door Gary

Geplaatst:
23 minuten geleden, Gary zei:

Dus mijn vraag mbt het sproeien van bloempjes is meer voor volgend seizoen.

Ok, dan snap ik je vraag. Ik kan je helaas niet verder helpen. Ik bestrijd eigenlijk niets, alleen slakken als ik daar echt last van heb. Als ik luis zie, dan zoek ik lieveheersbeestjes die ik op de plant zet, maar meestal zitten die er uit zichzelf al 😊. Maar er zijn hier genoeg anderen die milieuvriendelijke oplossingen weten. Het advies van@Tanja65 bijvoorbeeld. Wellicht weet zij ook wat dat met het stuifmeel doet.

Geplaatst:

Jij ziet me voor vol aan, @Dahli . Maar nee dus, ik heb geen idee wat dat met het stuifmeel doet. Ik spray eigenlijk alleen op de bladeren en stengels. Mij lijkt dat dat met regen ook gebeurt, en dat de bloemen met stuifmeel daar wel tegen moeten kunnen? Ik heb er alvast geen negatieve gevolgen van opgemerkt. Maar eerlijk is eerlijk: zo precies tuinier ik niet. Als de plant anders dood gaat van luizen lijkt mij een behandeling, welke dan ook, sowieso te verkiezen boven niets doen. En ik weet per plant uiteraard niet of ik vruchten minder heb vanwege de behandeling. Maar anders had ik zeker vruchten minder gehad.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik doe het eigenlijk net als Dahli, een lieveheersbeestje zoeken. Die eten ze dan lekker op. Als je wat luizen plet op de plant tussen je duim en wijsvinger, dan komen er ook lieveheersbeestjes op af. Maar meestal zitten ze er al en zijn ze al lekker aan het dineren.

Geplaatst:

Je kunt je plant in de winter overhouden maar mijn ervaring met het overhouden van peper en paprikaplanten binnen in huis, is dat er allemaal luis en andere beestjes in komen omdat de plant het moeilijk heeft. Ik heb 2 jaar op rij peperplanten over gehouden op de zolder en daarna niet meer gedaan omdat de plant veel moeite heeft om weer op gang te komen in het nieuwe jaar. Uiteindelijk was de oogst van de planten die ik vroeg in het jaar zaaide niet veel minder dan de planten die ik overgehouden had. Maar goed, dat is mijn ervaring😄 En het is wel leuk als het lukt.

Ik spuit de planten tegenwoordig af met koud water uit een sproeikop (onder de douche kan ook😆) met een vrij stevige kracht en later eventueel nog behandelen met wat groene zeep in water. Dit moet je dan een paar keer herhalen. De bloemetjes zou ik me niet zo druk om maken, de plant maakt wel weer nieuwe aan, zeker als de luizen weg zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

@svvoorden dank voor het uitgebreide antwoord. Ik ga denk ik wel een poging wagen om binnen te laten overwinteren (eerst volledig snoeien en zorgen dat er in de winter geen bladeren aan komen) en dan laat ik tzt wel weten of het een beetje gelukt is. Maar als ik het zo lees is het ook verstandig om volgend jaar gewoon weer met zaadjes te beginnen.

alle sproei-initiatieven leiden tot nu toe niet tot het gewenste resultaat. Ik sproei dagelijks met groene zeep etc, veeg de luizen weg maar de volgende dag zitten er weer minstens zo veel.

aangepast door Gary

Geplaatst:

Ik ben benieuwd of het jou wel gaat lukken zonder teveel luizen en andere beestjes. Ook ik heb het een paar keer geprobeerd, maar had echt teveel luizen enzo. Ik zaai nu ieder jaar opnieuw. Dat bevalt prima.

Geplaatst:
  • Auteur

@Gittagrote kans dat ik dat uiteindelijk ook doe, maar ik wil overwinteren in ieder geval een keer geprobeerd hebben. Spanning & sensatie!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hoi! Mooie score zeg — 1,40 m en ~30 adjuma’s op je balkon is netjes. Bladluizen op pepers komen helaas vaak voor, zeker als het warm en beschut is (achter glas). Zo pak ik dit op zonder je bloempjes te slopen:

1. Hard, maar voorzichtig afspoelen
    Zet ’m buiten of in de douche en spuit de onderkant van de bladeren met een stevige straal lauw water. Je tikt zo 80% weg zonder chemie. Herhaal dit om de paar dagen.

2. Zachte zeep (veilig voor eetbare planten)
    Maak een mengsel van ±20 ml groene/zachte zeep op 1 liter water. ’s Avonds spuiten (onderkanten!), bloemen zo veel mogelijk vermijden, potgrond even afdekken. Na 1–2 uur of de volgende ochtend licht naspoelen met water. Dit schaadt stuifmeel veel minder dan agressieve middelen. Doe dit 2–3 keer met 3–5 dagen ertussen (luizencyclus).

3. Ernstig besmette topjes wegknippen
    De ergste scheuten/bloemtrossen met klonten luis gewoon wegsnoeien en weggooien (niet op de compost). De plant takt wel weer uit.

4. Gele vangplakkers
    Voor de gevleugelde luizen een paar gele sticky traps aan de rand van de plant hangen (niet ín de bloemen). Scheelt herbesmetting.

5. Natural helpers
    Als je ’m even buiten het glas kunt zetten: lieveheersbeestjes of gaasvlieglarven werken top. In de avond loslaten, plant licht benevelen zodat ze blijven hangen. Achter glas is biologische bestrijding lastiger omdat er weinig instroom is van natuurlijke vijanden.

6. Check op mieren & voeding
    Zijn er mieren? Die “melken” luizen—dus mieren weren. Voeding: ga zuinig aan met stikstofrijke mest (maakt sappig, luis-vriendelijk blad). Een wat kaliumrijkere voeding helpt voor sterkere cellen en meer weerstand.

7. Klimaat
    Meer luchtstroom en af en toe buiten het glas helpt. Warm + stil = luizenfeest.

Met bovenstaande combinatie (spoelen + zachte zeep + wat snoei + traps) ben je ze meestal in 1–2 weken de baas. Succes, en laat even weten of het aanslaat!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.